Hallo Wim,
ik neem aan dat de 100km met de GPS gemeten of tenminste gecontroleerd hebt? Als je de Honda snelheid gebruikt zijn de cijfers niet te vertrouwen. Als je denkt dat dat toch niet zoveel scheelt dan kan je van mij wel een teller voor de GL lenen die 20% overdrijft, dan gaan de toeren bij 100km/u gelijk flink omlaag
. Geen idee hoe nauwkeurig de toerentellers zijn, nooit gemeten, maar ze zullen niet veel beter zijn dan de snelheidsmeters en dat is dan geen aanbeveling.
Als je zelf het te verwachten verschil even snel wilt uitrekenen kan je zoiets doen :
Motor even van de bok, met meetlint afstand van midden as tot de grond meten. Dat word bv. voor de E 350 mm en voor de GL 325 mm (da's een gok niet echt zo gemeten). Als de E dan bij 100 km/u 4800 toeren draait, zou je bij de GL iets als 350/325*4800 verwachten. Kan je zo in Google inkloppen, geeft dan 5169 toeren (in dit voorbeeld dus!)
Dat is theoretisch niet helemaal nauwkeurig, oa. omdat de band niet belast is maar goed genoeg om te zien of de meters je in de maling nemen of niet.
plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰