Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Constant toerental

 
Schrijver CX 650 e driver
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 okt. 2012 20:14 
Hallo,

Zoals de meeste van jullie weten rij ik een Honda cx 650 e.

Nu is mijn vraag op welk toerental kan dit blok in al zijn 5 gangen maximaal en minimaal draaien, zonder dat er complicaties ontstaan.

Nu heeft deze motor 8000km op euro 95 gereden, ik heb mij laten zeggen dat het pingelen komt door de euro95 en dat ik beter euro 98 kan tanken.

Dit heb ik gedaan de motor pingelt niet wanneer hij koud is.

Wel wanneer hij op de helft van het watertempratuur komt.
Dan pingelt de motor op de rechter cilinder tussen 2800 en 3800 toeren.

Na 50 km rijden is het nog minimaal aanwezig.

Weet iemand wat dit is.

Bedankt voor jullie reacties

Groetjes,

cx driver

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 okt. 2012 21:29 | Aangepast door: theojansen 
Wat jij pingelen noemt is waarschijnlijk wat anders.
Pingelen of detoneren komt voor bij motoren die gemaakt zijn voor benzine met lood en dan ook nog in het hoogste toerengebied onder belasting. Onze Cx-en rijden prima op loodvrij, daar zijn ze indertijd al voor gemaakt!!
Ik hoop dat er bij jouw Cx gewoon een rammeltje in de uitlaat of zoiets zit.
Hopelijk niet iets ernstig.
Groet, Theoj

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 okt. 2012 00:29 
Zoals Theo al zei is eenrammetje het meest waarschijnlijk. Maar toen je onlangs het blok open had, heb je toen de ontstekingspoeltjes en vervroeging volgens het boekje terug gemonteerd?

Nog nooit van een pingelende CX gehoord overigens, daar hebben ze blijkbaat niet snel last van.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver CX 650 e driver
Gast 
#4 | Geplaatst: 20 okt. 2012 10:56 
Hallo,
Alles is volgens originele waarden terug gemonteerd.

het rare is dat hij het in de vrij niet doet wanneer hij (pingelt) verlies ik ook totaal geen vermogen.

Ik ga er morgens eens op mijn gemak naar kijken dan met name naar de uitlaat of het expansiepijpje nog wel goed vast zit, iets anders kan het niet veel zijn.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 okt. 2012 18:15 
en, hoe is het nu afgelopen?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver CX 650 e driver
Gast 
#6 | Geplaatst: 28 maart 2013 17:36 
Hallo,

Alweer een tijdje geleden.

De cx Maakt nog steeds hetzelfde geluid op de rechter cylinder.

Zeer frustrerend wordt er gek van.

Verder loopt hij perfect.

Ik heb nu 54000 km op de teller staan , heb gelzen dat de automatissche kettingspanners van het blok versleten zijn bij 60 000 km Zouden die van mij versleten zijn waardoor die het geluid maakt op de rechter cylinder

De cx doet dit alleen in zijn versnellingen en lijkt wel steeds erger te worden.

Verder heb ik wel de kleppen nagemeten maar die stonden goed en neem aan als die te strak staan je ze dan helemaal niet hoort lopen

Kreeg het voelermaatje er net niet tusasen geduwd.

Groetjes cx 650 e driver

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 maart 2013 21:31 | Aangepast door: JiMi 
Ik sprak vandaag een CX'er die was erachter gekomen dat er geen pakking aanwezig was tussen de rechterbocht en de aansluiting op de H-box. Dat verklaarde waarom de motor rechts altijd zo'n vreemd geluid maakte. Maar dit verhaal terzijde.

Misschien een domme vraag van mijn kant over het voelermaatje dat je er net niet tussen krijgt. Daarmee bedoel je toch hopelijk het eerstvolgende dikkere voelermaatje in rij en niet het voelermaatje waar je mee stelt?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver CX 650 e driver
Gast 
#8 | Geplaatst: 31 maart 2013 15:22 
Hallo,

ik heb de kleppen toen gecontroleerd met de maat wat hij moet hebben en die ging er net niet tussen neem aan dat als je ze gesteld heb dat je ze er ook niet al te makkelijk tussen uit krijgt

groetjes

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 31 maart 2013 16:36 | Aangepast door: JiMi 
<edit>sorry verkeerd gelezen. Je hebt gelijk, als de kleppen gesteld zijn dan moet de voeler er wel tussendoor kunnen, maar het mag best een beetje zwaar gaan. </edit>
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Teto

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 31 maart 2013 17:00 
Als ie er "net niet" tussen past staat ie "net niet' goed
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver CX 650 e driver
Gast 
#11 | Geplaatst: 1 april 2013 21:57 
Hallo,

@ TETO

Net niet kan ik net wel mee leven. Wanneer ik een 10.000 km verder ben zal ik deze stellen, het is nu ook niet zo erg, dat het meteen moet.

@Jimi

Ik heb er nog eens na gekeken en zoals je aangaf kan het bij mij ook een pakking problem zijn, maar dan bij de voorkant van de cilinders.

De uitlaat heb ik moeten demonteren met het vervangen van de dynamo waarna ik toen geen nieuwe pakkingen heb gemonteerd.

Gezien de kans groot is dat deze pakkingen al 28 jaar oud zijn kan daar ook het rare geluid door ontstaan op de rechter cylinder.

dit ga ik vervangen en dan zullen we zien wat het opleverd.

Groetjes

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 april 2013 02:30 | Aangepast door: JiMi 
Toch zou ik de tip van Teto ter harte nemen. Ik vind persoonlijk dat de kleppen op mijn eigen CX (op het gehoor) behoorlijk strak staan als ze volgens de specificaties gesteld zijn. Als jij ze dan nóg strakker hebt staan, dan ga je dat geheid horen. Dus eerst opnieuw kleppen stellen, daarna evt de rest.

Ik lees ook dat je niet weet of de kettingspanner aan zijn eind is. Dus misschien rij je nu met een klapperende distributieketting rond, waardoor het geluid veroorzaakt wordt. Ik zou er een expert bij halen als ik jou was. Die lopen hier genoeg rond.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver CX 650 e driver
Gast 
#13 | Geplaatst: 2 april 2013 12:48 
Hallo,

@Jimi

Bedankt voor de tip.

Bij deze dan wanneer een expert dit zou lezen en eventueel tijd en zin heft sta ik daar helemaal voor open.

Bij voorbaad dank

groetjes

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Constant toerental

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven