Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Inhouden vanaf 4500 - 5000 toeren

 
Schrijver diesel2005
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 april 2012 18:53 | Aangepast door: diesel2005 
Hallo mede forumleden, ik heb me in een ander topic al voorgesteld. Zal het voor hier nog even kort houden. k' Ben Thijs woon in Den Helder, 28 jaar en rijdt momenteel een Honda cx500 ' 83 (naked) en een Honda Goldwing GL1000 K1 '76. Nu heb ik met de cx500 een probleem. Als ik rij met warme of koude motor (maakt totaal niet uit) dan houdt ie met ruim gas in vanaf 4500 toeren, met heel rustig gas wil ie nog wel opkruipen naar 5000 toeren en dan houdt het op. Als ik het gas vanaf 5000 toeren open draai krijg ik knallen en wilt ie letterlijk niet harder. Ik heb al het een en ander gelezen over een defecte ontsteking stator en heb me georiënteerd op e-bay wat die grap mij eventueel zou gaan kosten. Ik ben zelf behoorlijk handig uitgevallen en schrik niet van een klus waarbij het motorblok eruit moet. Alleen wil ik leren van iemand die dit specifieke probleem al eerder getackeld heeft. Welk onderdeel heb ik nodig? Type? Serienummer? Ik koop vaak onderdelen (voor auto's) via ebay op internet omdat het vele malen goedkoper is dan de reguliere handel. Had nu iets gelezen rond de 200 dollar kan dit kloppen? In ieder geval, alvast bedankt! De cx500 rijdt tot 4500 toeren als een zonnetje! In totaal 71.000 km, op het motorblok staat: cx500E-2315138, frame plaatje: CX500 - 2315121, klopt dit wel? Of betekend dit dat er al gerommeld is aan de motor?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 april 2012 19:17 
stator of cdi

URL

hier staan meetgegevens van de stator
als je hulp nodig heb kun je me bellen.
je heb een pb
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 april 2012 19:22 
Andre was er net mee bezig groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 april 2012 22:02 
De nummers van motor en frame zijn bij Honda vrijwel nooit gelijk, maar zitten wel redelijk dicht bij elkaar. Dus jouw motor en frame hebben hoogst waarschijnlijk altijd bij elkaar gehoord.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 april 2012 22:37 
motor fiets is een B type uit 1980-1981 gr; o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 april 2012 09:42 
Jouw probleem,

Is te verdelen in drie zaken.
Begin met de bougie doppen.

haal weerstanden er uit. Tip van ouwe jan.

Als blijkt dat dit niet werkt, wissel dan CDI unit uit. Doe een oproep hier op de site, en kijk wie je kan helpen. Het is 10 min. werk.

Dan als dat het nog niet is, graag het brandstof verbruik na lopen. 1 op 20 is normaal. Vervang lucht filter, en loop carburateurs na.

Mocht dat allemaal niet helpen, dan dynamo vervangen.

Steek geen tijd in oefenloze metingen, met een multi meter, dit is onbegonnen zaak. Ik kan het weten,ik heb het al zo vaak geprobeerd.

Voor mij is dit klusje in nog geen uur gevonden waar het probleem zit. Maar ik maak wel gebruik van een losse CDI, bougie doppen, en het bekijken van de bougies. En dan heb ik het probleem zo boven tafel.


Dan jouw frame en blok nummer. Uit er varing kan ik zeggen dat plus minus 40 nummers verschil, het klopt. Dat houd in dat als het frame nummer niet meer dan een getal 40 afwijkt van het blok, het blok origineel bij het frame hoord.

Voor vragen, marcobecker@zonnet.nl

Groetjes Marco, en lees ook nog even onderstande linken door die op mij profiel staan.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 april 2012 20:20 
Beste Thijs,
Niet boven de 5000 toeren geraken kan ook te maken hebben met gescheurde membranen in de carbs. Kleine moeite om dit te controleren alvorens nieuwe onderdelen te bestellen. Heb ik ook gehad en dan raakt hij slechts heel traag of niet boven de 5000 toeren, zoals hierboven beschreven.
Is met enkele (2x2) kleine schroeven te lossen te controleren en is ook niet zo'n grote kost.
Succes

Schrijver Henry7
Gast 
#8 | Geplaatst: 27 dec. 2013 18:18 
diesel2005
Hallo Thijs,
Ik heb met mijn CX precies hetzelfde probleem. Nou ben ik natuurlijk erg benieuwd wat er aan de hand was met jou CX. Laat je me dat weten?
Groet, Henry.

Schrijver Joram
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 dec. 2013 18:26 | Aangepast door: Joram 
Boven de 5000 toeren niet geraken kan inderdaad de stator zijn.

Kun je makkelijk doormeten (wel doen met gas geven, dus niet stationair laten draaien)

De witte draad in de 2-polige stekker moet minimaal 90v geven bij warme motor, de blauwe draad minimaal 100v.

Blauwe draad is voor >5000rpm
Witte voor <5000rpm.

Blauwe draad het voltage meten en je conclusie trekken.

Ignitech box is een oplossing als je niet je blok wil opentrekken, anders nieuwe stator monteren.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 dec. 2013 00:18 
Ik zou gewoon de stator ook doormeten zoals joram en ook zoals marco zegt de bougiedoppen etc.

ik meet de mijne gewoon koud via de connectoren dat geeft ook een idee.

Ik gebruik deze checklist zo krijg je toch iets of wat een idee van de gezondheid ervan.

stator test

Je vindt al een nieuwe stator voor +- 90 euro bij davidsilverspares.co.uk. Wel zonder pick ups dus die moeten wel nog goed zijn.

Schrijver Henry7
Gast 
#11 | Geplaatst: 29 dec. 2013 12:15 
Inderdaad een dikke kans dat de stator de boosdoener is. Ik heb het doorgemeten: blauw-wit is 383 Ohm, en wit-groen is 324 Ohm. De rest klopt wel met de tabel.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 29 dec. 2013 23:13 
Dan heb je, als de stator de boosdoener is, grofweg twee mogel8ijkheden.
1 - Nieuwe stator plaatsen, Hoop werk, hoop kosten ook, maar je leert er wel ontzettend veel van.
2 - Ignitech ontsteking in plaats van de standaard CDI. Kost ook wel wat, maar net iets minder als een stator wissel, en kost veel minder tijd.

Harmony,
Hans.
( heeft beide een keer gehad )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 30 dec. 2013 13:33 
ja die blauw wit 8/9 ? die zorgt voor de voltages op hogere snelheid dus na +- 5000 rpm.

De wit groen 5/9 ? die zorgt eigenlijk dat je motor goed kan starten maar die lijkt mij nog niet zo slecht te zijn.

Meten op kamertemperatuur geeft ook een groot verschil dan zit die misschien binnen de waardes.

Maarja, dan zit je nog steeds met de foute 8/9.


Ik volg Hans ook, ignitech is een goede oplossing en gaat snel.

Voor mij was de statorwissel wel goedkoper. Ik heb een stator van davidsilverspares gekocht voor +-90 euro, pakking 25 euro ofzo, en verzending. Zat rond de 130 denk ik.

Stator was wel zonder pick ups.

Schrijver Henry7
Gast 
#14 | Geplaatst: 30 dec. 2013 17:18 
Ik heb nu meer gelezen over de Ignitech en dat lijkt voor mijn CX ook een goede oplossing. Die ga ik bestellen. Bedankt voor jullie tips!

Schrijver Joram
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 30 dec. 2013 17:23 
Zelf zou ik de stator vervangen.

Je weet nooit wanneer de stator helemaal de geest geeft, en dat kan zomaar als ie nog origineel is.

Tevens als je accu dood is, kun je niks meer.

Het werk valt opzich reuze mee, blok is er zo onderuit en achterdeksel is ook zo eraf.

Je leert wat van je blok en hebt weer alles vers.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Inhouden vanaf 4500 - 5000 toeren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven