Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Licht aan het eind van de ....CX

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 mei 2013 23:12 | Aangepast door: Hansv 
De meesten weten wel dat er iets aan het achterlicht van mijn CX niet klopt. Het is, net als ik soms, een beetje flauw.

Vorig jaar is er door mij al een poging gedaan om de lichtopbrengst van het geheel te verbeteren. Maar een andere kap, andere lampen, schoongepoetste stekkers, een schoongemaakt contactslot, niets hielp voldoende.

Maar als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
En hoe het kan is te lezen op deze nieuwe pagina van mijn Motorlogboek.

Harmony,
Hans.
(die hoopt dat dit blijft werken. )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 mei 2013 00:22 
Heey Hans,

Toen je bij de Veluwse weg reed was je duidelijk te zien hoor! Ik denk dat het een hele verbetering is!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 mei 2013 05:37 
Hans goed werk en licht brandweer goed ,maar nu de ham vraag waarom kreeg je zo weinig voeding voor dat je de werkschakelaar er tussen heb gemaakt ,kan je dit nog controleren ,want de werk schakelaar werkt er wel op ???
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 mei 2013 08:58 
Een beetje relais van 12V werkt al op 7 of 8 volt, die maalt daar niet om. Dat lampje wel, die werkt bij die spanning als een gloeiende spijker!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 mei 2013 12:43 
Ik houd het op een rot contact in het contactslot. Mijn achterlicht valt nog wel eens uit en als ik dan de sleutel in het contactslot iets verdraai dan werk het achterlicht weer. Dit heeft geen invloed op het functioneren van de motor zelf, m.a.w. alleen het contact voor het achterlicht wat in het contactslot zit is blijkbaar niet in orde.
Groetjes, Joost Hilders
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 mei 2013 13:29 | Aangepast door: Hansv 
Spannings verlies door overgangsweerstanden.

Volgens mij is dat het. Je kunt zo maar tussen in- en uit van een component, bijv. stekker, zekeringhouder, slot, 0,2 Volt 'kwijtraken' aan contact- en/of overgangsweerstand. Zeker bij wat oudere contacten. Dat heeft er o.a. toe geleid dat ik de standaard zekeringhouders boven het stuur ooit heb vervangen door modernere steekzekering-houders.

Als je dan weet dat de stroom langs deze weg gaat :
Accu –> Contactslot –> Rode stekkerblok –> Lichtschakelaar –> Rode stekkerblok –> Groene stekkerblok –> Zekering –> Groene stekkerblok –> Contactslot –> Achterlicht –> Massa

En als dan elk stukje misschien ook wel die 0.2 Volt opneemt, dan is er "ergens" in de lijn iets niet goed.

Een nieuwe draadboom, met nieuwe connectoren, nieuwe schakelaars en een nieuw contactslot plaatsen had het probleem natuurlijk ook opgelost.

In DIT verhaal, uit de autotechniek staat een tabelletje, waarbij je kunt zien dat een beetje spannings verlies al snel leid tot een groot lichtopbrenst-verlies.

Samenvattend: er moet ergens ้้n of meer slechte contacten zitten.

In elk geval deed het achterlicht op de "P" stand het zonder problemen.
Accu –> Contactslot –> Achterlicht –> Massa

Maar daar zitten ook een heleboel componenten minder in........

Harmony,
Hans.
( het werkt..... waarom vragen naar het waarom ?? )

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 mei 2013 18:21 
Heey Hans,

Toch verbaasde het mij vandaag (overdag) toen ik achter je reed dat de lichtopbrengst nog steeds niet om over naar huis te schrijven is. Misschien verlies je in de massa kabel ook nog wat Volten?? Probeer eens een extra massa draad van het achterlicht naar de min van de accu te leggen? Wie weet helpt dat ook weer iets. Heb je al eens nieuwe lampen geprobeerd??

Het laatste stukje dat ik achter je reed deed ook maar ้้n remlicht het.

Groet Erik.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 mei 2013 19:02 
Erik, het leek er op, of jouw rechter koffer aan de bovenkant los hing, daarom tuterde ik voordat jij afsloeg op de rotonde. Opeens was je foetsie, maar je reed natuurlijk via Epe naar de A28 bij Nunspeet, om daarna naar Nijkerk te rijden.

Groeten Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tรณch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 mei 2013 19:23 
Erik,

Lampje of contactje, achterin, wat niet helemaal goed zit. Ik denk er wel eens over om die hele achter dradenboel los te knippen en gewoon, netjes weer op te bouwen. Als ik ga kijken welk remlicht het niet doet, vind ik steeds dat ze het beide doen.

Harmony,
Hans.
( die als het zo doorgaat straks met een 50watt schijnwerpen als achterlicht rond moet rijden )

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 mei 2013 20:02 
Hans toen wij naar Spanje gingen heb ik ook al een opmerking gemaakt over je remlichten. ALs je met je voorrem remt doet maar ้้n lamp het en doe je het met de achterrem branden er twee. ( of andersom ). De draadboom opnieuw opbouwen is dus nog niet zo 'n slecht plan want ik ben bang dat het straks allemaal klemmetjes en schuifjes worden. Allemaal met hun eigen problemen.

"t is toch te slecht weer om te rijden.

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 mei 2013 20:43 
LED's
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 mei 2013 11:17 
Binnenin het achterlicht zit een plastic plaatje. Het heet "lens".

Het achterlicht van de "Rakker" staat wat naar 'beneden' gericht. Het meeste licht zie je dus wanneer je met je kin over het asfalt schraapt......

Harmony,
Hans.
( mens , ik heb al wat lopen knutselen om het licht beter te krijgen..... en nog niet voldoende )

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 27 mei 2013 11:51 
He das vreemd Hans.
Bij de meeste mensen die met hun kin over het asfalt schrapen gaat het licht juist UIT.

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 27 mei 2013 22:39 
Heey Henk,

Ik kwam er idd vanavond ook achter dat de rechter koffer los hing. Het slotje rechts zit er niet op ivm de beugel van de topkoffer. Met veel moeite kan hij wel op slot en dat ga ik ook wel doen. Het linker slotje mist bij mij. Daar wil ik er wel een andere op hebben. Zal KuipWillem eens mailen of die er nog een heeft.

Groet Erik.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 28 mei 2013 20:00 
Vandaag ook maar 'even' het kontje op de juiste manier vastgezet. Het staat nu heel wat meer 'rechtop' zoals het hoort. Spatbord staat ook verder van het achterwiel af. Ik ben benieuwd naar het resultaat....

Harmony,
Hans.
( klussen en klusjes, je blijft bezig.... )

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Licht aan het eind van de ....CX

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven