Die uitleg is nogal mager, vind ik. Hoe het precies werkt, weet ik ook niet, maar het moet iets te maken hebben met sterkere demping. Normaal worden zowel de ingaande als de uitgaande beweging van de as gedempt omdat de vorkolie door een klein gaatje geperst moet worden. Hoe kleiner het gaatje, hoe meer weerstand, hoe harder de demping. Het Trac-systeem is zo ingericht dat de beweging van de remklauw een extra dempingssysteem activeert,dat ook nog eens instelbaar is. Als ik de tekeningen goed bestudeer,denk ik dat de olie niet meteen van de centrale kamer in de buitenkamer kan stromen, maar hij gaat door het Trac systeem. Bij het inveren tijdens het remmen is deze weg door een veerbelaste kogel afgesloten, maar bij het uitveren kan de olie wel normaal terug. Zo krijg je een demping die de veerwerking in één richting uitschakelt. Het is jaren geleden dat ik voor het laatst zo'n veerpoot onder handen had, maar ik meen me te herinneren dat de Tracpoot ook in het 'normale' deel meer onderdelen had dan de andere poot. Het is maar een theorie, als iemand het beter weet, graag.
Niek |