Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vette Bougie´s

 
Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 mei 2013 10:59 | Aangepast door: Superpapa 
Gisteren stond er in de krant een artikel over een discussie over bougie´s:
Moet er nu wel of niet een beetje kopervet aan bougie's zodat ze na verloop van tijd niet gaan vastzitten??
Sommige mensen ( zelfs specialisten ) zijn er hardnekkig van overtuigd dat dit helpt, maar het is absoluut uit de boze!!!
Dankzij de immens hoge temperaturen in de cilinder zal zelfs het hittebestendige kopervet smelten en langs het schroefdraad naar beneden lopen. De beide elektroden komen dan onder het vet te zitten waardoor de bougie niet meer of verre van optimaal vonkt!
Ja zeg het maar, wie heeft er gelijk: wel of geen kopervet???

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 mei 2013 11:36 
Hoi Superpapa,

Er is overal een gulden midden weg
als je er zoveel vet aan smeert dat het er tussen uit kan lopen zit er dus te veel aan
het gaat er mijn inziens om dat er iets vet aan zit waardoor het oxyderen van het aluminium van de cilinderkop niet reageerd met het staal (legering) van de bougie onder invloed van water. dit oxyderen zal sneller ontstaan door water als daar nu een weinig kopervet tussen zit kun je dit sterk verminderen

zo kijk ik er tegen aan
gr Arnold

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 26 mei 2013 11:47 | Aangepast door: MAST 
Ik kwam op internet tegen dat er tegenwoordig keramisch vet gebruikt wordt ipv kopervet. Dat keramisch vet schijnt nog beter te werken als kopervet. Verder ben ik het met Arnold eens, niet te veel er op smeren.
Kopervet wordt ook gebruikt bij de remdelen, volgens mij komen daar hogere temperaturen voor als rond het schroefdraad van de bougie.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 mei 2013 12:02 
Je kunt ook gewoon elk jaar even je bougies eruit draaien om ze na te kijken. Komen ze niet vast te zitten en weet je meteen of alles nog goed is.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 mei 2013 12:19 | Aangepast door: brinkcx 
Mooi hoor zo'n krant "immens hoge temperaturen in de cylinder" ! Alsof het atoomraketten zijn. Met lekkende schroefdraad moet je dan wel uitkijken, voor je het weet ploft de boel en verpruts je het landschap.

Bij normaal onderhoud gaan ze heus niet vastzitten, in ieder geval niet in een CX.

Ik ga me nu over iets anders druk maken, de koffie wordt koud

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 mei 2013 12:55 | Aangepast door: sieds 
undefined:
Dat keramisch vet schijnt nog beter te werken als kopervet

Tegenwoordig gebruikt men volgens mij alleen nog maar keramisch vet, juist bij remmen.

In ieder geval gaat IEDER schroefje (aluminium versus staal) bij mij met een likje keramisch vet in de motor, behalve de bougies

Denk om je hart Frans
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 mei 2013 17:08 
Ik zeg maar zo, als je elke jaar of 7500 kilo meter de bougies vervangt, dan heb je er nooit last van.

Tevens blijft de boel schoon, en wordt het niet vet.

En ik weet het niet, maar de bougies zijn verzinkt, en dat help van nature al.

Vroeger, ja vette ik alles in, totdat ik het zat werd. Altijd vuile handen, vette klauwen. En Eén keer zat er wat vet aan de bougie, en de vonk sloeg toen door. Hoop gekloot mee gehad. Dus, geen vet meer gebruiken.
Houd het schoon.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#8 | Geplaatst: 26 mei 2013 17:26 
Overal waar vet wordt opgesmeerd is de kans ook groter dat er zandkorrels op komen, en dan krijg je het er wel in maar moeilijker eruit, ik zou het niet doen.
Gewoon droog erin, schroefdraad met staalborsteltje schoonmaken, beetje WD en klaar.

Doe ik al jaren...nooit problemen gehad.

Groet Michael
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 mei 2013 18:32 
undefined:
Ik zeg maar zo, als je elke jaar of 7500 kilo meter de bougies vervangt

Met de Iridium's wordt het verhaal wel anders, 1x in de 10 jaar nieuw bougies en willen ze er dan nog wel uit
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 mei 2013 06:24 
Vroeger leerde wij op de Ambachtschool Bogie`s droog monteren dan krijg je de meeste Massa die er voor de Bogie nodig is. Maar iedereen mag doen wat hij wil ,met olie -vet -en wat nog meer gebruikt wordt Groeten van Ouwe_Jan die weer even een onderzoek moet onder gaan en zich niet druk mag maken
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Teto

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 mei 2013 07:50 
Een beetje vet kan nooit kwaad, denk ik.
Ze willen wel eens puur vast zitten.
Ik heb de schroefdraad wel eens kapot gedraaid.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 mei 2013 09:17 
Zo, dan zat die goed vast.
Ik heb ooit ook eens een cilinderkop de bougies laten zitten omdat ik bang was dat die kop ook kapot ging.
Dus vreemd vind ik dat dan ook niet.
De eigenaar zij dat hij 7 jaar niks had gedaan. Ik wist dat hij dagelijk reed met de GL, dus,,,, ik proberen, en heb toen nee gezegd.

Dus ze kunnen vast zitten.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vette Bougie´s

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ RennerRemco ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven