Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Iridium bougies

 
Schrijver sieds

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 maart 2013 12:54 | Aangepast door: sieds 
In het benzine topic roept Jaap de Visser iets over iridium bougies.

Op dit forum zijn deze bougies nog niet echt ter sprake gekomen volgens mij (kan bij 'zoeken' niet vinden)

- Wie gebruikt deze IRIDIUM bougies op zijn of haar CX?

- En wat zijn de ervaringen?

NGK productzoeker (link van Teto)

EBAY uk
In Engeland zijn ze het goedkoopst? E 8,20 p.st. + verzending E 4,20 per 2 stuks
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 maart 2013 13:37 
Dan heb ik toch een vraag tussendoor wat betreft mijn bougies.
Ik heb in mijn cx500 uit 1979 bougies zitten met het type DR8ES. Nu lees ik op de NGK site, dat het DR8ES-L moet zijn. Heb ik er nu verkeerde inzitten? Toch naar het Type gevraagd van mijn motor in de motorzaak en deze gekregen. Gr Tinus
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 maart 2013 13:54 
De L van links, maar ik zie geen R van rechts
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 maart 2013 14:26 
Tinus.Kijk even op de onderstaande NGK link en je zult zien dat -L een iets verminderde warmtewaarde betekent. Zonder -L lijkt me niet dramatisch maar hou de kleur van je bougies even in de gaten.

T.a.v. iridium bougies. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar in de SBK races zijn ze in zwang gekomen ten tijde van Carl Fogarty en Colin Edwards en werden gebruikt op de grote 2 cilinder Ducati's en VTR's. Ze hebben een lagere ontsteekspanning nodig en sparen zodoende de bobines en geven een beter vlamfront door de slechts 0,6 mm elektrode. Ze zorgen zo voor meer tractie tijdens het accelereren vanuit lagere toerentallen bij vollast. Ze kunnen bij een CDI ontsteking van onze CX-en weleens zorgen voor een betere koude start wanneer het benzine-luchtmengsel nog niet erg homogeen is. Vooral als je de elektroden-afstand iets vergroot van 0.6
naar b.v. 0,8mm.
Jaap





Uitleg over de code van NGK bougies

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 maart 2013 15:36 
Dank Je....Jaap
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 maart 2013 20:19 
Ik heb ze in de CX met standaard opening en dat werkt uitstekend, start beter en loopt vooral koud onderin duidelijk mooier rond. Eenmaal warm en op gang merk ik weinig of geen verschil maar dat is lastig te beoordelen.

In de GL650 heb ik ze ook, loopt er ook prima mee maar dat was met de standaard bougies ook al zo.

Wat mij betreft aanbevolen als je toch nieuwe bougies gaat kopen, maar let op waar, inderdaad. Als je motor nu ook echt goed loopt met standaard bougies lekker doorrijden.

En ja, in de UK zijn de iridiums om onduidelijke reden vaak goedkoop, voor de prijs van twee daar bieden sommige luitjes in Duitsland er één aan, dan mag je nog 18 Euro verzendkosten betalen en moet je blij zijn, ja hoor ..

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 maart 2013 23:37 
in mijn cxén gebruik ik iridium bougies. ben met deze bougies begonnen omdat ik verschil merkte in de trekkracht van de verschillende cxén. mijn ervaring hier zijn positief. wel startende machines zonder probleem. helaas veel rijervaring heb ik niet, dit om de al bekende reden..
hier hoop ik komt donderdag as. verandering..
deze dag is er de veluwe kring en heb ik m'n rijexamen..

groet dirk

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 maart 2013 00:00 
Dirk, wat bedoel je nou, heksenkring of Veluwestamtafel?
Tot donderdag en alvast succes gewenst!
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 april 2013 22:12 
Sieds,

Heb je die Iridiums al besteld in de UK? Ik wil wel met je meedoen met een setje. Dat scheelt mooi een paar euro in de verzendkosten zag ik.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 april 2013 10:49 
Komt nog een apart topic
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 april 2013 10:14 | Aangepast door: JiMi 
Wat technische info die ik vond op een ander forum:

Op normale bougies kun je aan de kleur van de tip heel mooi aflezen of het lucht-/brandstofmengsel in orde is. Bij Iridiums ligt dat kennelijk wat anders. Vanwege de eigenschappen (hogere temperaturen) is het nagenoeg onmogelijk om iets af te lezen. Om je mengsel te meten zul je daarom bijv. een 'tail pipe sniffer' moeten gebruiken. Een gereedschap waarmee je het mengsel aan de uitlaat meet.

Dat neemt niet weg dat de voordelen van de Iridium uiteraard buiten kijf staan. Maar voor het uitvoeren van een meting is het handig als je een setje ouderwetse bougies bewaart.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Iridium bougies

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven