Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

K M /Toeren

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 sept. 2012 22:07 | Aangepast door: kuipwillem 
Wie weet hoeveel toeren een gl 500 draait als je 100 km per uur rijd .Het vreemde is namelijk dat als ik met mijn cx 500 e 100 rij dan geeft de toerenteller 4800 aan maar met de gl 6000.ik dacht dat de motoren het zelfde waren ,of zit er een tandwieltje in de versnellingsbak verkeerd Bij techniek wel wat gevonden maar het verschil in banden gaf maar 300 toeren .GrWim.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 sept. 2012 22:45 | Aangepast door: Hansv 
Volgens het boek van Peters, "Honda CX/GL 500 & 650 V-twins" , blz 76 en 77, zijn de tandwielverhoudingen voor alle 500 modellen gelijk.
Dat houdt in dat een GL/CX 500 ong. 5100 toeren draait in de vijfde versnelling, als de snelheids meter 100km/u aanheeft.

Als het goed is is een Excel met de berekeningen -HIER- te downloaden.

Harmony,
Hans.
( cijfertjes laat ik aan computers over.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 sept. 2012 00:17 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Wim,

ik neem aan dat de 100km met de GPS gemeten of tenminste gecontroleerd hebt? Als je de Honda snelheid gebruikt zijn de cijfers niet te vertrouwen. Als je denkt dat dat toch niet zoveel scheelt dan kan je van mij wel een teller voor de GL lenen die 20% overdrijft, dan gaan de toeren bij 100km/u gelijk flink omlaag . Geen idee hoe nauwkeurig de toerentellers zijn, nooit gemeten, maar ze zullen niet veel beter zijn dan de snelheidsmeters en dat is dan geen aanbeveling.

Als je zelf het te verwachten verschil even snel wilt uitrekenen kan je zoiets doen :

Motor even van de bok, met meetlint afstand van midden as tot de grond meten. Dat word bv. voor de E 350 mm en voor de GL 325 mm (da's een gok niet echt zo gemeten). Als de E dan bij 100 km/u 4800 toeren draait, zou je bij de GL iets als 350/325*4800 verwachten. Kan je zo in Google inkloppen, geeft dan 5169 toeren (in dit voorbeeld dus!)

Dat is theoretisch niet helemaal nauwkeurig, oa. omdat de band niet belast is maar goed genoeg om te zien of de meters je in de maling nemen of niet.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 sept. 2012 07:08 
Zit het verschil niet in de wielmaat?
E 18" en GL 16".
Gr. Theoj

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 sept. 2012 07:12 
Op mijn website staat het volgende:

Ik rij nu een tijdje op de zilveren Silverwing. Een fijne motor waar ik wel even aan moest wennen en waar toch zo hier en daar wat aan moet gebeuren. Een min puntje aan deze motor vond ik toch wel het toerental dat de motor draait bij normale snelheden. Zo draaide hij 7000rpm bij 70 mile en dat is ongeveer 110km/h. Erg veel vond ik. Ik had bedacht om een 18" CXA of B achterwiel te monteren ipv het standaard 16" achterwiel. Het wiel kreeg ik van Frans Brinkcx met nog een redelijke band erop. Die heb ik afgelopen week op de GL gezet. Het toerental bij 70 mile is nu 6200rpm. Dat scheelt dus een leuk stukje. Hij zal mischien wel wat trager worden maar wat ik er tot nu toe van gemerkt heb valt dat best mee.

Als alle overbrengingen van de E het zelfde zijn dan is het enige verschil "een groter achterwiel bij de E"

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 sept. 2012 23:26 
Allemaal bedankt met het meedenken,ik ga er mee aan de slag Gr Wim

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 sept. 2012 13:31 
Willem als ik terug ben in w.w. dan zal ik het even goed voor jou controlleren
gr: o.j.
p/s nog veertien dagen
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 K M /Toeren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven