Ik heb zelf dat probleem ook bij de hand gehad. En nee, het was niet met de ratel, maar domweg met een simpele ringsleutel.
Die deksels hoeven helemaal niet zo heel erg vast te zitten, als er maar geen olie uit lekt. En dat is te verhelpen met nieuwe rubbers er onder.
Dat de bouten bijna altijd juist op dat specifieke punt afbreken heeft te maken, m.i. met de 'kraag' die aan het einde van de schroefdraad zit. De kraag komt op de cilinderkop, en verhinderd het verder indraaien van de bout, maar je kunt niet zien dat je al aan het einde van de schroefdraad bent. Nog een half slagje, en "knap", Leiden is in last.
Dus, wat te doen? Allemaal een kleine moment sleutel aanschaffen en de bouten vastdraaien met 8-12 Nm , zoals in het boek staat, of toch met het handje, zoals hierboven beschreven ?
Maar voor Chantal is dit allemaal mosterd na de niet zo smakelijke maaltijd.....
Je kunt er mee rijden. Één bout vast zetten, kurk in het gat van de defecte bout, en een oude fiets binnenband er heel strak omheen trekken. Een noodoplossing. Het beperkt het olie verlies tot een aanvaardbaar lekje. Maar ik zou er niet graag over de snelweg mee rijden.
Bij mijn "Rode Rakker" heeft Erik heel rustig en kalm 'uit het handje' de zaak uitgeboord. Ik zou het niet kunnen, te onrustig en te zenuwachtig. Daarna werd er een Helicoil ingedraaid, en alles weer dichtgemaakt met nieuwe rubbers.
Een Helicoil is de beste oplossing. Tweede mogelijkheid is een andere kop erop. Iets meer werk, maar 't gaat ook goed.
Succes,
Harmony,
Hans.
( kopzorgen, ik weet er (bijna) alles van.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken