Hallo Jimi,
de referentie klopt niet, maar ik heb dan ook gewoon "glijlager" gezegd, en als je dat opzoekt kom je verkeerd uit. Kijk eens onder "hydrodynamisch glijlager" (jawel, daar rijden we mee!!) zie deze
WIKI waar ook een mooi plaatje bij staat. Daar kan je ook zien dat wanneer de zaak eenmaal snel genoeg draait met olie dat dan de as op een oliefilm draait. Daarom is een koude start ook zo'n gevoelig punt, geen olie, geen snelheid, metaal op metaal.
En rollagers zijn duur, zwaar, groot en vereisen voor hoge toeren heel nauwkeurige (dus dure) bewerkingen. Maar het kan wel, er zijn motoren met krukas op rollagers. Vroege Suzuki GS bv, niet kapot te krijgen, maar daar ook de nokkenas los in de kop.
Voor een versnellingsbak bv ligt dat weer anders. Daar draait alles langzamer, olie zat, ruimte zat en soms stevige schokken. Da's nou weer een mooi plaatsje voor rollagers, glijlagers overleven dat optrekken uit stilstand niet.
Hele volkstammen ingenieurs zijn er op afgestudeerd..... en dan doen ze het nog niet allemaal hetzelfde.....
plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰