Voor mij klinkt dit als een compressieprobleem. Die koppeling ontkoppelt weliswaar de bak etc., maar als je hem ingedrukt hebt, staat er best een flinke axiale kracht op de krukas. De echte test voor onbelast draaien is in zijn vrij, zonder koppeling. Als de motor harder gaat lopen met de koppeling ingetrokken, en niet in zijn vrij, dan heeft het dus mogelijk een relatie met het opnemen van de axiale speling van de krukas. Dat klinkt wel heel erg versleten...
Als je compressie zo laag is, en de motor wordt warm, gaat de compressie nog verder omlaag. De cilinders zetten uit, de olie wordt dunner, dus dicht minder af. In het gunstigste geval zitten de veren alleen maar vast. Daar schijn je schoonmaakmiddelen voor te hebben die het blok schoonmaken terwijl het loopt. Shell Pura schijnt van zichzelf al flink schoon te maken. Anders moet je gaan reviseren. Ik wens je in ieder geval succes.
En o ja, blow-by, het blazen uit de olievulopening, dat hebben vrijwel alle motoren. De mijn ook, met links en rechts 11 bar compressie.
Niek |