Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nieuw blok: temperatuurmeter op max

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 sept. 2012 08:29 
Ik was vanochtend aan het proefrijden met mijn nieuwe blok. Aanvankelijk deed de temperatuurmeter niets. Hmmm, ergens een slecht contactje dacht ik (de stekkertjes bovenop zaten niet zo strak, merkte ik gisteren al). Maar toen ik op de snelweg reed, deed het metertje het ineens. Hij vloog gelijk naar de max!! Da's niet goed dacht ik. Gestopt en de boel visueel gecontroleerd. Buitenkant blok droog en voldoende water in het expansievat. Motor 2 minuten afgezet en weer gestart. De meter stond nu niet meer op max, maar nog wel steeds veel te hoog. Met een gangetje van 50 teruggereden naar huis, onder af-en-toe stoppen en de meter steeds tegen de max aanhikkend.

Wat is hier aan de hand?

Zo, nu gauw met de auto naar mijn werk want daar was ik naartoe onderweg....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 sept. 2012 09:26 
JiMi,

Eerste is natuurlijk controleren of de 7 volt regulator wel 7 volt geeft. En niet, zoals ik laatst heb gezien, domweg aan de 12 volt hangt.

Harmony,
Hans.
( meten is weten...... maar soms erg verwarrend )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 sept. 2012 11:26 
Vorige week (met het oude blok) deed hij het nog gewoon, dus ik ga ervan uit dat die gewoon goed is.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 sept. 2012 11:44 
Water in het expansievat wil niet automatisch zeggen ook voldoende water in de radiator.......
Gesloten systeem en al, maar toch een puntje om even te "sjekke".
De thermostaat zit bovenin de kringloop'en moet wel in het water staan, anders doet 'ie het niet.
Maar daar zal je zelf ook wel aan gedacht hebben, denk ik.

Harmony,
Hans.
( die probeert mee te denken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 sept. 2012 11:49 
Jimi, weet je nog of de radiator warm werd? Het lijkt alsof de thermostaat niet opent.
Het lijkt me iig geval dat de meter in orde is, want daar is niets mee gebeurd met het wisselen v/h blok.
theoj

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 sept. 2012 16:43 
als de crhrome pijp aan de linkerzijde niet warm word is de thermostaat stuk,word deze warm tot heet is deze goed maar de zender kan ook stuk zijn
vernieuw deze dan van je oude blok
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 sept. 2012 20:02 
Ik wil jullie tips gaan nachecken. Maar eerst heb ik even de vloeistofniveaus gecontroleerd.

Ik draaide zojuist de dop v/d radiator los. Ik zag geen water.... Toch had ik 'm gisteren helemaal afgevuld. Ik moest er zojuist plm. een liter bijgooien om hem weer op max te krijgen. Hmmm, dat is wel erg veel. Ik weet wel dat een deel het circuit ingegaan is, maar een liter is wel erg veel. Bovendien lijkt het water troebel en het voelt vettig. Ik vermoed dat er heel iets olie in zit.

Dan het oliepeil. Dat staat ineens hoger dan gisteren. Eén diagonaal streepje hoger op de peilstok.

Mijn gevoel zegt dat de olie en water vermengd worden. En aangezien het weephole droog is, zijn de waterpompseal en oliekeerring in orde.

Koppakking?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 sept. 2012 09:31 
Beste Jimi,

Als de weephole droog is wil dat nog niet zeggen dat alles in orde is met de waterpomp seal. Het gaatje kan ook verstopt zitten, en dan loopt het water gewoon via de oude rubberen keerring het blok binnen. Dus daar kan het probleem ook zitten. Koppakking kan wel de oorzaak zijn, maar uit ervaring weet ik dat dit bijna nooit voorkomt.
Wel dat het weephole verstopt zit.
Dus dat wordt uitzoeken waar het probleem zit.
Gemakkelijk is dat niet.

Eventueel het gaatje schoonmaken door er een passende naald in te poeren. Let op, geen perslucht er bij gebruiken, want dan richt je zeker schade aan.

Ook kun je de water deksel los nemen, en kijken of de waterpompseal nog vast zit. Dat houd in dat de waaier los genomen moet worden. Is de nokkenas nat tot zover je kunt zien, dan is dat een teken.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 sept. 2012 19:04 | Aangepast door: Hansv 
Tijdens het ritje wat ik afgelopen voorjaar maakte met drie anderen had een GL500 ook problemen met de koeling. Liep steeds op, en toch nog water in het expansievat.
Daar was het, hoewel het nooit voorkomt, toch de koppaking.
Door het losdraaien van de radiator dop, en dan te starten bleek dat er echt iest fout was: een fontein uit de radiator. Nou denk ik eerder in jouw geval een een keerring/seal probleem, maar toch.....

Harmony,
Hans.
( wat niet kan, kan soms toch echt wel )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 sept. 2012 19:53 
Hoi Jimi,

Weephole kan je doorprikken (indien mogelijk) met een stukje 2&half kwadraat stroomdraad, gestript. Je voelt wel of het dicht zit of niet.

En als je water in de olie hebt krijg je een witte emulsie (vraag maar aan Theo), daar moet je echt niet meer mee rijden en liefst zsm aftappen en spoelen.

zit niet mee geloof ik met dat blok ...

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 sept. 2012 21:51 
Weephole is schoon, vandaar dat ik redelijk zeker ben dat seal en keerring goed zijn.

Maarr... de motor spuugt inderdaad mayonaise uit, via het slangetje onder het luchtfilterhuis.

JiMi (die één reserve koppakking heeft liggen...)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 sept. 2012 22:27 
Een beetje troep uit die ontluchting mag, maar kijk ook even in het luchtfilterhuis, het moet niet te gek worden en wat er doorgeblazen wordt hoort weer door de motor te worden aangezogen.

En het spel "welke koppakking lekt" heb je al eens gespeeld dacht ik. Iets te zien aan bougies, compressie gemeten?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 22 sept. 2012 19:35 | Aangepast door: JiMi 
Probleem van de temperatuurmeter is opgelost. De temperatuursensor op het thermostaathuis bleek defect te zijn. Na vervanging van de sensor staat het metertje keurig recht naar boven tijdens het rijden.

O ja: de radiator + chromen buis werden lekker warm/heet heb ik vanmiddag getest, dus thermostaat zelf is gelukkig okee.

Ziezo, nu het olie/waterprobleem aanpakken. Hopelijk valt dat mee. En dan heeft meneertje hier lekker geen vervangend blok nodig
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 25 sept. 2012 21:19 
Even de tussenstand van het olie/water probleem:

Oliesporen in koelvloeistof:


Rechterdeksel met rechtsboven klein beetje mayonaise (na halfuur proefrijden):


De bougie met dikke witte "plak":


Nu met de linkerbougie erbij gezet:


Hé, roest op de tuimelaars. Een teken dat er water aanwezig is?:


Ben benieuwd naar jullie deskundig oordeel....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 sept. 2012 21:32 
Deze nog vergeten:

Plasje mayonaise uit luchtfilterontluchting volgende ochtend (na halfuur proefrijden):
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nieuw blok: temperatuurmeter op max

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven