Dag CX-genoten,
Omdat ik nog niet vaker op het forum gepost heb, maar toch al enige tijd lid ben van het forum, zal ik me even voorstellen:
Mijn naam is Mark Bouwman, student Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente en lid van de MotorSportGroep (MSG) van de UT. Ik ben nu ongeveer 2.5 jaar in het bezit van een CX500A uit 1980. Tot voor kort met volle tevredenheid...
Mijn CX heeft nu al een tijdje dat hij in houdt in het middengebied (mijn toerentellerkabel is helaas doormidden, dus kan geen toerental aflezen). Dit speelt zich vrijwel altijd af als het blok warm is (koud blok = geen problemen), hoewel een enkele keer vochtig weer ook al de boel in de war schopt. Tijdens het inhouden geldt eigenlijk dat het middengebied problematisch is: lager en hoger in toeren is geen enkel probleem. Het is de laatste tijd wel steeds erger geworden...
Mede-motorrijders die achter mij rijden ruiken soms (als ie inhoudt) benzine. Daarnaast knalt ie af en toe flink uit de uitlaat: het inhouden voelt alsof 'ie op 1 cylinder loopt, waarna hij hem weer oppakt. Meestal vlamt dan alleen de linkeruitlaat. Dit is voor mij een teken dat er iets mis is met de ontsteking, daarom heb ik het volgende al geprobeerd:
- andere bobines geprobeerd - andere CDI geprobeerd - de 5k Ohm weerstanden uit de bougiedoppen vervangen door veertjes - nieuwe bougies geprobeerd - stekkertjes CDI naar Bobines gecontroleerd op corrosie
Al deze zaken hielpen niks. De vonk is ook mooi paars en de accu laad mooi bij. Daarom nog het volgende geprobeerd: - luchtfilter vernieuwd - tank leeg laten lopen en controleren op water - carburateurs ultrasoon gereinigd - carburateurs gesynchroniseerd - klepspeling gecontroleerd - overloopslangetjes carburateurs verplaatst naar het rechter zijkapje (i.v.m. een volledige Vetter kuip)
Al die tijd met de stille hoop dat het toch niet mijn pickup spoelen zijn (of stator), maar het begint steeds meer daarop te lijken... Ik zit niet heel erg te wachten op het uit elkaar trekken van mijn blok, hoewel de mogelijkheden en kennis binnen de MSG (en natuurlijk mijn eigen kennis) het wel toelaten.
Ik heb diverse topics op het CX500 forum bekeken waarin mensen een Ignitech ontstekingsunit aanraden. Nu ben ik zelf niet erg bekend met een dergelijke onsteking (je sluit hem op de accu aan, maar waar wordt het toerental van de motor afgelezen?), maar het heeft wel mijn interesse. Een dergelijke ontsteking kost tussen de 110 en 152 euro afhankelijk van het aantal inkopen?
Naast eventueel advies is mijn vraag dan ook: Is er iemand in de buurt van Enschede die een Ignitech ontsteking heeft en die ik even zou kunnen uitproberen? Dit om vast te stellen dat het wel/niet de pickup spoelen zijn... Dan verder: heeft iemand nog een Ignitech liggen die ik kan kopen? Of als ik hem gewoon via internet moet bestellen: zijn er mensen die er ook nog willen bestellen?
Met vriendelijke groet,
Mark Bouwman |