Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

spanningsregelaar cx op xt

Schrijver Arcath
Gast 
#1 | Geplaatst: 29 dec. 2012 03:09 
Hey allen,

Mijn yamaha xt 600e heeft een defecte spanningsregelaar. nu liggen er nog een aantal spanningsregelaars van cx 500 en gl 500 op de plank.

mijn gedachte: een yamaha moet toch te upgraden zijn met cx onderdelen, kan er alleen op vooruit gaan nie waar?

nu zit ik alleen met het aansluiten.

Xt heeft:
- 3 x geel (vanuit dynamo)
- 1 x zwart (massa)
- 1 x rood/wit (plus)

de cx spanningsregelaar heeft:
- 3 x geel (dynamo)
- 1 x rood (+)
- 1 x zwart (geschakelde +)
- 1 x groen (massa)

wat ik zo heb gevonden is dat bij de cx de zwarte draad via contactslot en zekering aangesloten zit op de + draad en daarna op de accu.

zou ik nu bij de xt zwart en rood samen als + kunnen doen? (volgens mij zou dit moeten werken)

is er kans op lekstroom?

zoals wel te merken is snap ik niet helemaal wat de bedoeling van de zwarte draad is.

wie o wie kan hier zijn licht op laten schijnen?

Groet,

Remco

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 dec. 2012 16:08 
Ja, maar eerst een andere vraag,
Wat voor dynamo zit er in de XT?
Want in mijn yamaha XJ en XS zit een ander type dynamo waar bij de rotor onder spanning wordt gezet. Hierdoor wordt het magneet veld geregeld, en zal de spanning afgifte op het juist nivo gehouden worden.

Bij de CX en GL hebben we magneten, dat houd in dat bij maximaal toerental altijd maximaal spanning wordt afgegeven. De spannings regelaar sluist een teveel aan spanning terug naar massa.

Dus, als ik dat weet, dan weet ik ook hoe of wat.

Dan weet ik dat yamaha af en toe 3 modellen dynamo's gebruikt heeft op sommige modellen.

Die laatste is nog moeilijker te snappen. maar wel van belang.

Groetjes Marco.
Je mag jouw type en bouwjaar even mailen naar marcobecker@zonnet.nl, dan kijk ik eens op de bouw tekeningen bij CMS. Daar haal ik ook wel wat informatie weg.

Groetjes Marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 dec. 2012 22:40 
Hallo Remco,

Geen idee hoe een XT in elkaar zit en ook niet of een CX regelaar zou werken. Ik kan je wel vertellen dat de zwarte draad op de CX regelaar gebruikt wordt om de spanning te meten waarop geregeld wordt. De uitgang op de RODE draad wordt zo hoog gemaakt als nodig is om op zwarte draad de gewenste spanning te zien. Doordat de zwarte achter het contactslot zit wordt de boel dus zo geregeld dat je daar de goede spanning krijgt ook als er ergens daarvoor een slecht contact zit.

Zelf heb ik al jaren de zwarte draad direct op de + van de accu gezet, dan wordt de spanning daar correct geregeld, ook als er ergens in de bedrading narigheid zit. Met de meter zie ik geen lekstroom en na een maandje of wat stilstaan is de accu heus niet leeg.

Eindresultaat : zet de zwarte gewoon direct op de plus van de accu, geen probleem.

Honda heeft m voor nieuwe CXen netjes achter de schakelaar gezet, mooi veilig, maar regelt niet zo fijn als de kabelboom wat minder wordt.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arcath
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 dec. 2012 20:48 
@ marco ik heb je mailtje gestuurd.

@ frans! kijk aan dank voor deze heldere uitleg!

ik heb nu zwart aan rood gekoppeld op de accu: resultaat: stationair 13,8v en bij meer toeren 13,3V. kortom er word bijgeladen!

dank voor reacties beide!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 spanningsregelaar cx op xt

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven