Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

verzwaren achtervering

Schrijver cees siebers
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 sept. 2012 14:53 
Ik zoek een oplossing om de achtervering van een Honda Silverwing te verzwaren.
Reden is dat deze moto (mijn pekelfiets) elk jaar 2 x uitgeleend wordt aan een bevriend stel die er dan een aantal dagen op rijdt.
De Silverwing doet dat perfect! Dit ondanks het hoge gewicht wat er dan op rijdt. (275 kg)
Alleen zakt hij natuurlijk wel erg ver door.

Ik had al een oplossing bedacht maar ben benieuwd of dit zo realiseerbaar is.
Past de cardan van een CX500C op de achtervork van een Silverwing? Dit zodat ik dan alvast aan de rechterkant een bevestigings mogelijkheid heb voor een schokbreker met veer.
Volgens mij zijn de frames van een Silverwing en een CX500C verder redelijk gelijk.
En wil dan aan het frame en de achtervork links bevestigingsmogelijkheden lassen voor de schokbrekers .
Zodat er een Silverwing ontstaat met achter als vering pro-link en 2 aparte schokbrekers met veer.

Gaarne uw suggesties

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 sept. 2012 17:49 
Hallo Cees,

Ja, dat past. Maar een GL frame is toch wel anders dan een C frame, als je er op die manier wat bij doet aan veerkracht kan je misschien beter een paar bromfiets dempertjes erbij doen, niet te veel kracht op het achterframe. En vergeet niet eerst de veerweg to controleren !

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 22 sept. 2012 19:09 
Je zou ook de demper kunnen vervangen door een ( instelbare) demper van Wilbers. Niet goedkoop maar volgens mij naar eigen wens te laten maken. Voor gebruikers ervaring zou je bij Cosmar kunnen navragen, hij heeft er een onder zijn 650e zitten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cees siebers
Gast 
#4 | Geplaatst: 23 sept. 2012 01:56 
Ik denk zelf ook aan niet al te zware dempers.
Het frame moet natuurlijk wel iets versterkt worden op de plekken waar ze gemonteerd worden, maar dat gaat wel lukken. Ook de veerweg dient natuurlijk goed bekeken te worden
Het ging mij om de wetenschap dat een cx 500C cardan wel past.
Daar kan ik namelijk niet aan lassen.
Nu op zoek naar een cardan van een CX500C
Wie heeft er één liggen?

Een Wilbers demper zou natuurlijk ook een oplossing kunnen zijn, maar die zijn denk ik wel erg prijzig.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 sept. 2012 18:08 | Aangepast door: brinkcx 
Het hoeft niet van een C te zijn, de cardanklokken van alle CX500 modellen met "stereo" vering achter zijn hetzelfde, dus van Z,A of B is ook goed.

Als er niemand in de buurt wat heeft kan ik wel kijken of ik er nog eentje heb.

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 verzwaren achtervering

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven