Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

ventilator

Schrijver zkhmcknol
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 mei 2012 21:32 
Hi,

ik wil mń ventilator er af halen om de toerentellerkabel te vervangen. Bij deze 2e poging, eerder al bleek het schroefje een kruiskop te zijn, is het schroefdraad van de ventilator beschadigd geraakt waar de voorwielas indraait. deze kan ik er nu niet meer indraaien. Is er een andere manier om de ventilator te verwijderen zonder dat ik zo'n tool nodig heb?

Of heeft iemand in de buurt van Amsterdam zo'n tool die ik kan lenen? helaas kan ik niet zo makkelijk met de motor langskomen daar de voorkant helemaal uitgekleed is.....

Bij voorbaat dank voor de hulp

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 14 mei 2012 22:34 
Ik zou zeggen, laten zitten die ventilator. Als de vooras er niet meer in past heb je pech, dan rest nog de flex en een andere ventilator. Er bestaat geen speciale tool die dan nog past. Maar je kan toch het schroefde v/d toerentellerkabel lossen met een lange kruiskopschroevendraaier of zoiets. Of is die kruiskopschroef soms ook gesneuveld?
succes, theo

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 mei 2012 22:40 
Mocht de fan stuk zijn, wat regelmatig gebeurt, dan kan je hem zo er ook af krijgen:

De Floris manier!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver zkhmcknol
Gast 
#4 | Geplaatst: 14 mei 2012 22:43 
die kruisschroef in de toerenteller zit, zit aardig vast en ik wil een 2e poging doen om deze los te krijgen. Ik heb een andere ventilator maar wat bedoel je precies met 'flex'?

Schrijver zkhmcknol
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 mei 2012 22:45 
dat is wel rigoreus maar omdat ik een andere ventilator heb dan is dat altijd nog een optie.

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 mei 2012 23:24 
undefined:
Bij deze 2e poging, eerder al bleek het schroefje een kruiskop te zijn, is het schroefdraad van de ventilator beschadigd geraakt waar de voorwielas indraait. deze kan ik er nu niet meer indraaien. Is er een andere manier om de ventilator te verwijderen zonder dat ik zo'n tool nodig heb?

Op wat voor manier is die schroefdraad in de fan beschadigd. Als het de eerste paar gangen zijn kan je die wegfrezen en dan op steekas op de rest van de gangen aandraaien.

Schrijver Teto

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 mei 2012 07:56 
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 mei 2012 09:52 
zkhmcknol: Wat een flex is nu wel duidelijk he, dank zij toto!!
Erik doet het wat subtieler met een dremel, dat gaat natuurlijk ook. (ik neem even aan dat er geen mogelijkheid meer is om een passende as of bout in de ventilator te draaien.)
Misschien heb je geluk en kan je een torx-bitje in de kruiskopschroef van de tt-bevestiging tikken, zo heb ik al diverse schroeven losgekregen. Het is te proberen, voordat je de ventilator opoffert.
Succes maar weer. theoj

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 mei 2012 15:26 
Het kan ook iets rustiger gedaan worden. Neem een boormachine met een boor 5 mm, en boor zo dicht mogelijk langs de nokken als in op het alumium deel van de vantialtor.
Boor er eventueel 2 x 2 gaten in.
Dus tegen over elkaar, twee gaatje naast elkaar boren in het aluminium deel.
Pak nu een beitel, en sla in die gaten de beitel er in. Hierdoor zal de boel oprekken, en kun je de vantialtor weg nemen. Achter de ventilator kun je met gepaste geweld een baco slaan. Deze zijn in de regel ook iets taps, en zal van nature de ventilator er af willen drukken.

Ik de ventialator nieuw en 2e hands op voorraad liggen.

Voor meer informatie / hulp/ mail marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 mei 2012 17:02 
je kan ook een dike beitel achter de ventilaorr zetten eo op de uiteinde daarop slaan met een hamer ik gebruik zelf twee breekijzer en dat gaat uitstekend
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Teto

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 mei 2012 18:15 
O.J. Zo heb ik wel eens een nokkenas vernaggeld.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver toto

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 mei 2012 18:44 
theojansen :
zkhmcknol: Wat een flex is nu wel duidelijk he, dank zij toto!!

Hoho Theo, dat was Teto de oudste broer van Toto.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver zkhmcknol
Gast 
#13 | Geplaatst: 15 mei 2012 22:54 
bedankt voor alle adviezen, ik ga dit weekend aan de slag!!!!!!! het klinkt misschien wat raar.....al dat werk voor de toerenteller werkend te krijgen maar ik em gewoon weer in alle glorie laten werken!!!!

Schrijver zkhmcknol
Gast 
#14 | Geplaatst: 20 mei 2012 17:43 
hij is eruit............Marco's methode did the trick. moest alleen wel wat meer dan 4 gaatjes boren maar tis gelukt

Schrijver zkhmcknol
Gast 
#15 | Geplaatst: 20 mei 2012 17:48 

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 ventilator

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven