Ik weet het zijn allemaal voorzorgsmaatregelen, maar we moeten het ook niet overdrijven. Belangrijk voor de uiterlijke conditie is dat de motor droog staat, het chroom beschermd is en de banden vrij van de grond staan.
Motorisch is heel belangrijk dat voordat je de motor wegzet deze heel goed warm gereden is; daarmee verdrijf je alle condens uit het motorblok en het uitlaatsysteem. Condens is veel schadelijker dan 'oude' olie. Daarom ook nooit tijdens de stalling even proberen of ie het nog doet!
Met de huidige benzine is het wenselijk om inderdaad de vlotterkamers af te tappen. Gomvorming zoals vroeger komt bijna niet meer voor maar de rotzooi die nu na verdamping achterblijft is hardnekkiger.
Wat ik mij specifiek voor de CX kan voorstellen is dat nu de dynamostator in de olie draait en bij stalling maar een deel in de olie ondergedompeld is het wenselijk kan zijn af en toe even de motor rond te draaien. Het lijkt mij dat zo uitdroging van de hars (dus de kans op defecten) afneemt. Ik weet evenwel niet of ik dat goed zie. Het lijkt mij niet goed daarvoor de startmotor te gebruiken.
Zelf heb ik nu nog 35 motorfietsen in mijn garage staan (ik heb de afgelopen 30 jaar meer dan 100 motorfietsen in mijn bezit gehad). Een aantal staan zover achterin, weggezet zonder specifieke aandacht voor onderhoud/verzorging, dat ik ze vaak pas na jaren weer berijd. Ik heb nog nooit 'last' gehad van mijn wijze van onderhoud of stalling (hadden het trouwen ook maar geen motorfietsen moeten worden).
Het is dus maar hoe zeer je je eigen geweten wilt sussen?
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.