120 graden is geen probleem. Voor huidige maatstaven is het wat te warm, maar het kan wel.
Ook mijn ford mondeo gemeten op warme zommerse dag, en toen kwam op de kleppen deksel al op 115 graden. Dus, ook die kan erg warm worden. Verder is het wel zo dat de meest idiale temperatuur voor de olie rond de 80 graden is. Toch maximaal 130 graden. Let wel, olie kan kortstondig best wel 250 graden hebben of zelf meer. Er zijn testen gedaan die tot op 320 graden liepen. Mobile staat er om bekend dat zij op die manier hun olie testen. Het is wel zo dat hoe heter de olie wordt, hoe korter hij mee gaat.
Dan heb ik verder nog wat testen gedaan met het CX blok. Even wat termperaturen op een rij.
Cilinderkop, is meestal rond de 98 tot 105 graden.
Blok zelf zit meestal op 80 tot 88 graden.
Achter deksel tussen frame bouten gemeten, rond de 60 graden.
Koppelings deksel ook zo rond de 60 graden.
Dit is op normale dag gemeten met een normale rit. Dag temp, was 25 graden.
IK heb gemeten met een infrarood meter, deze zijn in de handel te koop voor rond de 65 euro.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html