Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Een gegeven paard.....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 juni 2013 22:12 | Aangepast door: Hansv 
Men zegt, dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken......

Maar vandaag heb ik geleerd dat dat voor motoronderdelen niet geld.

De Zwarte Zwerver, nu Rode Reservist, heeft, zoals bekend mag worden verondersteld, last van z'n gasfabriekjes. Blijft wat hoog in toeren, en sinds enige tijd is het in plaats van lastig, bijna onrijdbaar: voor een verkeerslicht stoppen en de motor op 5000tpm laten draaien, nee, dat is niet te doen.

Vanmiddag bij Theo J. langs geweest. Carburateurs losgehaald, en helemaal uit elkaar gehaald. Niet alleen bleken de sproeiers verkeerd om gemonteerd te zitten, ook was er, zowel in de carburateurs als in de inlaatopeningen van de cilinders, een bruinige aanslag te zien. Wat zou dat kunnen zijn.........

Iemand had in het verre en vooral duistere verleden van de benzine-tank kennelijk de binnenkant van de tank een anti-roestbehandeling gegeven. En dat spul was bezig los te laten, als kleine deeltjes door het filter heen in de carburateurs terecht gekomen, om daar verderf en schade toe te brengen.

We zijn het beste deel van de middag bezig geweest om de boel schoon te maken (Theo) en op te poetsen (Hans). Ook de oude zwarte tank is terug geplaatst, en het koste veel moeite om de benzine , via een trechter-met-filter in de oude tank te krijgen. Uiteindelijk is het interne tank-filter met meer geweld dan overleg met de boormachine uit de slechte tank gehaald.

Op dit moment draait de CX stationair, warm, op ong 2500 tpm. Dat kan nog minder, maar dat is voor een andere keer.......

Bedankt Theo!!


En waar, waar, o, waar, kwam die rode lakset ook al weer vandaan......

Moraal van het verhaal: kijk even of de tank van binnen wel goed is.

Harmony,
Hans.
(veel geleerd vanmiddag )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 14 juni 2013 13:05 
Zo te lezen lijkt het een wonder dat die Rode reservist kon starten en draaien met die vieze troep in de tank/ carburateurs.
Ik ben benieuwd of het lukt om hem weer normaal stationair te kunnen laten draaien.
Ik heb een keer een carburateur gehad, die een heel klein deukje in de dop van de vacuümschuif had zitten. De deuk was net diep genoeg om ervoor te zorgen dat de schuif niet lekker meer kon bewegen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 juni 2013 13:25 
Dat rood kwam van een goede spuiter geloof ik.... dat rood aan buitenkant dan
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juni 2013 13:40 
Zo'n filtertje van 1 € in de benzineslang kan wonderen doen, als je het plaatst voordat er miserie is...
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juni 2013 19:56 
@Frans:
Het rood was niks mis mee, heel erg mooi, dat rood aan de buitenkant, echt mooi........

Maar die zwarte zooi binnenin was heel erg. Het benzine kraantje is er van verstopt.

@Daniel
Voor het over laten lopen van de benzine van de 'vuile' tank naar een 'schone' tank had Theo een trechtertje, met daaraan een filter.....
Na een tijdje liep de benzine niet meer door. Het filterje zat vol met troep............

Harmony,
Hans.
( straks vaderdag: op mijn wensen-lijstje staan 2 benzine filtertjes )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 juni 2013 10:54 | Aangepast door: Hansv 
Zo.

Ook dit verhaal is weer, voorzien van foto's van vuile spruitstukken en doffe sproeiers opgenomen in het nog steeds groeiende "motorlogboek" onder het hoofdstuk Gasfabriekjes van een CX500.

Harmony,
Hans.
( wanneer is een her-opstapper geen her-opstapper meer ?? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 juni 2013 20:11 
als ie afgestapt is. Heb ik pas nog geprobeerd, niet aanbevolen.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Een gegeven paard.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven