Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Glijlager?

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:07 | Aangepast door: JiMi 
Glijlager: dat woord heb ik kort geleden pas geleerd. Brinkcx vertelde dat de voorzijde v/d nokkenas in een glijlager draait.
Nu genereert een glijlager meer wijving dan een rollager. Daarom vraag ik me af waarom Honda bij de CX heeft gekozen voor een glijlager i.p.v. een rollager? Da's toch helemaal niet efficiënt?

Zeker gezien de ervaring die ik heb met mijn versleten nokkenas waarschijnlijk vanwege vuiligheid tussen glijlager en as. De theorie zegt dan wel dat de as niet slijt en het glijlager wel (BRON), maar bij mijn CX gaat dat dus niet op.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:22 | Aangepast door: sieds 
Hoelang zou een rollager het op een krukas of nokkenas uithouden?

Een week, een maand maar geen jaar denk ik.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:41 
Hallo Jimi,

de referentie klopt niet, maar ik heb dan ook gewoon "glijlager" gezegd, en als je dat opzoekt kom je verkeerd uit. Kijk eens onder "hydrodynamisch glijlager" (jawel, daar rijden we mee!!) zie deze WIKI waar ook een mooi plaatje bij staat. Daar kan je ook zien dat wanneer de zaak eenmaal snel genoeg draait met olie dat dan de as op een oliefilm draait. Daarom is een koude start ook zo'n gevoelig punt, geen olie, geen snelheid, metaal op metaal.

En rollagers zijn duur, zwaar, groot en vereisen voor hoge toeren heel nauwkeurige (dus dure) bewerkingen. Maar het kan wel, er zijn motoren met krukas op rollagers. Vroege Suzuki GS bv, niet kapot te krijgen, maar daar ook de nokkenas los in de kop.
Voor een versnellingsbak bv ligt dat weer anders. Daar draait alles langzamer, olie zat, ruimte zat en soms stevige schokken. Da's nou weer een mooi plaatsje voor rollagers, glijlagers overleven dat optrekken uit stilstand niet.

Hele volkstammen ingenieurs zijn er op afgestudeerd..... en dan doen ze het nog niet allemaal hetzelfde.....

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 sept. 2012 21:53 
Het is me helemaal duidelijk. Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Glijlager?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven