Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

afgebroken bout verwijderen?

 
Schrijver chantal

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 22 sept. 2012 18:25 
ik heb een vraagje. hoe kan ik het beste een afgebroken bout verwijderen? van mn kleppendeksel is 1 bout afgebroken met hem terug vast te zetten. er steekt niets uit dus kan hem niet met een tang vastpakken. ben niet zo handig met de boormachine maar ik denk dat hij uitgeboort moet worden. alleen hoe doe ik dat? heb dat nog nooit gedaan alleen nog maar van gehoord.alle suggeties en hulp is welkom.

groetjes chantal (die baalt dat ze nu weer moet sleutelen aan dr custom)

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 22 sept. 2012 19:03 
Chantal, wat een pech dat de bout is afgebroken. Als je de andere klepdekselbout eruit haalt, krijg je het deksel er dan af? Als dat zo is zou je nog de resten van de afgebroken bout moeten kunnen zien. Met een beetje geluk kan je de resten dan met een tang vastpakken en eruit draaien.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 sept. 2012 19:45 | Aangepast door: danielstrouven 
Als het eruit ziet zoals ik denk, en zoals ik en vele anderen met mij meegemaakt hebben, kan ik je alleen maar adviseren het te laten doen door iemand die al vaker met Helicoil gewerkt heeft.
Vooral omdat je zegt weinig ervaren met boren te zijn. Dat moet heel precies, mooi recht met een goede slagvrije boormachine. Eerlijk gezegd, als je hem in een garage krijgt is het door een mechanieker op een kwartiertje gedaan. En vanaf nu sommige boutjes toch maar met een momentsleutel doen...
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#4 | Geplaatst: 22 sept. 2012 19:50 
Chantal,

Je hebt zeker de bout met een ratel vast gedraaid ?
Met een links tap kun je de bout eruit krijgen het is geen leuk klusje, gaatje boren en een links tap erin.
Als je uit schiet met het boren maak je nog meer problemen, je kunt misschien naar een revisiebedrijf heen en vragen om raad.

Groet Arno

Schrijver chantal

Bestuur 
#5 | Geplaatst: 22 sept. 2012 20:21 
heb hem idd met een ratel vastgezet. kan de deksel er wel afhalen maar helaas dan ook niet bij de bout komen, zit halve cm diep dan zeg maar. denk dat ik maar naar MCW etten ga bellen of ik van de week langs kan komen. motor kan op de aanhanger dus dat is geen probleem want er zo mee rijden doe ik niet. kleppendeksel zit wel met 1 bout vast maar toch.zie het niet zitten dat ik uitschiet en dan nog verder van huis ben.

thanks mannen voor het advies

groetjes chantal

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#6 | Geplaatst: 22 sept. 2012 20:32 | Aangepast door: Arno Luierweert 
Chantal,

Het aandraaien met een ratel is een hele bekende oorzaak ongeveer 25 jaar terug heb ik het zelf ook gehad.
Er komen met een ratel meer krachten op als je het deed met een ring of steeksleutel, in het forum is dit als eens vaker besproken.

Groet Arno

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 sept. 2012 09:40 
De paking van het kleppendeksel is zo dik dat je de bouten eigenlijk net aan moet draaien. Dus met de hand tot je weerstand voelt en dan nog een kwart of ietsje meer slag verder. Meer is niet nodig!

Ander truukje wat goed werkt. Draai beide bouten er in tot je weerstand voelt. Nu kan je het kleppendeksel nog bewegen met de hand. Draai nu de bouten om en om vast tot je het deksel net niet meer met de hand kunt bewegen.
CX500A 1979

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 sept. 2012 10:33 
Ik heb zelf dat probleem ook bij de hand gehad. En nee, het was niet met de ratel, maar domweg met een simpele ringsleutel.

Die deksels hoeven helemaal niet zo heel erg vast te zitten, als er maar geen olie uit lekt. En dat is te verhelpen met nieuwe rubbers er onder.

Dat de bouten bijna altijd juist op dat specifieke punt afbreken heeft te maken, m.i. met de 'kraag' die aan het einde van de schroefdraad zit. De kraag komt op de cilinderkop, en verhinderd het verder indraaien van de bout, maar je kunt niet zien dat je al aan het einde van de schroefdraad bent. Nog een half slagje, en "knap", Leiden is in last.

Dus, wat te doen? Allemaal een kleine moment sleutel aanschaffen en de bouten vastdraaien met 8-12 Nm , zoals in het boek staat, of toch met het handje, zoals hierboven beschreven ?

Maar voor Chantal is dit allemaal mosterd na de niet zo smakelijke maaltijd.....

Je kunt er mee rijden. Één bout vast zetten, kurk in het gat van de defecte bout, en een oude fiets binnenband er heel strak omheen trekken. Een noodoplossing. Het beperkt het olie verlies tot een aanvaardbaar lekje. Maar ik zou er niet graag over de snelweg mee rijden.

Bij mijn "Rode Rakker" heeft Erik heel rustig en kalm 'uit het handje' de zaak uitgeboord. Ik zou het niet kunnen, te onrustig en te zenuwachtig. Daarna werd er een Helicoil ingedraaid, en alles weer dichtgemaakt met nieuwe rubbers.

Een Helicoil is de beste oplossing. Tweede mogelijkheid is een andere kop erop. Iets meer werk, maar 't gaat ook goed.

Succes,

Harmony,
Hans.
( kopzorgen, ik weet er (bijna) alles van.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 afgebroken bout verwijderen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven