Deel 1.
Opvoeren motorblok.
Even een update van deze kant. Ik heb mijn GL500 blok opgevoerd door de inlaat en uitlaat poorten te optimaliseren. Tevens de kleppen en zuigerkop gepolijst. En om het één en ander nog meer kracht bij te zetten heb ik het vliegwiel flink afgedraaid. Ongeveer 1 kilo er af.
Daarna heb ik de cilinderkoppen ruim 1mm afgedraaid waardoor er veel hogere compressie aanwezig is. Doel is om meer kracht uit het blok te halen. Wel nu, ik heb er reeds 5 kilo meter mee gereden. Wat ben ik te weten gekomen. Dit verhaal gaat pas spelen boven de 7000 toeren, en daar wilde ik nu nog even niet mee rijden. Ik moet zeggen, hij trok lekker door tot de 140km, en dan kom ik over de 7000 toeren. En het leek net of het knopje sport mode werd ingedrukt. Helaas durf ik het blok na 5 kilo meter rijden nog niet zo hoog in de toeren te jagen.
Dan blijkt dat een lichter vliegwiel ook minder leuke kanten heeft in combinatie met hoger compressie. Wat blijkt. Motorfiets slaat bij 900 toeren heel snel af. Ook het starten levert wel wat problemen op. Net of de accu leeg is. Motorblok maakt ook veel meer herrie in de versnellingsbak. Dan bij toerental van af 1000 tot 6000 toeren merk je niet zoveel dat er wat is gedaan aan het blok. Vooral na de 6000 toeren ga je iets bemerken dat het wat langer en vlotter door wil lopen, en ja bij 7000 toeren begon het blok duidelijk te laten merken dat het nog even door wilde. Ik nog niet dus. Uit ervaring weet ik dat bij 7000 toeren er over geschakeld dient te worden om vlot door te kunnen trekken. Nu ligt dat toeren tal beduidend hoger.
Dat is tot zover mijn update van het blok. Ik zal nog meer test kilo meters gaan rijden, ik kijk wat er nog meer boven tafel komt.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html