Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Startrelais?

Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 29 mei 2012 22:51 
Hallo, afgelopen weekend ben ik met de motor in Drenthe en Groningen wezen toeren, samen met een paar oud-leden van de lokale motorclub.
Onderweg kreeg ik problemen met het starten van mijn CX. Het ene moment startte hij gewoon, een minuut later niets meer! Een beetje gekreun uit de startmotor, dat was alles.

Mijn maatjes hebben me aangeduwd en toen de CX weer liep, was er niets aan de hand. Maar zelf starten ho maar.
Ik heb de startmotor eruit gehaald en direct op de accu aangesloten. De startmotor liep als een zonnetje. Startmotor weer terug gezet.
Dan moet het relais de boosdoener zijn, want ik hoorde nu helemaal niets meer als ik op de startknop drukte. Geen geklik van het relais.
De rest van het weekend hebben mijn maatjes mij steeds aan moeten duwen.

Toen ik thuis was heb ik het relais eruit gehaald.
Uiteindelijk kreeg ik het huis van de relais open, en kon ik het binnenwerk bekijken. De koperen contacten waren behoorlijk ingebrand. Die heb ik weer glad gevijld en alles weer in elkaar gezet. Daarna een testje gedaan en ik hoorde het relais weer klikken.
Het relais weer terug gemonteerd in de motor en aangesloten. Op de startknop drukken gaf een hoop geklik in het relais, maar de startmotor werd niet rondgedraaid. Dan maar de hulp van de auto accu inzetten. En ja hoor, 1 tikkie en lopen.
Dus toch de accu van mijn motor die te weinig vermogen had om de startmotor rond te krijgen.
Gelijk 's middags een nieuwe accu weten te scoren en nu kan ik weer starten zonder te moeten duwen.

Moraal: accu leek goed, maar was toch kapot, en het relais is uit elkaar te krijgen en te repareren.
En let op je reserve zekering, die van mij viel uit elkaar toen ik hem aanraakte!
Marcel.
(met dank aan Theo die al een ander relais voor me had gezocht)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 mei 2012 08:30 
Ook ik krijg dit probleem, met licht uit startte die beter dus ik dacht ook al aan overgangsweerstand in relais of de accu.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 30 mei 2012 08:34 
Wat betreft die hoofdzekering: ik vervang die standaard door een moderne zekeringhouder waar je zo'n platte zekering insteekt. Voordeel: niet meer zo'n glaszekering die uit elkaar valt en de nieuwe zekering kun je overal onderwerg kopen. Tip die ik van Michael heb.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver toto

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 mei 2012 10:55 | Aangepast door: toto 
tip van flip: met een schroevendraaier of een dikke spijker kun je ook starten door deze tussen de contacten bovenop je startrelais te doen. dan heb je in principe een handmatige starter want je doet hetzelfde als normaal je startrelais doet. dit is ook een manier om je startrelais te testen en 't bespaart een hoop geduw mits je accu goed is natuurlijk.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 30 mei 2012 11:49 
Dank je Flip voor de tip, maar met die truc kreeg ik m ook niet aan de praat. De accu moet inderdaad goed zijn, en de mijne was dat dus niet.
@ Coen, waar heb je die zekeringhouder vandaan? Ik zag bij Roukama dat er op een nieuw relais ook zo'n zekeringhouder zit. Waar koop je die?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 mei 2012 12:07 
Marcel, volgens mij is dat een "zwevende" zekering en kan je die bij heel veel auto/motor onderdelenwinkels kopen voor een paar Euries. Als je vanavond komt, neem ik hem wel mee, want ik had er één extra bij Louis gekocht.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 30 mei 2012 12:14 
Top Henk, tot vanavond.
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startrelais?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven