Ha, moeilijk antwoord....
Is het nodig, nee.
WIl je mooi geluid, ja.
Wil je dat hij mooier stationair loopt, ja.
Wil je trek kracht en koppel, ja.
Wil je Pk's nee ik denk dat het dan juist niet nodig is.
LAten we dan eens kijken aar eenpaar motorfietsen. BMW, duidelijker kan ik het niet maken. Motoguzzie, Norton, yamaha, ze hebben allemaal verbindingstukken, voor of onder het blok. Dit is voor al om iets tegen druk te genereren voor de ANDERE CILINDER. Hoe gek het dan ook zou mogen klinken.
De loop stationair is dan wat mooier.
Daar is het vooral om te doen, endan de eind demping is dan ook beter te doen. Immers, het geluid moet over twee dempers verdeeld worden. Dus het eind gat kan dankleiner gehouden worden. CX heeft een behoorlijk klein ga achter in de demper. Mijn Yamaha xs650 verliest met een klein gat juist zijn koppel op lage toeren. Dus de eindgaten in mijn XS650 zijn twee keer zo groot. Echter lever ik iets PK in op het hogere toeren gebied. Waar werkt de CX? juist op een iets hoger toeren gebied dan een XS650.
Dus, wat kun je hier uit op maken, ga je de uitlaat aan passen, dan moet je er van uitgaan dat je ook je carburatie aan moet passen. Bijna in alle gevallen zal het aantal pk onderuit gaan. Zelden hoger. Pas na aanpassing spoeiers, lukt het je om er juist meer PK,s uit te halen. Wel is het zo dat je meer en makkelijker koppel bij een open uitlaat kunt krijgen. Dit kan het gevoel geven dat je meer pk hebt, maar je top snelheid zal uiteindelijk lager zijn.
Je ziet het wordt al een heel verhaal. Ik ga je er bij vermelden, dat de CX best wat kan hebben, maar geen makkelijke motorfiets is om aan te werken. Bijna alle cxen die iets aan de uitlaat hebben gedaan, voor al de eind demping halen bij langena niet het vermogen op een dyno bank. Reken maar vast op 35 40 pk.
Deel 2 schrijf ik zo.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html