Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

GL 500 warm niet hoger dan +/- 4000 tm

 
Schrijver 5star
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 april 2012 20:44 
mijn GL 500 / 1981 usa uitvoering heeft de CX ziekte !!na ongeveer 30 km rijden zakt het toerental plots tot ongeveer 4000 tm en is niet hoger meer te krijgen bij het verder open draaien van het gas gebuurt er niets, NET OF HIJ GEEN BENZINE GENOEG KRIJGT . de eerste 30 km zijn er geen problemen en gaat hij vlot over de 6000 tm
ik heb reeds 2 maal de carburateurs volledig schoon gemaakt en afgesteld , de bougie kappen uiteen gehaald en schoon gemaakt , de weerstanden vervangen door een koperen staafje ,nieuwe bougies ( iridium) kleppen gesteld compressie is OK , benzine kraan gedemonteerd en schoon gemaakt , benzine debiet ziet er OK uit,beluchting benzine tank is ook OK.
nu vraag ik mij af of de STATOR de oorzaak kan zijn ? zoals bij de CX regelmatig het geval is , maar gezien de ontsteking anders is opgebouwd dan bij de CX kan dat volgens mij ook niet , of heb ik het mis ?? ik weet het dus niet meer !!! hopelijk zijn onder jullie specialisten die mij verder kunnen helpen , waar voor dank

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 april 2012 09:24 
ja er is verschil Transistorl of cdi
denk zelf dat een van de ontstekings kastjes aan de linkerkant zitte een er van stuk is bij Transistor ontsteking
bij CDI kan de CDI kast stuk zijn
Met uit proberen van deze verwisseling van kastjes kan je daar achter komen
En misschien is een van de leden die bij jou in de buurt woont jou daar mee kan helpen
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 7 april 2012 11:12 | Aangepast door: Arcath 
Verdenk toch je stator. Dit kan met de gl net zo goed gebeuren. transistor gaat bijna nooit stuk. (toerental is echter wel aan de lage kant voor stator)

wanneer blok warm word zet alles uit dus ook de windingen van je stator, mocht er ergens een barstje in de hars zitten dan kan er dus bij het warm worden sluiting ontstaan (volgens mij zeg ik het zo goed)

Transistor zou kunnen maar als daar 1 van stuk is zou hij op 1 poot gaan lopen.. je kan het natuurlijk uit testen, heb er nog een paar liggen, als je in de buurt van friesland woont.

groet,

Remco

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 april 2012 13:27 | Aangepast door: Erik1 
Als jouw GL transistor ontsteking heeft dan dient de stator alleen maar om de accu op te laden. Als hij eenmaal loopt dan blijft hij ook wel goed lopen totdat de accu leeg is.

Is het een GL met een CDI ontsteking dan geldt de zelfde regel als bij een CX500.

Ikheb zelf nog nooit een GL met CDI gezien maar ik kan me voorstellen dat hij wel bestaat.

Groet Erik.

Zit nog ff te denken, zit de vacuum slang van de benzine kraan wel op de goede aansluiting? Hij moet op de voorste aansluiting zitten. Heb dat zelfde nl ook een keer gehad.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 april 2012 14:26 
Ik ben niet bekend met de electrische ins- en outs van de GL-TDI ontsteking.
Maar, wat Erik ook al zei: de ontsteking gaat vooral via de accu, en niet, zoals bij de CDI ontsteking, via de stator.
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Misschien luchtfilter? Geeft rare dingen als dat wat oud is. (Ik weet er van mee te praten.)
Waar ik benieuwd naar ben, is het gedrag totaan die 4000tpm als de motor er niet meer boven wil komen.

Zo één, twee, drie zit ik tussen door te denken aan de pick-up spoeltjes (pulse generator), of, wat OJ ook al zei, de transistor units.

Harmony,
Hans.
( Weet meer van CDI-achtige dingen ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver 5star
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 april 2012 20:09 
oef gans de dag gesleuteld en gemeten aan mijn zieke GL.ik heb al de hier ontvangen tips nagelopen,
het is wel handig dat een goede vriend hier in mijn garage een sloop GL gestald heeft !! ik ben dus zo vrij geweest om eerst de twee ontstekings kastjes over te bouwen , daarna heb ik de pulsgevers uitgemeten ,en de waarden vergeleken en dat was OK, ook de stator lijkt OK geeft 14,4 V , motor loopt koud prima , terwijl het zadel er af is neem ik ook de benzinetank af en synchroniseer ik de carburateurs , terwijl ik daar mee bezig ben valt plots de linker cilinder uit , geen vonk meer , (was dan al een uurtje ter plaatse aan het draaien ) ik neem vlug de linker bobijn van de sloop GL , en ja hoor terug op twee cilinders , ik heb nu alles terug samen gebouwd en hoop dat mijn volgende rit probleemloos verloopt , ik hou u op de hoogte, alvast een goede zaak dat de stator niet moet vervangen worden , allen van harte dank voor de nuttige tips
met dank Rob

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 april 2012 21:49 
Het zou heel goed kunnen dat de bobine links geen goede vonk gaf,
bij was de storing dat de groene massadraad gecorrodeerd was, dus de groene draad van de bobine aan het frame, deze dus goed schoonmaken.
Ook kun je beter ngk bougies erin doen zonder R weerstand dus. Bij een gl die een andere ontsteking heeft werken de ngk met R niet goed en geven een slechte vonk. Ook alle massaverbindingen controleren en eventueel een extra massadraad trekken voor de transistorversterkers.
En als je het niet vertrouwd de benzinekraan bekijken, deze worden vaccuum bediend, eventueel een vervangingsset in de kraan monteren en de juiste plaatsing van de vacuumslangetjes van de carburateur nazien. Succes Norbert.
nb

Schrijver 5star
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 april 2012 18:22 
probleem lijkt opgelost , bij warme motor valt hij niet meer terug tot +/- 4000 tm , maar ik heb de indruk dat hij vanaf 4000 tm geregeld een klein beetje inhoud +/- 100 tm (ook koud ) en vervolgens terug door gaat , niet zo erg maar toch niet echt plezierig , ik moet constant met de gashandel in beweging zijn om een constante snelheid te houden,
heeft iemand hier een verklaring voor ???
alle tips zijn welkom,

Schrijver 5star
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 april 2012 19:30 
ik denk de oorzaak gevonden te hebben, na veel zoekwerk stel ik vast dat in de carburatoren een rubber ringetje ontbreekt , namelijk het piepkleine ringetje die in de boring van de ralentie mengselschroef onder het veerje hoort te zitten , in beide carburateurs ontbrak dat rubber ringetje , ik heb de twee rubbertjes geplaatst en een proefrit gemaakt , OEF ALLES OK !!! gedaan met inhouden en een constant toerental .
dus het terug vallen naar +/- 4000 tm was de linker bobijn de oorzaak en van het inhouden algemeen : de rubber ringetjes onder de ralentie vijzen

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 GL 500 warm niet hoger dan +/- 4000 tm

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven