Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

14 mm hoofdremcilinder in plaats van 5/8

 
Schrijver Arjan Beumer
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 okt. 2012 21:35 
Iemand ervaring met het vervangen van de standaard 5/8 boring remcilinder, voor een 14 mm? Berteft CX type A. 2 schijven enkele zuigers.

Groet Arjan.

Schrijver Teto

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 okt. 2012 08:10 
Een kleinere remcilinder zal minder druk opbouwen.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 okt. 2012 11:44 
Ja, een grote is altijd gebruikt op de dubbele schijfremmen omdat er meer olie verpomp moet worden. De kans bestaat dat de opbrengst te laag is, en datje de handel op het stuur knijpt.

Gewoon uit proberen, als je staalflex hebt, is het mischien wel de juiste keus, omdat je met kleine cilinder hogere druk opbouw met minder hand kracht. Maar dan moet de opbrengst wel genoeg zijn.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 okt. 2012 11:48 
Teto heeft gelijk!
hier een berekening;
5/8 x 25,4 = 15,875 mm diameter
oppervlakte is dus 198 mm2 en van een 14 mm is de oppervlakte 154 mm2.
154/ 198 = ~ 78 % van de kracht dus behoorlijk harder knijpen!

groet dirk413

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 okt. 2012 11:54 
o ja, kracht is druk x oppervlakte.
om dus de zelfde remkracht te hebben moet je dus een hogere druk hebben en die komt uit je handen.
mischien is de rem beter te doceren, maar bij een noodstop moet je dus behoorlijk harder knijpen!

dirk413

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 okt. 2012 16:14 
een kleinere remcilinder zal met de hand een hogere druk opbouwen dan een grote. Kun je wel een bereking doen, maar daar ben ik het niet mee eens. Echter de vraag is of die kleine wel genoeg verplaatst.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 okt. 2012 17:41 
ik heb het verkeerd benaderd. ik ben er van uitgegaan dat hier over de zuigers bij de schijven werd gesproken. sorry.
het is de cilinder aan het stuur, nou dan werkt het andersom! met een kleinere cilinder ben de zelfde kracht in je vingers word dus de druk hoger en dus ook je remkracht!
en Marco heeft dan ook gelijk! het enige wat dan wel gaat mee tellen is wat Marco ook zegt, het volume van de olie die je verplaaatst.
straks zit je met je handvat tegen de gashendel en rem je nog steeds niet!

nogmaals sorry,
dirk413

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 4 okt. 2012 18:52 | Aangepast door: theojansen 
De latere types CX zijn ook met de 14mm hoofdremcylinder uitgerust.
Trouwens er zijn vele motoren waar een 14 mm remcylinder wordt gebruikt.
(o.a. mijn bmw met 2 remschijven!}
theoj

Schrijver Arjan Beumer
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 okt. 2012 21:35 
Allemaal bedankt voor jullie reacties, de theorie er achter wist ik al. De ratio met de standaard 5/8 is 11.46 en met een 14 mm 14.73. M.a.w. Kleiner (14mm) meer druk maar ook meer slag in de hendel en doseerbaarheid. 5/8 minder druk minder slag en minder goed doseerbaar.
Allemaal theorie maar wie heeft er daadwerkelijk een 14 mm op zijn stuur van een CX A gemonteerd en hoe bevalt dat in de praktijk?
Groet Arjan.

Schrijver TheGOoSTaD
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 okt. 2012 12:55 
hier meer info:
http://www.randakks.com/Brake%20Parts.htm

Ik ben er zelf ook mee bezig. Heb nu de standaard 5/8 op mijn 650 vervangen door een nissin 5/8 die ik over had van mijn zzr600.
Ondanks dat de pomp de zelfde grote heeft remt het al een stuk beter, maar dat komt waarschijnlijk door het 10 jaar leeftijdsverschil.

Schrijver Teto

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 okt. 2012 13:19 | Aangepast door: Teto 
Op de Linkshandig bediende heb ik een koppelingspomp zitten van een ST 1100, dat remt ook een stuk beter
Triumph Tiger 1050 ABS

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 14 mm hoofdremcilinder in plaats van 5/8

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven