Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

radiale slag nokkenas

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver laurentzv
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2012 13:26 
Overlaatst monteerde ik een cx500e blokje op mijn projectje.

Ik bekabelde het boeltje, monteerde de carburators, deed olie in, stelde de klepjes eens af. en na een paar seconden demarreren sloeg het blok aan. (enkel voorbochten nog dus het ging er redelijk luid aan toe)

Toen ik tijdelijk de dempers monteerde om te horen of het blok mooi draaide kwam ik tot de vaststelling dat er een redelijk harde tik of rateling in schuilde..

het blokje heeft slechts 18 000 kilometer dus slijtage van de nokkasketting kan ik wel uitsluiten zeker?

ik kwam dus op het deksel van de nokkenas terecht achter de waaier en zag dat deze een redelijke radiale speling had..

hoe kan dit gebeuren? voor de rest draait het blokje uitstekend op het tikkend gelijk na...

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 20 sept. 2012 16:45 
Waar dit toe kan leiden? Zie mij stukje: 'hoe sterk is een CX' !!
De nokkenas is bij mij gebroken.
Kijk goed hoe je die waaier vastzet, vergeet de dikke afstandring niet achter de waaier.
theoj

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 sept. 2012 23:38 
Laurentz,

bedoel je de waaier voorop (de fan) of de waaier van de pomp achterop? Waar precies had je dan speling, hoeveel is "redelijk veel" en hoe gemeten?

(en puur op de taal gelet, is voorop inderdaad een waaier, in de pomp waait niets eigenlijk)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 20 sept. 2012 23:51 | Aangepast door: MAST 
Het deksel achter de waaier moet aan de 'voorkant' van het blok zijn, want de 'waaier' van de waterpomp zit achter een deksel. En dat deksel en die 'waaier' zitten weer aan de 'achterkant' van het blok. Snapt U het nog? Mooi.
Geen idee hoe die speling daar gekomen is. Wat ik me wel afvraag is of het blok echt maar 18.000 km gelopen heeft? Weet je dat zeker want dat is gemiddeld 600km per jaar. (als je uitgaat van een leeftijd van 30 jaar van de motor)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 21 sept. 2012 11:40 
Ik heb even verkeerd gelezen, sorry.
Na de opmerkingen van Marcel en Frans zie ik ook dat het om de andere kant van het blok gaat.
Het klopt dat plastic en de kern van de ventilator wel eens los gaan zitten. Zoek een andere ventilator.
Theoj

Schrijver laurentzv
Gast 
#6 | Geplaatst: 22 sept. 2012 12:48 
http://tinypic.com/r/ab1rtt/6

Hier een filmpje om te verduidelijken. Als je goed luistert hoor je ook de luide tik die ik bedoel. volgende week eens het boeltje openhalen en nokkenas vervangen.. Hopelijk vind ik dan ook de reden van die tik....

En met waaier bedoel ik inderdaad de ventilator

het blok heeft jaren in een garage gelegen. het kwam van een cxE en draaide nog mooi zonder tik.

Alvast bedankt voor de raad.

Schrijver laurentzv
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 sept. 2012 12:58 
Hier een filmpje draaiende, mss kenners die weten naar wat ik allemaal kan kijken (kleppen staan goed en stoters hebben geen speling)

http://tinypic.com/player.php?v=6eqb0x&s=6

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 sept. 2012 23:10 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Laurentz,

eerst : met het voorste deksel eraf hangt de nokkenas alleen op het achterste lager. Dat is daar beslist niet op gemaakt. Zo niet laten draaien, zelfs niet op de startmotor, dat gaat heel snel kapot.

En de tik in tweede filmpje klinkt als klepbediening, als klep speling goed staat dan maar eens goed naar de rest kijken zoals nokvolgers en tuimelaar asjes. Als de nokkenas zelf al los in de lagers ligt (door oliegebrek? Kan haast niet anders) zullen die waarschijnlijk ook niet fris zijn.

Laat 'ns horen wat je vindt?

Groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 sept. 2012 00:56 
met het voorste deksel eraf hangt de nokkenas alleen op het achterste lager. Dat is daar beslist niet op gemaakt.

Voordeel is, de nokkenas heeft vooraan geen enkele wrijving te verduren. Daar kan geen glijlager tegenop
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver laurentzv
Gast 
#10 | Geplaatst: 7 okt. 2012 21:34 
Bon hier ben ik terug.

ik ben de motor beginnen demonteren en alles bekeken op slijtage of eventuele speling...

raar genoeg vind ik nog nergens zichtbare slijtage of voelbare speling die de tik zou kunnen veroorzaken.. tuimelaars en stoters zien er als nieuw uit..

nu zou ik graag de nokkenas demonteren om deze eens te kunnen bekijken.
Is dit enkel de grote moer lossen om hem eruit te schuiven?

Bij demonteren van het onstekingscarter viel er een vlootje uit. (dezelfde als deze die op de tandwiel van de startmotor zitten (zie foto). Waar zou dat tussenmoeten?

Anders nog plaatsen die ik kan bekijken welke een tik zouden kunnen veroorzaken?

Schrijver laurentzv
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 okt. 2012 21:37 

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 okt. 2012 22:08 | Aangepast door: JiMi 
<stukje weggeknipt>

Maarre.... ik zit deze thread nog even terug te lezen. Die radiale slag, was die al aanwezig toen het voordekseltje (waar ook de toerentellerkabel op aangesloten zit) nog gemonteerd was, of had je dat reeds verwijderd? Want door zo'n grote speling moeten de oliekeerring en glijlager aldaar toch compleet uitgelubberd zijn, met olielekkage tot gevolg?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver laurentzv
Gast 
#13 | Geplaatst: 8 okt. 2012 09:32 
Ik ging er van uit dat de nokkenas op 3 plaatsen gelagerd was.. zoals brinkcx zei is het normaal dat deze zo gaat tollen aangezien hij gelagerd is in het voordekseltje die ik ervan had genomen...

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 okt. 2012 19:51 
Hallo Laurentz,

zoals ik al zei ....voorste deksel eraf hangt de nokkenas alleen op het achterste lager........ Zo niet laten draaien....

Ik hoop niet dat je van mij de indruk had dat er 3 lagers waren.

In ieder geval moet de nokkenas er naar voren uit. Eers tandwiel achter er af, dan kan je ook de asje van de nokvolgers trekken en dat eens bekijken, die volgers kunnen vervelend inslijten en dan dit soort getik geven. De nokkenas gaat er dan ook niet op vooruit, pitting op de nokken zelf.

En als een "vlootje" een ringetje is dan komt dat waarschijnlij van het schakel asje, zie evt. de tekeningen bij CMSNL, in op deze hier is dat nr.20

succes, Frans

PS je hebt toch wel een boek hoop ik?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver laurentzv
Gast 
#15 | Geplaatst: 8 okt. 2012 22:00 
Nee hoor ikzelf dacht dat het op 3plaatsen gelagerd was

Een pdf van de manual van cx500 zou zeer welkom zijn..

Alvast bedankt voor de info!

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 radiale slag nokkenas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven