Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Krukas en drijfstangen vastzetten: volgorde

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 feb. 2013 16:33 | Aangepast door: JiMi 
Ik bouw een CX-blok volledig opnieuw op.

Stel ik monteer beide drijfstangen (incl. zuigers) aan de krukas en draai de 4 drijfstangbouten met het voorgeschreven moment vast.
Pas daarna zet ik de centrale moer van de krukas met het juiste moment vast. Daardoor zal de krukas incl. drijfstangen heel iets verschuiven in horizontale richting, lijkt mij. Daardoor zullen de drijfstangen en dus ook de zuigers niet meer exact gecentreerd in de cylinder zitten.

Zou het niet beter zijn als ik daarom éérst de krukas vastzet en pas daarná de 4 drijfstangbouten vastzet? Of zoek ik nu problemen die helemaal niet bestaan?

Ik stel deze vraag omdat ik genoemde volgorde heb gehanteerd tijdens het opbouwen van mijn blok. Ik ben benieuwd of iemand hier ooit over heeft nagedacht....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 feb. 2013 18:31 
Onze CX filosoof
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 feb. 2013 21:41 | Aangepast door: brinkcx 
Hoi Jimi,

wel goede gedachte, maar niet voor de CX, die is een beetje bijzonder. Bij sommige motoren moet je de axiale speling van de krusas instellen, hier niet. De krukas wordt op z'n plaats gehouden door het primaire tandwiel voorop, als dat er niet op zit kun je speling voelen. De drijfstangen hebben in die richting wat ruimte op de krukas. Voor zover ik weet zegt Honda er nergens wat over en kan je eerst de drijfstangen/zuigers monteren, primair tandwiel later. Achterdeksel moet wel goed op z'n plaats zitten natuurlijk en met correcte koppel aangetrokken.

(voor veel andere motoren wordt de axiale speling wel opgegeven en moet je die soms ook instellen met vulplaatjes e.d. zodat drijfstangen en alles netjes uitkomen, maar bij de CX valt er niks te stellen, gaat zo ook blijkbaar)

naschrift : volgens boekje dat ik inmiddels er nog eens op nageslagen heb - altijd achteraf natuurlijk - eerst primaire tandwiel er op zetten, en drijfstangen horen blijkbaar 0,6 mm of zo axiale speling te hebben, te controleren wanneer je de lagerschalen in meet. Dat er dus alsnog opzetten en dan moet het met de hand netjes rond kunnen draaien.
Zie boek ......
plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 feb. 2013 22:48 
Hey bedankt voor de uitleg en het pdf document, Frans!
Ik las dat ze het daar in dezelfde volgorde doen als ik het gedaan heb. Eerst de drijfstangmoeren aantrekken (stap 97), daarna pas de centrale bout (stap 98).

Achteraf gezien is dat geen probleem (waar ik dus wel bang voor was), want de drijfstangen+lagerschalen zullen zichzelf corrigeren nadat er enige horizontale verplaatsing van de krukas heeft plaatsgevonden. Immers de lagerschalen zijn lekker ingevet en zullen zichzelf goed zetten als de krukas een aantal keer is rondgegaan. Ze glijden als het ware zo op hun plek.

Gelukkig weer een kopzorg minder. Nu moet ik weer een nieuwe bedenken
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 feb. 2013 23:06 
Kijk 'ns of je geen koppie kan krijgen waar al die zorgen niet in passen, veel handiger
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#6 | Geplaatst: 3 feb. 2013 10:11 
he frans,

wat lees ik nu, is de cx maar een beetje bijzonder? volgens mij 9en mischien vele andere) is hij heel bijzonder

groetjes werner (vandaag naar de rommelmarkt, stripboeken scoren)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 feb. 2013 10:22 
Het maakt niet uit welke volgorde je hanteert, als alles maar met de juiste aanhaal momenten vast zit.

Dan is er bij het 650 model wel degelijk een axiaal lager gemonteerd, deze zit niet op het 500 model. Ik heb ooit een GL650 gehad van iemand waarbij ik uit moest zoeken waarom er behoorlijke klappen in het blok voor kwamen. Hij had er al vele kilometers mee gereden, en begreep niet wat het kon zijn. Ook ik heb er mee gereden, en ik begreep helemaal niet wat er aan de hand was. Tot dat ik terug schakelde. Toen, ja toen hoorde ik het. De krukas werd in het blok heen en weer gesmeten. Reden; axiaal lager was door de vorige eigenaar niet gemonteerd. Ik heb deze later wel gemonteerd, en die GL650 rijd nog steeds rond. Dus stuk gaat het niet zomaar, en als het fout zit, dan hoor je de klappen vanzelf. Bij het 500 model kunnen er geen fouten gemaakt worden. De olie druk regelt de rest.


Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 feb. 2013 13:32 
Een axiaal lager. Is dat een lager dat bewegingen in de lengerichting van de as opvangt? Hoe ziet zo'n constructie eruit? Ik kan er zo gauw geen foto's van vinden.

Van Wikipedia word ik niet veel wijzer. Dat lijken "gewone" lagers die ronddraaien.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 feb. 2013 14:16 | Aangepast door: sieds 
"Kurbelwelle":

krukas CX650

zou dan 2x nr 10 moeten zijn (lagers? ringen volgens mij) want die zitten er bij een CX500 niet op.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 feb. 2013 10:45 
Bij de cx500/ gl500/cx500e zitten geen axiaal lagers. De krukas wordt koud in gespannen door het voorste aandrijf tand wiel. Dus niet de kroonplaat achter op die er voor zorgt dat het vliegwiel op zijn plek blijft. Kijk maar eens goed naar het tandwiel, en het blok. Hier kun je duidelijk olie afvoer kanalen vinden. zet je hem vast met de bout in het tandwiel, dan merk je gelijk dat de krukas niet meer heen en weer gaat.

Bij de cx650/ gl650/ cx650e/ cx650T zie je dat bij de krukas en tandwiel voor en achter twee brons kleurige ringen zijn gemonteerd. Deze vallen bijna altijd na demontage vanzelf uit het blok, en ze moeten vast geplakt worden met een beetje vet tijdens montage. Niet te veel vet, net genoeg om het op zijn plaats te houden.

Bij de 500 modellen is het geen probleem dat deze ringen niet aanwezig zijn. Op dit punt zijn vrijwel nooit slijtage sporen te vinden. Bij de 650 modelen soms wel.......

zegt genoeg......
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 feb. 2013 23:50 
Marco,

helemaal gelijk, die ringen in de 650 was ik vergeten, nog maar één keer een 650 open gehad.

(M'n andere 650 blok loopt goed en dat blijft lekker dicht, het 650-leren schiet dus niet op)

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Krukas en drijfstangen vastzetten: volgorde

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven