Nee het is nog niet 21 december, nee het gaat niet over de Inca's en ook niet over die Franse berg. Het gaat over de Turbo CX500, die al een tijdje staat te mijmeren op de brug bij Theoj. Te weinig laadstroom bij de accu, wat is de oorzaak....Gelijkrichter/Spanningsregelaar voor één met meer vermogen aangeschaft en geplaatst en een extra nul draad aan de minpool van de accu gemaakt. Geen verbetering, nog steeds te lage laadspanning op de accu.
HansV komt langs voor zijn carburateur, waar een draad in getapt moet worden en wij vragen hem of hij er een oplossing voor heeft. Terwijl Theo met de carburateur aan de gang gaat, zie je de raderen in het hoofd van Hans op volle snelheid draaien, de vonken vliegen er af! Links, rechts, omgekeerd, kan niet, binnenste buiten dan, lekstroom, zwevende aarde, ZWEVENDE AARDE, ja Henk, Theo, dat is het!!! De extra aarde zit op een andere plaats aan het frame vast, waardoor er een driehoek ontstaat, waardoor er spanning verloren gaat tussen de twee verschillende bevestigingspunten aan de aarde. (Eén aan het frame en de ander aan de startmotor) Maak het los en verbindt ze met elkaar....We starten de motor en rap gaat het boven de 13 volt! Hoera, Hans (zeg maar gerust Electronica Prof.CXHans ) heeft het 'm weer geflikt. We verwijderen de extra min kabel (was dus nergens voor nodig) en de Turbo draait weer als voorheen.
@Hans, als ik het niet goed gezegd heb, verbeter het dan maar, want ik ben Honkie en kijk graag en help waar nodig is........
Hans, nogmaals bedankt voor de oplossing, we hadden hem anders gewoon dichtgeschroefd en af en toe de accu bijgeladen.
HULDE, HULDE !!!
(Uiteindelijk bleek dus de gelijkrichter/spanningsregelaar de boosdoener en was defect)
Groeten Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024