Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CDI-Stator Vraagjes

 
Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 juli 2012 11:29 
Dag Allen,

ik heb mezelf een CX500C van 1981 aangeschaft met framenr: PC01 - 2205xxx en heb er toch wat sores mee gehad. De mechanical seal van de waterpomp die niet paste (hol uitvergroot via CNC) en nu blijft hij hangen bij 5500rpm in 4de en 5de versnelling waardoor ik nauwelijks 100km/u haal. Dit is dus het andere grote CX euvel: wellicht is het de CDI. Mijn vraag is de volgende: zijn alle cdi kastjes voor een cx gelijk? Ik heb gelezen dat er ook modellen zijn met transistor ontsteking. Wat is het verschil? Heeft er iemand nog een CDI kastje op overschot? Of moet ik die ignitech kopen? Ik ben woonachtig in het antwerpse....Alvast bedankt! Ray.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 juli 2012 12:38 
Niet CDI maar statorprobleem waarschijnlijk. Is soms ook wel op te lossen met een Ignitech.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 juli 2012 13:19 
Daniel, hoe kan je dit weten?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 juli 2012 13:36 | Aangepast door: Hansv 
Ray,

Het kan de CDI zijn, maar dat is niet erg waarschijnlijk. Het is of de CDI, of, (statistisch) meer waarschijnlijk, de stator.

Meten is weten. Het is mogelijk om de waarden van de stator met een (digitale) ohm meter te meten.
Lees daarvoor ook : DIT verhaal.

Je verhaal heeft het over de gevreesde 5500 tpm grens, en dat wijst met hele grote vingers naar een defecte stator. De beste oplossing is het lenen van een Ignitech CDI. Is het probleem over, dan was het de stator.

De Ignitech maakt namelijk geen gebruik van de spanning op de blauwe en witte draden uit de stator, maar neemt de 12Volt als bron voor de ontsteek puls.

Harmony,
Hans.
( die weet dat er mensen zijn die vinden dat je de stator niet kunt meten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 juli 2012 23:01 
Als je een beetje geduld hebt, kom je Jos Blezer tegen op dit forum. Hij (of iemand anders die er eentje heeft) kan in enkele minuten even testen of je met de Ignitech geholpen bent. Dan ben je er goedkoop uit.
Stator is wat meer werk en kosten. Verander dan ook direct spanner en geleiding mee. En als ik jou was, ook de mechanical seal.
Altijd welkom op Stamcafé Zuid, niet ZO ver uit jouw buurt...
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#6 | Geplaatst: 17 juli 2012 21:31 
Dag Daniel,

ben jij dan ook van antwerpse?

Mijn mechanieker is Euromotors in Borsbeek, goeie kerel, heeft de mech seal vervangen (ik had bovendien die 27.5mm dus hebben we het gat laten uitfrezen naar 28mm). Maar nog een vraagje, gesteld dat de ignitech de taak van de stator overneemt, wordt de accu niet overbelast en laadt deze dan nog op?

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 juli 2012 22:23 
Ben van Wezemaal (Leuven). Stator doet twee dingen, zorgen voor een vonk en batterij opladen. Vonken (van de bougies) neemt de Ignitech over, laden kan enkel de stator, dus als dat gedeelte(beter gezegd die spoel) kapot is moet je de stator wel vervangen.
Eenvoudig te testen met even een Ignitech erop te zetten, is geen werk.
Sommigen vinden een cx beter lopen met een Ignitech, dus geen vrees voor schade of overbelasting.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CDI-Stator Vraagjes

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven