Bedankt voor het plaatje Theo. Op die plekken heb ik nog niet goed gekeken. Dat ga ik doen.
Mijn hypothese luidt als volgt.
Ik controleer het koelvloeistofpijl tegenwoordig zelden omdat het niveau altijd wel goed was die keren dat ik het controleerde. Het kan best zijn dat het water héél langzaam weggelekt is. Pas nu het olieverbruik flink is toegenomen kijk ik weer eens.
Mijn motor heeft een zéér slechte koude start, sinds ik hem heb. Ik vermoed dat er een klein lek in de koppakking zit, waardoor er een geringe hoeveelheid koelvloeistof bovenop de zuiger terechtkomt. Tijdens stilstand wel te verstaan, want in bedrijf is de druk in de cylinder zo hoog dat water geen kans krijgt om in de cylinder te sijpelen. Dit verklaart mogelijk de slechte koude start, met name als de motor langer dan een week stil staat en bij vrieskou. Dit lek is steeds groter geworden. De koppakking is nu zo rot, dat er olie naar buiten verdwijnt, bovenop de eerder genoemde plek op het blok.
Ik weet niet of dit allemaal logisch klinkt, maar ik hoop dat met het vervangen van de koppakking niet alleen het olie- en waterverbruik stopt, maar dat de koude start ook beter wordt. Ik ben benieuwd.