Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nokkenasdeksel verwijderen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 aug. 2012 20:26 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb het al vaker gedaan: het nokkenasdeksel (nr 1) verwijderen. Gewoon 4 boutjes losdraaien en trekken maar. Simpel.
Helaas gaat het bij dit blok niet zo makkelijk, want ik krijg hem er niet af.

Moet de nokkenas misschien in een bepaalde stand staan voordat het dekseltje eraf kan?

Of zie ik iets anders over het hoofd wat de vorige keren toevallig goed ging?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 aug. 2012 21:26 
Hoi JiMi.

Rondsel nummer 3 grijpt in op de schroefdraad van de nokken as
het zou zo maar kunnen zijn dat deze als hij niet rond kan draaien het deksel vast houd
probeer tijdens het bewegen van het deksel met een passende schroevendraaier dit rondsel(aandrijving van de toerenteller kabel) te bewegen
gebruik in geen geval geweld want dan breekt het af

gr Arnold

Schrijver beussie
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 aug. 2012 22:37 
He Jimi probeer eerst eens of je met een fittingschroevedraaier het rondsel van de toerentellerkabel kan draaien en gelijkertijd aan het deksel trekken het rondsel is nr. 3
groet Beussie

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 aug. 2012 07:24 | Aangepast door: JiMi 
Het rondsel is gangbaar (getest door met dop 17 de krukas te verdraaien via het voorste inspectiegat, het rondsel draait dan mee).

Inmiddels is het dekseltje helaas overleden. Ik heb iets te veel kracht gezet denk ik, waardoor het uitsteeksel is afgebroken (het busje nr 10 wat daarachter zat is nu dus ook vrij gekomen). Het ronde gedeelte zit, helaas, nog steeds muurvast in het blok. Maarrrr, ik kan hem nu wel volledig ronddraaien omdat het busje weg is.
Erg vreemd. Ronddraaien gaat prima, maar eraftrekken ho maar.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 22 aug. 2012 11:21 | Aangepast door: MAST 
Misschien moet je de krukas iets draaien en dan proberen het deksel eraf te krijgen?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 aug. 2012 16:58 
Nu wordt het lastig, want als de teller aandrijving idd netjes draait, is er iets echt raars aan de hand.

Als je je het blok helemaal open maakt , dan met nokkenas en al naar voren trekken ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 aug. 2012 21:13 
Bedankt voor alle tips. Ik heb het rondsel er voor de zekerheid uit gehaald. Maar ook nu nog zit het dekseltje muurvast. Terwijl ik hem wel 360 graden rond kan draaien.

@brinkcx: blok helemaal open maken gaan we nog maar niet aan beginnen. Enkel het hoogstnoodzakelijke wordt gedaan en dan gaat het blok eronder.

Ben bang dat het een kwestie van slijpen wordt. Of even met de brander. Maar ja, met olie en benzineresten lijkt me dat niet zo handig
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 22 aug. 2012 21:35 
En als je de oliekeerring (nr 16 van jouw eerste link naar de tekening van het deksel) eruit weet te peuteren, dan moet het deksel toch los komen lijkt me.
Ik vind het vreemd dat het deksel niet los komt.

Succes.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 aug. 2012 21:35 
Hoi JiMi,
Ik denk als ik zo alles nalees dat er een braam (opgelopen rand ) in het deksel is ontstaan en dat daardoor het deksel er niet af wil, het deksel is echter al gebroken dus moet het er toch af. daar heeft mijnheer dremel een mooi machientje voor gemaakt het duurt even maar je kan heel nauwkeurig slijpen met dat dingetje
zet een bril op en denk om je ogen

gr Arnold

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 aug. 2012 21:46 | Aangepast door: JiMi 
@Marcel. Denk het niet. De keerring is gangbaar.
@Arnold. Dat moet het haast wel zijn ja. Nu je het zegt, ik voel soms iets weerstand tijdens het 360 graden ronddraaien v/h dekseltje. Alsof er een zandkorrel of metaaldeeltje tussen zit ofzo. Okee, we gaan dremelen!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 aug. 2012 00:04 
Dremelen? Als het deksel blijft hangen, dan is het aan de buitenrand die in het blok zit (en die je nu dus rond kan draaien). Die kan je niet doorslijpen lijkt me.

Een beschadiging bij lostrekken daar is geen ramp. Een beschadiging van de nokkenas kan dat wel zijn. En dan breken de nokkenassen ook nog wel eens in de spiraal van de teller aandrijving, pas op.

Waarom moest dat dekseltje er eigenlijk af ?

succes, Frans

(vers deksel heb ik wel voor je indien nodig
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 25 aug. 2012 21:44 
En hoe is 't nou afgelopen ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 25 aug. 2012 22:15 
JiMi,
Na gezien te hebben wat en hoe het vast zit, wat nog steeds een raadsel is) en hoe dik de flens van de dekseltje is , vraag ik me af of het niet verstandiger is om het hele voordeksel los te halen.

Olie is er al uit, en ik meen dat het koppelingtshuis kan bl;iojven zitten.

Voordeksel los, en dan eens aan de achterkant kijken waar dat $#@^#@!*&^& dekseltje nou aan vast blijft zitten.

Harmony,
Hans.
( houd niet van onopgeloste mysteries )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 26 aug. 2012 16:31 | Aangepast door: JiMi 
Pfff, het kapje is eraf. Met 4 man sterk is het uiteindelijk gelukt om het kapje eraf te krijgen. Wat was er nu aan de hand? Waarschijnlijk is er vuiligheid tussen de nokkenas en het glijlager terecht gekomen, waardoor er kanalen in zowel nokkenas en deksel zijn gesleten. Je zou denken dat daardoor het deksel er alleen maar makkelijker vanaf zou moeten gaan, maar niets is minder waar. Hij zat muurvast. Hij ging pas los nadat ik de binnencircel van de buitencircel had gescheiden met de dremel, en daarna de binnencircel volledig opengedremeld zodat ik hem met een schroevendraaier uit elkaar kon buigen. Toen kon ik hem van de nokkenas afschuiven. Uit nadere inspectie bleek dat er helaas er behoorlijk wat materie is weggesleten van de nokkenas door die vuiligheid. Van het gladde gedeelte v/d nokkenas net voorbij de schroefdraad waar de toerenteller ingrijpt (dat is normaal gesproken 22mm dik), is de eerste helft nu nog maar 20mm dik. Je kunt het op de éénnalaatste foto wel een beetje zien (het zit in de schaduw).

De andere helft v/h gladde gedeelte is nog wel 22mm maar er zitten twee groeven in. Die kun je op de éénnalaaste foto heel goed zien.

Vraag is of ik met deze nokkenas kan gaan rijden. Ik denk het zelf wel, hoewel er op termijn zeker weer vuiligheid zal gaan ophopen. Er zit immers deels een kier van een mm tussen glijlager en nokkenas.

Met dank aan Joost, Hans en Theo!!!!


Paar foto's HIER.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#15 | Geplaatst: 26 aug. 2012 18:26 | Aangepast door: theojansen 
Wat een bizar toeval. Ik heb nog wel een andere nokkenas voor je, want ik denk het te smalle voorste glijlager zou kunnen zorgen voor problemen met de ventilator. Misschien raakt de hele boel in onbalans.Vuil hoef je niet bang voor te zijn, alles word opgevuld met olie van het blok.
Wie op het forum kan hier iets zinnigs over zeggen, want zo'n nokkenas wisselen is best wat werk?
theoj

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nokkenasdeksel verwijderen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven