Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Turbo en Zwevende Aarde

 
Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 dec. 2012 00:38 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Nee het is nog niet 21 december, nee het gaat niet over de Inca's en ook niet over die Franse berg. Het gaat over de Turbo CX500, die al een tijdje staat te mijmeren op de brug bij Theoj. Te weinig laadstroom bij de accu, wat is de oorzaak....Gelijkrichter/Spanningsregelaar voor één met meer vermogen aangeschaft en geplaatst en een extra nul draad aan de minpool van de accu gemaakt. Geen verbetering, nog steeds te lage laadspanning op de accu.
HansV komt langs voor zijn carburateur, waar een draad in getapt moet worden en wij vragen hem of hij er een oplossing voor heeft. Terwijl Theo met de carburateur aan de gang gaat, zie je de raderen in het hoofd van Hans op volle snelheid draaien, de vonken vliegen er af! Links, rechts, omgekeerd, kan niet, binnenste buiten dan, lekstroom, zwevende aarde, ZWEVENDE AARDE, ja Henk, Theo, dat is het!!! De extra aarde zit op een andere plaats aan het frame vast, waardoor er een driehoek ontstaat, waardoor er spanning verloren gaat tussen de twee verschillende bevestigingspunten aan de aarde. (Eén aan het frame en de ander aan de startmotor) Maak het los en verbindt ze met elkaar....We starten de motor en rap gaat het boven de 13 volt! Hoera, Hans (zeg maar gerust Electronica Prof.CXHans ) heeft het 'm weer geflikt. We verwijderen de extra min kabel (was dus nergens voor nodig) en de Turbo draait weer als voorheen.
@Hans, als ik het niet goed gezegd heb, verbeter het dan maar, want ik ben Honkie en kijk graag en help waar nodig is........
Hans, nogmaals bedankt voor de oplossing, we hadden hem anders gewoon dichtgeschroefd en af en toe de accu bijgeladen.
HULDE, HULDE !!!
(Uiteindelijk bleek dus de gelijkrichter/spanningsregelaar de boosdoener en was defect)

Groeten Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 dec. 2012 08:44 
Goed gezien, Hans!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 dec. 2012 10:34 | Aangepast door: sieds 
Als je dit weet is het niet zo moeilijk
maar wie weet dit nou?
Knap staaltje kennis van Hans
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 dec. 2012 12:16 
Ik weet wel van zwevende aarde aan boord van schepen maar had hier ook niet bij motoren op gekomen. Knap hoor om hier aan te denken! Logisch, je krijgt met potentiaalverschillen te maken tussen de verschillende aardpunten. Zo is het toch Hans?
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 dec. 2012 12:24 
Klopt Jottum, we hebben het ook kunnen meten: 1,2 Volt tussen de 2 aardpunten.
Hulde aan Hansv!
theoj

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 19 dec. 2012 13:41 
Goed gevonden van Hans, maar wat was de gedachte achter het plaatsen van de extra nul draad?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#7 | Geplaatst: 19 dec. 2012 13:57 
@Marcel, de aarde bij onze Cx-en wil nog wel eens minder goed zijn en dan gebeuren er allerlei vreemde dingen met de elektronica.
Daarom had ik met goede bedoelingen een extra aarde draad van de min-accu naar het "centrale" frame-aardpunt gemaakt.
Helaas met verkeerd gevolg.
Theoj.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 dec. 2012 20:48 
In de algemene elektro praten we meestal over het aarden van apparaten en machines. In de auto en motor elektro hebben we het over massa. Massa is in dit geval het frame of de carrosserie die meestal aan de min van de accu hangt. Bij sommige oldtimers is er voor gekozen om juist de plus aan de massa te hangen maar dat zie je niet vaak. Verder geldt hoe beter de massa verbinding is hoe minder problemen je krijgt met verbruikers maar ook met het laden van de accu.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 dec. 2012 23:22 | Aangepast door: sieds 
He Erik nou je het zegt, mijn Engelse Morris 12 van 1938 had de + aan de massa




30 jaar in bezit gehad, slecht 1 exemplaar in Nederand en wordt nu in Woudenberg gerestaureerd
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 dec. 2012 11:39 
Sieds de auto op jou plaatje is een Morris 10 M. Maar dat wist je al denk.

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver sieds

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 dec. 2012 19:50 
Echt niet Luc,
100% zeker een Morris 12 series III sliding head

(staat ook op de radiateur en na 30 jaar moet ik dat toch ook wel weten)
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 dec. 2012 01:00 
Even kijken of je op zat te letten he.
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 dec. 2012 10:12 
Ja, die engelsen kunnen er wat van... links rijden, linkse draad, linkse massa....

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 dec. 2012 10:23 
linkse massa...

Pas maar op, straks krijg je een linkse van Theo
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Joshua62
Gast 
#15 | Geplaatst: 24 dec. 2012 13:32 
Hihi JiMi linkse uitlaat.....

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Turbo en Zwevende Aarde

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven