Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

startmotor draait, motor niet

 
Schrijver josurf
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 feb. 2013 21:17 
Hallo, laatst deed ik een klein afstandje met de CX500C en toen viel ie plots stil, alsof iemand het contact had afgesloten. Toen ik probeerde hem te herstarten hoorde ik duidelijk de startmotor draaien, maar de motor zelf draaide niet mee. Ook al duwend kreeg ik hem niet meer aan de praat. Zou iemand me een tip kunnen geven waar ik eerst moet kijken ? Ik vermoed dat het met de startmotor te maken moet hebben. Eerst deze losvijzen ?

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 7 feb. 2013 21:26 
Heb je niet per ongeluk de dodemans knop op je stuur uitgezet? Je startmotor draait rond zeg je, die doet het dus wel en hoeft niet los. Ik denk eerder dat je naar de brandstof toevoer moet kijken, omdat de motor tijdens het rijden stil viel, of er zit iets niet goed met de elektra. Succes met de speurtocht.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 feb. 2013 10:39 
Je schreef :
hoorde ik duidelijk de startmotor draaien, maar de motor zelf draaide niet mee
Bedoel je dat de startmotor rond draait (op hoge snelheid) maar de rest van het blok niet mee neemt? Dat zou de startkoppeling kunnen zijn.
Als je bedoelt dat de startmotor draait, en dat de rest van het blok meegenomen wordt door de startmotor, dan is het 'iets' in de electra.
Vonkt 'ie?
Transistor of CDI ontsteking?
Een CX heeft een vrij goede accu nodig om de startmotor de nodige snelheid te laten opwekken. Gaat het rondtrekken van het blok eenvoudig, of heeft de startmotor moeite er mee?

Vragen, vragen, vragen.....

Harmony,
Hans.
( gokt op een CX500c met transistor )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 feb. 2013 14:14 
Hans, ik gok met je mee, en in dat geval zou ik naar de benzine kraan kijken. Het mebraam is bevroren, of voorzien van veel aluminium oxide waardoor er geen benzine meer naar de carbs kan komen.

Maar ik moet eerst zijn verhaal duidelijk hebben.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 feb. 2013 21:49 
Marco, als dat een kraan met membraan kan zijn, dan kan eventueel ook de tweede slang aan de achterkant loshangen. Heb ik zelf eens gehad en bij toeval voelde ik, dat die los was. Geeft hetzelfde effect: Geen doorgave van benzine, evenals een kapot membraan.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 feb. 2013 22:30 
Benzine genoeg ?
Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 feb. 2013 17:08 | Aangepast door: sieds 
Startmotor draait, motor niet: Startkoppeling defect
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver josurf
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 feb. 2013 20:16 
bedankt voor jullie vele reacties :
voor de duidelijkheid : benzine genoeg, kraan gaat perfect (geen vuiltje aan de... euh ... benzine) en de contact onderbreker gaat ook nog prima. Maar idd : de startmotor draait en de motor draait NIET mee... (batterij is prima ook) ...
Ik gok dus ook op de startkoppeling-suggestie... alleen heb ik daar nog niet aan gewerkt. Hopelijk valt het mee om los te krijgen.
Bedankt... nu liefst wat warmer weer (buiten onder carport te werken). Wish me luck !

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 11 feb. 2013 10:33 
Is het blok wel los? Maw, bewegen de zuigers in de cilinders? Aanduwen lukte ook niet zei je? Ik vind het vreemd dat de motor er ineens mee ophield en je daarna bij het starten alleen de startmotor nog hoorde draaien. Volgens mij gaat de startkoppeling niet van het een op het andere moment kapot.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver sieds

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 feb. 2013 17:47 | Aangepast door: sieds 
undefined:
Ik gok dus ook op de startkoppeling-suggestie... alleen heb ik daar nog niet aan gewerkt. Hopelijk valt het mee om los te krijgen.


Starkoppeling zit diep in je blok verscholen en kun pas bij na volledige demontage van de achterkant van je blok
geen eenvoudige klus.

Eerst alle andere opties nog nagaan.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver josurf
Gast 
#11 | Geplaatst: 13 feb. 2013 11:43 
wel, dat aan die startkoppeling pas kan gewerkt worden nadat de motor helemaal los is heb ik gezien in zowel het handboek als op de foto's van de site hier... Ik zal beginnen met de starmotor los te maken en kijken of ik iets "verdacht" zie... en dan van daaruit verder doen.
De startmotor draait : dus het is zeker de veiligheidsschakelaar niet. De pistons gaan ook als ik in versnelling leg en em vooruit duw... dus het moet er tussenin zitten... OF een elektrische oorzaak elders ? CDI ? In ieder geval wacht ik nu eers tot de temperaturen boven 10°C gaan om er aan te beginnen (ik sleutel liever niet met bevroren vingers). Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik hou jullie op de hoogte.

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 13 feb. 2013 19:36 | Aangepast door: MAST 
De zuigers zijn gangbaar en de startmotor draait zonder de zuigers mee te nemen. Dan is toch de startkoppeling verdacht. Misschien kan je via het inspectiegat voor de ontsteking iets zien, of kijken of het tandwiel dat wordt aangedreven door de startmotor wel beweegt. (een kant op draait hij vrij, de andere kant op moet hij de rotor meenemen.
Anders moet het blok open.
Succes.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver josurf
Gast 
#13 | Geplaatst: 30 mei 2013 13:45 
Hallo,
eindelijk een vervolg aan m'n verhaal. Ik spaar jullie de details van het gesakker om de dynamorotor los te krijgen. Het probleem was uiteindelijk : distributieketting gebroken, de geleider gebroken en de spanner gebroken.
Distrubutieketting, dichtingen en zelfs de kettingspanner (banaanvormig) zijn geen probleem om te vinden op de markt ... de geleider daarentegen niet (het min of meer rechte stuk aan de linkerzijde-rijrichting).
Heeft iemand van jullie een idee waar ik dat laatste zou kunnen vinden ? Voor een type CX500cb 1981.
Met dank bij voorbaat.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 30 mei 2013 13:57 
Denk niet dat je die nog makkelijk vind. Denk dat je die uit een donorblok zal moeten halen, maar waarschijnlijk hebben anderen betere tips. Kijk wel of je geen schade hebt binnenin het blok. Krukas bvb. Als de distributieketting breekt heb je vaak meer schade dan enkel de ketting..

Schrijver MAST

Moderator 
#15 | Geplaatst: 30 mei 2013 14:10 
Dat onderdeel is niet meer leverbaar. Met geluk en veel zoeken in oude voorraden (NOS) misschien nog te vinden maar ik denk dat je, zoals Boterkoek al zegt, een geleider uit een donorblok moet halen.
Succes.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 startmotor draait, motor niet

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven