Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

stator/dynamo

 
Schrijver Jon beton
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 jan. 2013 20:23 
Kan iemand mij uitleggen of er een verschil is tussen de stator en de dynamo en als dat zo is, wat dat dan is.

mvg

martijn

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 10 jan. 2013 20:44 
Bij "Techniek" (3e knop bovenaan de Home page) staat een verhaal waarin wordt uitgelegd hoe het zit. KLIK HIER
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 jan. 2013 15:25 
De een praat over een stator en de ander over een dynamo.
Normaal gesproken praat men over een stator als er een rotor aan wezig is. Echter is er bij de CX geen rotor maar een magneet aan wezig. Dan praten we in de volks mond over een dynamo.

Dus het maakt niet zoveel uit hoe of wat. Dus wij praten dus snel over een stator en of dynamo.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jon beton
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 jan. 2013 15:54 
Bedankt Marco,

Ik heb 2 blokken, van 1 was de stator kapot en van de ander de dynamo. Nu weet ik tenminste dat het over hetzelfde gaat.

groet

Martijn

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 jan. 2013 16:05 
Stator en Dynamo:

In het kort, en de elektrotechnici onder ons zullen wat missen.

(bron: wikipedia)
De stator is het stilstaand gedeelte van een wisselstroommotor of -generator. De stator is samengesteld uit een weekijzeren kern, met daaromheen de driefasen wikkelingen.

(bron: wikipedia)
De dynamo was vroeger een andere naam voor elektrische generator, maar wordt – na de ontwikkeling van de alternator – voornamelijk gebruikt om generatoren aan te duiden die gelijkstroom opwekken met behulp van een commutator. De wisselstroomgenerator van een fiets wordt echter nog steeds dynamo genoemd.

Op de CX bevind zich een Wisselstroom-dynamo, officieel dus "Alternator" genoemd.
Maar wat is dan een "Alternator" ?

(bron: wikipedia)
Een alternator (of wisselstroomgenerator) is een machine waarin mechanische energie, binnenkomend via een draaiende as, omgezet wordt in elektrische wisselstroomenergie. Deze omzetting berust op het feit dat wanneer een elektrische geleider door een magnetisch veld beweegt, er elektrische spanningen worden opgewekt in die geleider en bij gesloten kring dus stroom gaat vloeien.

Een alternator bevat in principe de volgende twee onderdelen:
- de stator, het stilstaande gedeelte
- de rotor of anker, het draaiende gedeelte

Bij de alternator wordt het magnetisch veld opgewekt bij kleine uitvoeringen door één of meer permanente magneten, de rotor. De stator bevat een of meer spoelen waarin door het draaien van de rotor de gewenste sinusvormige wisselspanning wordt opgewekt.


Bij de CX is de stator, het vaste gedeelte met de spoelen, in het achterdeksel ingebouwd. De rotor, het gedeelte met de magneten, zit achterop de krukas, samen met het vliegwiel. Wanneer alles juist in elkaar geschroefd is, valt bij de montage van het achterdeksel de stator precies in de opening van de rotor.
De magneten draaien dus buiten de spoelen om, waarbij ze (door het ronddraaien) het benodigde wisselende magneetveld opwekken. In de spoelen, in dat wisselende magneetveld, wordt elektrische energie opgewekt. (natuurkunde, elektronen die onder de invloed van een magnetisch veld gaan bewegen, bla bla bla etc.)

We kunnen stellen:

"De stator is een onderdeel van de dynamo"

of

"De stator is een onderdeel van de alternator. We noemen de alternator meestal dynamo"

Harmony,
Hans.
( slecht, matig, onvoldoende, voldoende, goed : wat is de score ?? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 jan. 2013 17:10 | Aangepast door: sieds 
Niet zo bescheiden Hans: zeer goed

Heb net een wisselstroomgenerator voor mijn klassieke fiets gekocht bij de Action € 1,98 (hoe is het mogelijk)
Vroeger was alles toch veel duurder zonder de Chinesen
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 jan. 2013 17:13 | Aangepast door: sieds 
die stomme laptop ook, weer 2x
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver jakob

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 jan. 2013 17:34 
( of je vingers zijn sneller dan je hersenen Sieds )
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 11 jan. 2013 17:45 
Met behulp van een appletje kan je zien hoe het principe van de dynamo werkt.
KLIK HIER
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 stator/dynamo

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven