Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Sportieve luchtfilters

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 okt. 2012 19:01 
Een vraag ter lering ende vermaeck:

Soms zie je motoren met van die prachtige sportieve luchtfilters die op de ingang van de carburateurs gemonteerd zijn. Het zijn vaak van die verchroomde "korfjes" zoals je bijv. HIER ziet.
Naast dat ze mooi zijn, zijn ze ook nog een stuk kleiner dan die lelijke grote zwarte schoenendozen op onze CX. Waarom zijn die schoenendozen zo groot? Die kleine korfjes zijn toch veel praktischer? Zal vast wel een reden voor zijn.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 okt. 2012 20:22 
Hoi Jimi,
Aan onze zwarte schoenendozen zit ook de carterventilatie aangesloten(of van boven met slangen of van de zijkant met een slang)De lucht die uit het carter komt bevat van alles een beetje olie en ook benzine damp deze komt dan in onze schoenendoos en daarna weer door de carburateurs de cilinders in waar het alsnog verbrand word (minder belastend voor het milieu) ook word de nieuwe lucht die van boven word aangetrokken wat opgewarmd (vooral in de winter helpt dat tegen het bevriezen van de carbs (bekend als icing) dus onze schoenendoos heeft wel degelijk een functie

gr Arnold

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 okt. 2012 21:40 | Aangepast door: sieds 
Open air filters Jimi.
Moet je motor ook opnieuw afgesteld worden omdat ze sneller lucht aanzuigen.
Speciaal voor race motoren en soms alleen maar een open kelk (met gaasje)

Ook heb je van die filters die naar voren staan gericht, Ram air, een soort turbo effect.
Wanneer je rijdt wordt de lucht naar binnen geperst.

RAM air filter

Ik heb mijn standaard 'doos' van de Dragstar ook omgebouwd tot Ram air maar er zit nog wel een K&N filter tussen.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 okt. 2012 22:13 
Hoi Jimi,

om maar 'ns wat noemen :

- ruimte voor groot papieren luchtfilter dat ook bij geen onderhoud lang goed blijft
- geluid (inlaten maken ook herrie!)
- geen water aanzuigen bij regen
- cartergassen afvoeren
- beetje tuning van de luchtstroom in de inlaten

Ze zetten die bakken er bij Honda echt niet in omdat ze het zo'n leuk gezicht vinden. En een paar losse filterpotjes is leuker, zeker.

plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 okt. 2012 11:42 
groot?
ik kanje vermelden dat de schoenen doos voor de GL en CX650 aan de kleine kant is.
Hij had wel iets groter gemogen.

En ja, die oude doos heeft wel mijn voorkeur. Minder werk, minder schoonhouden, en beter lucht inlaat.

Wil je wat meer er uit halen, dan moet je de choke kleppen weg halen. En de cilinderkoppen onder handen nemen.
Levert meer PK op.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 okt. 2012 19:21 
Bedankt voor de duidelijke uitleggen. Hier ben ik een hoop wijzer van geworden.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Sportieve luchtfilters

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven