Men zegt, dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken......
Maar vandaag heb ik geleerd dat dat voor motoronderdelen niet geld.
De Zwarte Zwerver, nu Rode Reservist, heeft, zoals bekend mag worden verondersteld, last van z'n gasfabriekjes. Blijft wat hoog in toeren, en sinds enige tijd is het in plaats van lastig, bijna onrijdbaar: voor een verkeerslicht stoppen en de motor op 5000tpm laten draaien, nee, dat is niet te doen.
Vanmiddag bij Theo J. langs geweest. Carburateurs losgehaald, en helemaal uit elkaar gehaald. Niet alleen bleken de sproeiers verkeerd om gemonteerd te zitten, ook was er, zowel in de carburateurs als in de inlaatopeningen van de cilinders, een bruinige aanslag te zien. Wat zou dat kunnen zijn.........
Iemand had in het verre en vooral duistere verleden van de benzine-tank kennelijk de binnenkant van de tank een anti-roestbehandeling gegeven. En dat spul was bezig los te laten, als kleine deeltjes door het filter heen in de carburateurs terecht gekomen, om daar verderf en schade toe te brengen.
We zijn het beste deel van de middag bezig geweest om de boel schoon te maken (Theo) en op te poetsen (Hans). Ook de oude zwarte tank is terug geplaatst, en het koste veel moeite om de benzine , via een trechter-met-filter in de oude tank te krijgen. Uiteindelijk is het interne tank-filter met meer geweld dan overleg met de boormachine uit de slechte tank gehaald.
Op dit moment draait de CX stationair, warm, op ong 2500 tpm. Dat kan nog minder, maar dat is voor een andere keer.......
Bedankt Theo!!
En waar, waar, o, waar, kwam die rode lakset ook al weer vandaan......
Moraal van het verhaal: kijk even of de tank van binnen wel goed is.
Harmony,
Hans.
(veel geleerd vanmiddag )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken