Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Benzine cx500c

Schrijver Ing
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 maart 2013 22:08 
Hallo, ik rij een cx500c uit 1982, wat voor soort benzine kan ik het beste tanken, ik heb altijd nog de oude super (98) getankt, maar die is bijna nergens meer te verkrijgen. Mengen met een flesje loodvervanger is ook niks. Weten jullie raad? Is v-power misschien een optie? By the way jullie hebben een leuke Side. Hoop snel iets te horen en alvast bedankt, Ingrid.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 maart 2013 22:24 
Hallo Ingrid,

welkom hier, en "gewone" benzine RON 95 is goed genoeg, super of luxe uitvoering is niet nodig.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 maart 2013 23:03 | Aangepast door: sieds 
Welkom Ingrid.

En laat af en toe eens wat van je horen als CXster en je ervaringen.

23 juni rijden we een tourtocht op de Veluwe, misschien wil je meerijden: KASTELENTOCHT

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 maart 2013 23:14 
Hoi Ingrid, en welkom,

Benzine? Niet moeilijk over doen. Gewoon de normale euro95 (zo heet dat geloof ik) gebruiken. Mijn twee Cx-en doen het daar prima op.

Harmony,
Hans.
( die van een CX op diesel heeft gehoord, maar dat was per ongeluk )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 maart 2013 23:45 
Ik doe er ook steeds wat loodvervanger bij.. Ook al moet het niet meer bij deze, maar liever het zekere voor het onzekere.

Schrijver beussie
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 maart 2013 00:30 
alle Honda`s van na 1970 zijn van fabriek uit geschikt voor loodvrije benzine en octaangehalte 95Ron dus loodvervanger en superbenzine`s zijn beslist niet nodig

Schrijver Teto

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 maart 2013 08:06 
Ik doe er in de vakantie wel eens Superbenzine in, dan heb je even wat meer power in de bergen.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 maart 2013 09:52 
Hallo Ingrid,
Heerlijk om alweer een CX 500 enthousiast te verwelkomen. Voor je vraag over benzine wil ik je toch ook nog even verwijzen naar het artikel van Marco Becker. Dit is te vinden bij het Hoofdstuk Techniek van de club.
Nog even wat meer over benzine. Wat iedereen al zei is RON 95 prima benzine voor een Honda. Let echter wel op dat je in het buitenland niet over gaat op E10 benzine waar 10% alcohol in zit. ( in de gewone 95 zit maar 5% ) Met 10% alcohol heb je bij oudere typen carburateurs zoals de onze veel kans op het aantasten van rubber onderdelen zoals membranen en slangen en evt. pakkingen. Zelfs messing onderdelen zoals sproeiers e.d. worden op den duur aangetast.
Het tanken van RON 98 heeft volgens mij geen enkele zin want deze benzine heeft alleen maar een grotere klopvastheid, een octaangetal van 98. De energetische waarde is niet anders dan van RON 95 en geeft dus niet meer vermogen. V-power benzines geven een betere ontstekingskwaliteit en dat geeft evt. wat meer vermogen en hebben het voordeel dat er geen alcohol in zit. Alcohol heeft een relatief lage energetische waarde en benzine met alcohol presteert dus minder. Trouwens iridium bougies geven ook een betere ontstekingskwaliteit en daardoor vooral meer tractie. Ik hou ermee op want misschien wordt het wel een veel te technisch verhaal voor je. In ieder geval veel rijplezier met wat mooier en warmer weer!

gr. Jaap

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#9 | Geplaatst: 25 maart 2013 11:38 
Beste cx-ers

Gewoon Euro95 tanken, beslist geen E10 of wat wij bij de Haan en Argos (ook Texaco, sinds kort) hebben, BlueOne95!!
Bij BlueOne zit een paar procent water met natte Ethanol (alcohol), Argos heeft dit nog niet getest op voertuigen zoals motoren (geen bouwjaar) en auto's voor bouwjaar 2001, na 2001 is het voor auto's geschikt.

Natte Ethanol geeft het voordeel voor betere verbranding, meer vermogen, en zuiniger, waarmee ook het milieu wordt bespaard.
Daarom ook 2 tot 3ct per liter goedkoper.

zie ook de site www.blueone95.nl

Dit geldt niet voor BP Excellium en Shell Vpower
deze kunnen gewoon getankt worden, zonder problemen
De Haan zelf had Powerplus 95, hiervoor is BlueOne95 gekomen.....helaas

gewoon tanken.....95, en geen E10 van bijvoorbeeld de Aral

gr. michael
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 maart 2013 14:04 
Al heel veel over geschreven: In Frankrijk dus NOOIT E10 tanken, maar vaak is er dan geen Euro aanwezig en dan moeten we wel naar de 98 super, een hele aderlating.....maar niet zo erg als de motor naar de gallemiezen. (zie ook hierboven bij Michael)
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 maart 2013 19:37 
Ik heb al veel geprobeerd, en op verschillende branstoffen gereden. Tot op heden is mijn blok nog gewoon heel. Dus ik lig er niet zo wakker van wat mijn blok te vreten krijgt, als het maar goedkoop is.

Groetjes Marco, ja ik ben die persoon van dat verhaal, dus lees de rest bij afdeling techiek.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 26 maart 2013 00:06 
Het tast voornamelijk rubberen dichtingen aan, dus het blok zal zo'n vaart niet lopen. Maar hier is het beter voorkomen dan sleutelen!

Groeten Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 26 maart 2013 16:19 
Misschien is het goed om ook de laatste ontwikkelingen even te lezen. E15 daar moeten we onze CX-en helemaal niet mee in aanraking laten komen! Zie artikel van AMT in onderstaande link.

Jaap

http://www.amt.nl/Techniek/Brandstoffen/2013/3/ACEA-bezorgd-over-E15-benzine-1210309W /?cmpid=NLC|amt|2013-03-26|ACEA_bezorgd_over_E15_benzine

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 28 maart 2013 08:56 
Kan ik niet lezen, ik accepteer geen cookies.

Reden, als ik bij jouw op de bank zit, en ik laat mijn keutel achter met de mededeling dat dit mijn plek is, vind je het toch ook niet goed. Dat is ook het geval met cookies. Ik moet ze niet, wil ze niet, en neem ze ook niet. Het is er namelijk niet voor mijn belang.
En ik krijg er verkapt reclame door binnen. Jaaa, dan krijg ik gelijk pukkelsss.

Dus kan het niet lezen.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 28 maart 2013 10:39 
Jij maakt Je ook overal druk over he Marco HaHa Gr. Dat mannetje dat een heerlijk gesprek met je gehad heeft op de beurs.
(P.S. Ik zit al 2 maanden op mijn Lidpasje te wachten, heb al 4 berichtjes naar het bestuur gestuurd en nog steeds niets ontvangen en ik maak me nog steeds niet druk!!!
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Benzine cx500c

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven