Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Een luchTig onderwerp..

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 feb. 2013 22:52 | Aangepast door: Hansv 
Afgelopen STamTafel Veluwe 28-02 kreeg ik van zowel noCX als TeTo en ToTo een ToeTer, waarvoor allen dank. Zo heb je niks, zo mag je kiezen. HeT ding ziT er nog niet op, maar da's een kwesTie van Tijd.

De beide TT vroegen wat er Toch met het ToerenTal van de Rode ReservisT (ex ZwarTe Zwerver) aan de hand was, en ik verTelde dat ik nieT wist waar daT oplopende ToerenTal vandaan kwam. Na waT heen een weer geTheoreTiseer was hun conclusie : luchTfilTer.
Nou heb ik ervaring met rare gedragingen (van de motor naTuurlijk) als er nieT genoeg luchT komt, en nou ja, heT zou zomaar kunnen.

Deze zateTdag een nieuw luchTfilTer geplaaTsT. Er zaTen een paar klodders smurrie/sludge/mayonaise-spul in heT luchTfilTerhuis, sporen van een vorige lekke koppakkig? Wie weet......

En hoe weeT je nou of het oude luchTfilTer ook werkelijk de oorzaak was? JuisT, een rondTje rijden. In diT geval naar Arnhem. Via de N224, over de hei, en bij de parkeerplaaTs vlak na de A12 even sToppen,voor een ToerenTal Terugschroef acTie.

De moTor was warm, en meT zorg en aandachT kon ik de ToerenTal in het sTaTionair Terugkrijgen van 3000Tpm naar 1200Tpm, een veel mooiere waarde. En omdaT ik nu Toch in de buurT van Arnhem was dachT ik, kom, ik ga eens even bij Paul T. langs. Tijdens een kopje koffie kon de moTor wat afkoelen, en daarna zou ik wel weer verder zien.

Paul was Thuis, de koffie was er ook, en na waT gezellig gekeuvel mochT ik nog een rondTje op zijn CX500 "ZonneTje" rijden. HeT enige waT me opviel was daT de moTor waT moeiTe heefT om over de 5000 Tpm te komen. NeT of 'ie aarzelT, zal ik, of zal ik nieT, en dan besluiT om er Toch als een speer vandoor Te gaan. Mooie motor, rijdT lekker.....

De Rode ReservisT sTarTTe zonder problemen, nadaT ik de versnelling in de 'vrijsTand' had gezeT. Tja.....

Ook de Terugreis naar huis was probleemloos. De kuip heefT eigenlijk voor heT mooi een ieTs Te hoge ruiT, en daT is wel jammer, maar je ziT zo wel goed uiT de regen.

Te hoge Toeren heb ik nieTs meer van gemerkT. LaTen we hopen daT TeTo en ToTo heT bij heT rechTe eind hadden.


Harmony,
Hans
( die de ToeTer van de PAN op z'n CX gaaT zetten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 feb. 2013 23:00 | Aangepast door: sieds 
shiT, nou heefT mijn ToeTsenbord ook al daT T virus.

Nou bedankT hoor

groeTen SieTs

TuTTuT gaan jullie ook naar de TT
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 feb. 2013 10:31 
Mooi, ik heb echter nooiT zo Tegen daT probleem aan gekeken. Ik zal er in de ToekomstT ook eens op leTTen.

Dan dat inhoud bij 5000 toeren. Heb je de weerstanden uit de bougied doppen gehaad? En er zijn meer CXén meT diT probleem. Soms zijn het de bouge doppen, soms zijn het de carbs, en soms is het de CDI unit. Dus makkelijk is het niet om dit probleem op te lossen.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Teto

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 feb. 2013 10:33 
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 feb. 2013 12:49 
Hans ben jij zaterdag ook in de buurt van putten geweest? Ik had daar een offroad cursus. We stonden met een groepje bij een monument toen ik de achterkant van een mooie motor na kon kijken. Rode kuip en de bestuurder had een geel hesje aan zonder opdruk aan de achterkant.

Cosmar (modder geproeft met de GS).
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 feb. 2013 13:14 
Tansv goed he dat het de Tuchtfilter het was.tussen haakjes[Tita Tovenaar was de grootvader van Teto-Toto-Tansv-etc etc ]
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 feb. 2013 00:27 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Ik heb me wel eens laten vertellen, dat dat te maken heeft met de dynamo, die bij 5000 toeren over gaat van laag naar hoog(voltage? afgifte). Is dus heel normaal. Mijn Silverwing heeft dat ook en heeft geen CDI. Stoort me helemaal niet, want hij rijdt als een speer.

@Marco, dynamo is nieuw, maar deed het altijd al, niet hinderlijk hoor, maar een fractie ven een seconde.......
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 feb. 2013 05:24 
Honkie Tonkie bij Techniek over Dynamo lees dit eens door ook voor de club leden dan begrijp je alles meteen en hoef je geen problemen meer te hebben met je ,
Ja hoe was het ook weer stroom of spanning ?????
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#9 | Geplaatst: 5 feb. 2013 09:07 
heee.... nou zijn de T'en weg?
was dus maar een virus van een paar dagen...

groetjes werner (wil mooier weer)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 feb. 2013 10:33 
De dynamo, ja het kan dit probleem wel veroorzaken, echter komt dat heeeeel weinig voor, en heb je al meerdere problemen. Vaak is starten al een probleem, en heb je al een matige vonk. Dus... af gaande op de ervaring, denk ik dat de dynamo als laatste verdacht moet worden, en ik zou daar ook niet gelijk naar kijken.

Bougies, bougie doppen, en verstopte sproeiers liggen voor de hand.
Ja, maar ook zeer zeker de cdi unit kan het probleem geven.


Waarom de 5000 toeren. In veel gevallen komt dit toeren tal aan het licht. Reden, waarschijnlijk behaald de cx bij dit toerental de hoogste vullings graad, en hierdoor is het moeilijk een vonk te trekken. ( de compressie is dan het hoogst)

Tweede wat een oorzaak kan zijn, de inwendige weestand van alle schakelingen is bij 5000 toeren het hoogte. Hierbij heb ik het over de weestand in de ontsteek spoelen, die kan soms door een bepaalde frequentie te hoog zijn. Dus de weerstand Z. Ja die van wissel spanning heb ik het over. En als daar ook nog condensatoren bij komen is het hek aardig van de dam. Dit is eigenlijk niet hier uit te leggen, want daar heb je wel degelijk veel kennis van dit soort schakelingen nodig. Geloof me, ik kan het niet meer uit rekekenen hoe dat zit. Te veel spoelen, en te veel afwijkende frequenties, en te veel condensatoren. Dus...... hier kan de 5000 toeren tot een probleem komen.

Kijken we dan naar het probleem samen, dan blijkt de Emk van zelf inductie ook nog eens te gaan spelen. Bij een hoge compressie zal de emk van zelf induktie ver op lopen in de bobine ( spoel) en hierdoor worden alle schakelingen die er voor zitten ook belast. Spanningen stijgen enorm. Als dan de dynamo, cdi , bougiedop, bougie slecht is, merk je dat gelijk.

Dus..... wie bergijpt het nog, ik wel, maar ken het niet meer onderbouwen en verder uitleggen.

Laat hiervoor de echte kenner maar eens op staan.



Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 feb. 2013 10:33 
De dynamo, ja het kan dit probleem wel veroorzaken, echter komt dat heeeeel weinig voor, en heb je al meerdere problemen. Vaak is starten al een probleem, en heb je al een matige vonk. Dus... af gaande op de ervaring, denk ik dat de dynamo als laatste verdacht moet worden, en ik zou daar ook niet gelijk naar kijken.

Bougies, bougie doppen, en verstopte sproeiers liggen voor de hand.
Ja, maar ook zeer zeker de cdi unit kan het probleem geven.


Waarom de 5000 toeren. In veel gevallen komt dit toeren tal aan het licht. Reden, waarschijnlijk behaald de cx bij dit toerental de hoogste vullings graad, en hierdoor is het moeilijk een vonk te trekken. ( de compressie is dan het hoogst)

Tweede wat een oorzaak kan zijn, de inwendige weestand van alle schakelingen is bij 5000 toeren het hoogte. Hierbij heb ik het over de weestand in de ontsteek spoelen, die kan soms door een bepaalde frequentie te hoog zijn. Dus de weerstand Z. Ja die van wissel spanning heb ik het over. En als daar ook nog condensatoren bij komen is het hek aardig van de dam. Dit is eigenlijk niet hier uit te leggen, want daar heb je wel degelijk veel kennis van dit soort schakelingen nodig. Geloof me, ik kan het niet meer uit rekekenen hoe dat zit. Te veel spoelen, en te veel afwijkende frequenties, en te veel condensatoren. Dus...... hier kan de 5000 toeren tot een probleem komen.

Kijken we dan naar het probleem samen, dan blijkt de Emk van zelf inductie ook nog eens te gaan spelen. Bij een hoge compressie zal de emk van zelf induktie ver op lopen in de bobine ( spoel) en hierdoor worden alle schakelingen die er voor zitten ook belast. Spanningen stijgen enorm. Als dan de dynamo, cdi , bougiedop, bougie slecht is, merk je dat gelijk.

Dus..... wie bergijpt het nog, ik wel, maar ken het niet meer onderbouwen en verder uitleggen.

Laat hiervoor de echte kenner maar eens op staan.



Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 feb. 2013 10:37 
De dynamo, ja het kan dit probleem wel veroorzaken, echter komt dat heeeeel weinig voor, en heb je al meerdere problemen. Vaak is starten al een probleem, en heb je al een matige vonk. Dus... af gaande op de ervaring, denk ik dat de dynamo als laatste verdacht moet worden, en ik zou daar ook niet gelijk naar kijken.

Bougies, bougie doppen, en verstopte sproeiers liggen voor de hand.
Ja, maar ook zeer zeker de cdi unit kan het probleem geven.


Waarom de 5000 toeren. In veel gevallen komt dit toeren tal aan het licht. Reden, waarschijnlijk behaald de cx bij dit toerental de hoogste vullings graad, en hierdoor is het moeilijk een vonk te trekken. ( de compressie is dan het hoogst)

Tweede wat een oorzaak kan zijn, de inwendige weestand van alle schakelingen is bij 5000 toeren het hoogte. Hierbij heb ik het over de weestand in de ontsteek spoelen, die kan soms door een bepaalde frequentie te hoog zijn. Dus de weerstand Z. Ja die van wissel spanning heb ik het over. En als daar ook nog condensatoren bij komen is het hek aardig van de dam. Dit is eigenlijk niet hier uit te leggen, want daar heb je wel degelijk veel kennis van dit soort schakelingen nodig. Geloof me, ik kan het niet meer uit rekekenen hoe dat zit. Te veel spoelen, en te veel afwijkende frequenties, en te veel condensatoren. Dus...... hier kan de 5000 toeren tot een probleem komen.

Kijken we dan naar het probleem samen, dan blijkt de Emk van zelf inductie ook nog eens te gaan spelen. Bij een hoge compressie zal de emk van zelf induktie ver op lopen in de bobine ( spoel) en hierdoor worden alle schakelingen die er voor zitten ook belast. Spanningen stijgen enorm. Als dan de dynamo, cdi , bougiedop, bougie slecht is, merk je dat gelijk.

Dus..... wie bergijpt het nog, ik wel, maar ken het niet meer onderbouwen en verder uitleggen.

Laat hiervoor de echte kenner maar eens op staan.



Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Een luchTig onderwerp..

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven