De Honda CB250T uit '78 van m'n zoon rijdt, maar trekt voor geen meter.
Hij start vlot (met choke), stationair loopt 'ie goed en hij reageert redelijk op het gas.
Onbelast is 'ie met beheerste gasbewegingen wel hoog in de toeren te krijgen, maar belast absoluut niet:
Al rijdend komt 'ie nauwelijks boven de 4000 rpm. Als je dan opschakelt gaat 'ie wel weer wat harder tot het toerental weer rond de 4000 rpm zit. Daarmee komt de topsnelheid nauwelijks boven de 60 km/u. Nog verder opendraaien van het gas resulteert in iets verder terugzakken van vermogen/toerental.
Wat hebben we al geprobeerd/gedaan:
CDI vervangen: Eerst was er ook het probleem dat de motor af en toe niet wilde starten (en soms onder het rijden spontaan uitviel). Dan bleek er geen vonk te zijn. Vervangen van de CDI lijkt dit euvel verholpen te hebben.
Bougies vervangen, vonk ziet er goed uit.
Luchtfilterhuis losgehaald: luchtfilter is okay, draaien zonder luchtfilter geeft geen verbetering, dus verwacht ik niet dat luchtgebrek oorzaak is van het gebrek aan vermogen.
Aansluitingen carburateur gecontroleerd: de rubberslangen zien er goed uit, en geen sporen van lekkage ontdekt.
Benzineslag vanaf tank losgehaald: benzine stroomt er vlot uit, dus zie ik geen aanwijzing voor een verstopt filter in de benzinekraan.
Benzinedop losgedraaid: levert geen verbetering op, dus verwacht ik dat beluchting van de tank okay is.
Andere benzine: zowel met Euro 95 als met verse Super Plus 98 treedt het probleem op, dus verwacht ik niet dat het probleem komt door oude benzine of te laag octaangehalte.
Carburateurs losgehaald: deze leken van binnen schoon te zijn en wat kleine ongerechtigheden heb ik verwijderd. De zuigers voor de bediening van de naalden in de hoofdsproeier leken ietsje stroef te gaan. Schoonmaken van de zuigerranden heeft e.e.a. ietsje versoepeld.
Maar, bovenstaande heeft allemaal nog niet geholpen.
Op basis van wat ik tot nu toe gezien heb, denk ik niet dat het in de ontsteking, timing van de ontsteking, soort brandstof of luchttoevoer zit.
Maar ik vermoed dat de motor per saldo te weinig brandstof krijgt en dat ik de oorzaak hiervoor toch in de carburateur moet zoeken.
Mogelijkheden die ik nog zie:
Hoofdsproeiers toch wat verstopt?
Zuigernaald wordt onvoldoende gelift bij gas geven – mogelijke oorzaak stroef lopen van de zuigers of lekkage rond de zuiger?
Of moet ik het toch nog in een heel andere richting zoeken? Opties die me te binnen schieten:
Klepspeling niet goed?
Uitlaat levert te weinig demping?
Voordat ik weer van alles ga lostrekken wil ik dit graag eens toetsen, en horen wat jullie suggesties zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.