Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Toeval bestaat

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 april 2012 18:30 
Toeval bestaat niet?

Heeft HansV onlangs een prachtige reportage gemaakt over een cylinderkop-revisie (HIER), en wat denk je? Blijkt mijn motor ineens een behoorlijke lekkage linksbovenop te hebben. Er ligt een heus plasje olie bovenop het blok tussen de cylinders, een beetje links maar de prut droop helemaal af naar beneden bij de schakelpook. Ik verdenk de cylinderkoppakking links.
Met de reportage van Hans moet het een koud kunstje zijn om deze pakking te vervangen.

Toeval bestaat!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver chantal

Bestuur 
#2 | Geplaatst: 16 april 2012 19:47 
toeval of gewoon een veel komend probleem????? heb het nogniet zoveel gehoord dus zal wel toeval zijn

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 april 2012 23:02 
Jimi, is het niet een lekke o-ring in de buurt van de thermosthaat ?
Ik hoop het voor je , dat scheelt heel wat werk.
Groet, theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 april 2012 07:40 | Aangepast door: JiMi 
Welke O-ring zou dat dan moeten zijn? De enige O-ring die er enigszins in de buurt zit is misschien bij de toerentellerkabel. Maar in die buurt is het droog.

Trouwens wat ik nog niet gezegd had: het koelvloeistofreservoir stond ook droog.

Maar ik heb bovenop het blok enkel een plasje olie gezien, geen koelvloeistof. Althans ik heb geen "blauw" kunnen ontdekken tussen het "bruin". Dus ik denk niet dat de thermostaat lek is.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 april 2012 09:07 | Aangepast door: ouwe_jan 
Jimy volgens de gegevens die je hier op heeft getikt
Vertel ik je dat je waterpompkeering stuk is .
Rijd er niet meer mee voordat je nog meer brokken krijgt zoals een vast loper
Bij techniek staat hoe je dit het beste kan doen Waterpomp 1 . dan zie je ook waar de olie en water uit kan komen
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 april 2012 09:40 
OJ, het plateau onder het weephole onder het wateerpompdeksel is droog. Dan toch waterpompkeerring stuk? Hoe zit dat dan precies?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 april 2012 10:54 
Nou dan is het volgende dat je koppaking stuk is want op die plaats waar het nu lekt zit ook een olie verloop voor de smering van de kleppen en de afdichting van die aansluiting is ee heel klein O ringetje
Let dus op met monteren van de nieuwe koppakking groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 april 2012 10:57 | Aangepast door: theojansen 
Jimi, ik bedoel de o-ringen bij de pijlen op de foto. Bovendien kan ook de slangklem v/d dikke slang naar de radiator of het dunne slangetje (met pijl) lekken of poreus zijn.
De opmerking van O.J. zou ik maar te harte nemen en eerst de oorzaak vinden en niet verder rijden!!
Kijk nog eens goed waar het water vandaan komt.
Een leeg reservoir wijst op een behoorlijke lekkage!!
Groet, theoj

o-ringen
o-ringen
Verwijder bestand #1

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 april 2012 12:47 
Bedankt voor het plaatje Theo. Op die plekken heb ik nog niet goed gekeken. Dat ga ik doen.

Mijn hypothese luidt als volgt.

Ik controleer het koelvloeistofpijl tegenwoordig zelden omdat het niveau altijd wel goed was die keren dat ik het controleerde. Het kan best zijn dat het water héél langzaam weggelekt is. Pas nu het olieverbruik flink is toegenomen kijk ik weer eens.

Mijn motor heeft een zéér slechte koude start, sinds ik hem heb. Ik vermoed dat er een klein lek in de koppakking zit, waardoor er een geringe hoeveelheid koelvloeistof bovenop de zuiger terechtkomt. Tijdens stilstand wel te verstaan, want in bedrijf is de druk in de cylinder zo hoog dat water geen kans krijgt om in de cylinder te sijpelen. Dit verklaart mogelijk de slechte koude start, met name als de motor langer dan een week stil staat en bij vrieskou. Dit lek is steeds groter geworden. De koppakking is nu zo rot, dat er olie naar buiten verdwijnt, bovenop de eerder genoemde plek op het blok.

Ik weet niet of dit allemaal logisch klinkt, maar ik hoop dat met het vervangen van de koppakking niet alleen het olie- en waterverbruik stopt, maar dat de koude start ook beter wordt. Ik ben benieuwd.
                       
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#10 | Geplaatst: 17 april 2012 13:32 
Hoi Jimi, ik heb steeds aangenomen dat het om koelwater ging, maar nu je het over een laag oliepeil hebt zie ik dat je in je eerste post sprak over olie op het blok!!
( volgende keer zal ik beter lezen)
Dan toch waarschijnlijk een lekke koppakking.
Helaas; een aardige klus staat je waarschijnlijk te wachten.
Gr. Theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 april 2012 18:53 
Dank je wel. Maar het gaat wel lukken, verwacht ik. Zeker met Hans zijn tutorial.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 april 2012 21:45 | Aangepast door: JiMi 
Maar sjonge wat zijn die koppakkingen duur zeg. 28,50 Euri bij CMS. Kan ik dat niet goedkoper oplossen? Met Hansaplast ofzo?

(geintje hoor, niet serieus op reageren)


Trouwens, binnenkort eerst maar eens met een wattenstaafje via het bougiegat naar binnen gaan. Eens kijken of het blauw wordt. Zo ja dan klopt mijn hypothese.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#13 | Geplaatst: 18 april 2012 10:45 | Aangepast door: theojansen 
Jimi, wat o.a. in jouw theorie niet klopt is dat koelvloeistof bovenop de zuiger zal blijven staan. Het zal vrijwel direct langs de zuiger in het carter verdwijnen. (zelf eens eens benzine op die manier in het carter teruggevonden!)
Heb je de compressie al eens gemeten? Olie verbruik gebeurt meestal langs de zuigerveren of langs de klepsteelrubbers die wat ouder zijn.
We proberen met je mee te denken!!
Groet, theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 april 2012 15:13 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb zojuist de cylinder even afgetast met een wattenstaafje. Het is inderdaad kurkdroog binnenin (na 2 dagen stilstand). Mijn theorie lijkt dus inderdaad niet correct. Je hebt gelijk.

Kan ik tijdens de demontage v/d cylinderkop nog iets visueel controleren, of zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten?

De compressie is vorig jaar door Hans en jou opgemeten. Hij viel net binnen het acceptabele gebied (iets boven de 10 geloof ik???).

Ik heb zojuist de nieuwe pakkingen en ringen al besteld. Een rib uit mijn lijf.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#15 | Geplaatst: 18 april 2012 19:31 
Mooi Jimi, je gaat wel voortvarend te werk!
Aan Hans z'n verhaal over de cyl.kop.de-en montage is volgens mij niets toe te voegen.
(wat het compressie meten betreft: daar zou je misschien een koppakkinglekkage mee kunnen detecteren.)
Groet, theoj

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Toeval bestaat

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven