Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

versnellingsbak problemen

Schrijver cees siebers
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juni 2012 10:24 
Hallo allemaal.

Mijn naam ik Cees Siebers uit Peize (Drenthe) en ik ben nieuw op dit forum.

Ik bezit een Silverwing uit 1982 die een schakelprobleem heeft.
Hij schakelt dan weer een tijdje probleemloos en plotseling kun je niet meer schakelen.
Forceer je dan met op of neer schakelen dan komt er eerst een hoop geratel en daarna een harde klak uit de bak.
Op dit moment staat hij vast in de vierde versnelling.
Ik heb vorige week de koppeling gecontroleerd op dikte e.d. en deze functioneert goed. Ook de centrale moer voor de koppeling zit goed vast.
Door met stilstaande motor op de standaard aan het achterwiel te draaien tijdens het schakelen lijkt alles weer goed te komen en kun je weer een tijdje normaal schakelen.
wie heeft raad?

Gr. Cees

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 juni 2012 12:24 
Cees,

Hoe zit het met de motorolie ?
ververst of wel op peil ?

Groet Arno

Schrijver cees siebers
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 juni 2012 18:09 
dag arno,

Ja er zit goede olie in en op peil.
probleem lijkt echt uit de bak te komen.

gr. cees

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 juni 2012 21:13 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Cees,

wanneer het wel goed gewerkt heeft en de koppeling zeker weten in orde is (inderdaad, zit die rare moer goed vast en kunnen de platen goed in de kooi bewegen, groeven weggevijld en zo), controleer dan ook nog dat het schakelpookje niet ergens tegenaan loopt.

Is dat ook OK dan wordt het tijd om het blok eens open te maken denk ik en de bak en de lagers te controleren. Bij twijfel aan de versnellingsbak een compleet andere nemen, ze gaan zelden kapot en iemand heeft er vast nog wel eentje voor je liggen.

succes, en laat eens horen hoe het verder loopt,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver cees siebers
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 juni 2012 22:37 
Hallo Hans,
Koppeling is helemaal nagekeken op alle punten en in orde. Pookje loopt ook nergens tegenaan.
Ik heb het blok al op de werkbank liggen en ga hem dit weekend openmaken.
En denk er zelf ook aan om bij twijfel een andere bak op te zoeken voor het blok. Nieuwe losse tandwielen zouden wel eens erg prijzig kunnen zijn.

Aan de achterkant op het blok zit ook een deksel waar de dynamo achter zit. Ik vermoed dat achter deze deksel de pulsgever van de ontsteking zit.
Deze deksel met 6 boutjes zit behoorlijk vast.
Weet iemand of deze er uberhaupt af moet om de achterkant van het blok te verwijderen?

Gr. Cees

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 juni 2012 23:31 
Ja, dat dekseltje moet er af om de vervroeger er af te kunnen halen omdat anders het deksel daar op blijft hangen.
vergeet niet de stand van de grondplaat te markeren,

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver cees siebers
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 juni 2012 17:33 
Hallo Frans,

Nou ik heb het probleem gevonden.
Er is een bevestigingsboutje van 1 van de magneten uit het vliegwiel gelopen en deze is precies onder het uitwendige schakelmechanisme ik een kuiltje in de achterdeksel gevallen en heeft daar de boel geblokkeerd.
Gelukkig hoef ik de bak nu niet te vervangen (hoop ik dan maar) Ik weet natuurlijk niet of er een gevolgschade hierdoor is ontstaan in de bak.

Deze storing heb ik nog niet eerder mee gemaakt.

Ga nu de boel met nieuwe pakkingen en keerringen weer monteren en hopelijk is het probleem dan opgelost.
Nog bedankt voor het meedenken

Gr. cees

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 versnellingsbak problemen

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven