Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

motor optakelen

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 sept. 2012 20:01 
Ik wil het blok van mijn CX verwijderen. I.p.v. een dure motorlift aan te schaffen waamee ik het blok kan laten zakken, lijkt een ratel/katrol mij wel een goed en goedkoop alternatief.

Blijft een CX stabiel staan wanneer ik hem aan de voorzijde v/h frame omhoog takel? En kan ik hem hoog genoeg krijgen om het blok eronderuit te halen? Wetende dat het blok op een NIET-in-hoogte-verstelbaar karretje staat.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#2 | Geplaatst: 11 sept. 2012 20:29 
hallo jimi,

Ook 'n goedkope optie, een verhuis karretje eronder en dan alles loshalen behalve de achterste onderste bout aan het blok. En als voorlaatste 1 van de bouten die vooraan bovenaan zit, kan je zo het blok eruit kantelen

Groetjes werner (heb ik van cosmar geleerd)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 sept. 2012 20:58 
Dat is een briljante tip. Bedankt!

Ga ik geen problemen krijgen met de cardanas of buigt die netjes mee?

En kan ik het blok op dezelfde manier weer terugmonteren?
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:13 | Aangepast door: sieds 
undefined:
I.p.v. een dure motorlift

Deze goedkope mini motorlift kan je uitstekend helpen om het blok er weer onder te zeten en dus ook uit te halen.
Zet deze lift op een paar kleine buisjes en hij rolt ook nog en dat voor 49 euro.
(zonder die steuntjes gebruiken )

MINI MOTORLIFT

CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:27 
Bedankt voor de tip. Ik ken ze, maar vind 'm te duur voor die ene keer dat ik hem nodig heb.

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:32 | Aangepast door: MAST 
Als je de motor hebt opgetakeld, moet je alsnog iets hebben om het blok te ondersteunen tijdens het loshalen van de bouten. Op mijn cx650 (URL ) weblog staat een foto van mijn oplossing met een kleine garagekrik en een variant op het flondje. Zoek even bij de links voor mijn weblog en dan moet je naar het verhaal uit 2008 scrollen.
als je goed kijkt zie je onder het blok een houten plank met pootjes en de garage krik op wieltjes
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:51 
thanks

Schrijver Arcath
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 sept. 2012 22:34 
voorwiel er uit halen. blok ondersteunen. alles los halen. Rest van de fiets wegtillen.

omgekeert voor montage.

extra handen of een liertje wel makkelijk

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 sept. 2012 23:03 
Jimi,

Kratje bier onder de voorpoten zetten werkt ook tenminste heb ik laatst gedaan.

Groet Arno

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#10 | Geplaatst: 12 sept. 2012 11:39 | Aangepast door: beinhart 
jimi,

als je het blok er helemaal onderuit wil halen moet natuurlijk de cardan ook los, anders buigt ie wel een stukje mee. weet ik uit ervaring, door vergeten los te halen, maar denk niet dat dat goed is voor je cardan?

groetjes werner (kratje bier is ook leuk, moet je wel eerst leegdrinken, komt er dan nog iets van het blok terecht hihi...)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 sept. 2012 22:34 | Aangepast door: JiMi 
Hmm, dat kantelen was toch niet helemaal mijn ding. Ik had te weinig controle over de situatie en ook het loshalen van de cardanas gaf problemen.
Daarom heb ik mijn vrije uurtjes besteed aan het zelf bouwen van een constructie. Ik had nog een verrijdbaar plateautje en wat M12 draadeind liggen en daarmee heb ik iets in elkaar geknutseld zoals je hieronder ziet. Kosten 0,0. Praktisch in gebruik: ja best wel. Het idee is zeker niet uniek, want als ik me goed herinner heeft HansV ook al eens zoiets in elkaar geknutseld.

motorlift

Meer foto's hier.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motor optakelen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven