Hoi Hans,
Bij mij was ook het stationair wazig en..... het werd steeds waziger.
Het betreft mijn winterfiets, die eigenlijk nooit last had van problemen met het stationair.
Maar de afgelopen winter liep het stationair steeds hoger op en ..... na ik nu heb geconcludeerd ging het starten ook iets minder.
Je zou zeggen, wat heeft dat met elkaar te maken, daar kom ik later op.
Vandaag de tijd om even te kijken, want het stationair zat inmiddels dik boven de 3000 toeren, bij mijn ritje afgelopen zondag.
Tank eraf, gas gecontroleerd.
Choke ging ook wat stroef, dus WD40 en inderdaad, dat probleem was opgelost.
Maar als ik goed keek zag ik dat de stationair instelling via de choke niet mee bewoog als ik de choke gebruikte. Deze hoort via een concentrisch heveltje het stationair als het ware "omhoog te drukken" en als je dan gas geeft, zakt die instelling ook weer iets terug.
Het genoemde concentrische wieltje wordt aangedreven door de choke-kabel en drukt tegen een heveltje, wat op haar beurt weer de gasschuif iets optilt. Op die plek daaronder zit ook de stationair stelschroef.
Met WD40 en een oude spaak genoemd heveltje heen en weer bewogen, beetje WD40, bewegen, WD40 en jawel hoor; Na enig oefening bewoog het geheel weer soepel, zoals het hoort.
Tank er weer op en kijken of ik gelijk heb gehad.
Motor warm laten draaien en jahoor het klopte, stationair reageert weer prima op de choke-knop en ook na opnieuw instellen blijft het toerental keurig rond 1000-1200 toeren staan.
Ergo conclusio; Ook een winterfiets, of juist een winterfiets, behoeft onderhoud of zelfs meer onderhoud. Dit was typisch een geval van steeds erger wordende vastzitkwaal en door smering voorlopig dus weer goed.
Wellicht heb jij er ook wat aan, als je opnieuw een wazig stationair constateert.
Groetjes, Joost Hilders
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip.
* Zwarte CX500
* GL650D Interstate