Hallo, afgelopen weekend ben ik met de motor in Drenthe en Groningen wezen toeren, samen met een paar oud-leden van de lokale motorclub.
Onderweg kreeg ik problemen met het starten van mijn CX. Het ene moment startte hij gewoon, een minuut later niets meer! Een beetje gekreun uit de startmotor, dat was alles.
Mijn maatjes hebben me aangeduwd en toen de CX weer liep, was er niets aan de hand. Maar zelf starten ho maar.
Ik heb de startmotor eruit gehaald en direct op de accu aangesloten. De startmotor liep als een zonnetje. Startmotor weer terug gezet.
Dan moet het relais de boosdoener zijn, want ik hoorde nu helemaal niets meer als ik op de startknop drukte. Geen geklik van het relais.
De rest van het weekend hebben mijn maatjes mij steeds aan moeten duwen.
Toen ik thuis was heb ik het relais eruit gehaald.
Uiteindelijk kreeg ik het huis van de relais open, en kon ik het binnenwerk bekijken. De koperen contacten waren behoorlijk ingebrand. Die heb ik weer glad gevijld en alles weer in elkaar gezet. Daarna een testje gedaan en ik hoorde het relais weer klikken.
Het relais weer terug gemonteerd in de motor en aangesloten. Op de startknop drukken gaf een hoop geklik in het relais, maar de startmotor werd niet rondgedraaid. Dan maar de hulp van de auto accu inzetten. En ja hoor, 1 tikkie en lopen.
Dus toch de accu van mijn motor die te weinig vermogen had om de startmotor rond te krijgen.
Gelijk 's middags een nieuwe accu weten te scoren en nu kan ik weer starten zonder te moeten duwen.
Moraal: accu leek goed, maar was toch kapot, en het relais is uit elkaar te krijgen en te repareren.
En let op je reserve zekering, die van mij viel uit elkaar toen ik hem aanraakte!
Marcel.
(met dank aan Theo die al een ander relais voor me had gezocht)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl