Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

motorische probleempjes cx

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver laurentzv
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 juni 2013 12:55 
Bij het demonteren van mijn blokje ben ik op een paar onderdelen gekomen waar ik niet verder geraak..

Allereerst deze koppelingsmoer die de vorige eigenaar(s) volledig kapot geholpen hebben.. iemand een ideetje hoe ik deze loskrijg? koppelingssleutel gaat niet meer en met een doorslag kloppen + verwarmen komt er ook niets van beweging in... (ook vraag ik mij af hoe je dit op de correcte manier vastzet zodat het boeltje niet meedraait



Als 2de vroeg ik mij af of deze distributiespanner en/of ketting versleten is? Werkt dit met oliedruk en spant deze dan aan of niet? foto ter verduidelijking...




Dan vroeg ik mij ook nog af, waar je een vliegwieltrekker voor de cx'en haalt en wat deze ong kost?

Groeten
Laurentz

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 juni 2013 22:15 
Hallo Laurentz,

het loopt geen storm met antwoorden zo te zien? In ieder geval ben je aan een aardige klus begonnen zo te zien ...

- koppelingsmoer

die zal je alleen nog los krijgen met hamer en beitel. Vastzetten is lastig met een los en open blok, enige wat je nu nog kan denk ik is het vliegwiel vasthouden met een ketting- of riemsleutel.

- ketting versleten?

moeilijk te zien, maar lijkt wel zo ja. Over de spanner en geleider is zo niets te zeggen, niet te zien

- trekker?

Trekker als in boek genoemd werkt niet echt, je moet een afdrukbout gebruiken, M20x1,5 dacht ik. Is met wat moeite te koop, schijnt ook gebruikt te worden voor wielen van vrachtauto's. Dan moet je de krukas weer vastzetten, zie boek of koperen wigje tussen primaire tandwielen werkt ook (voorzichtig!)

Kijk ook eens hier (klik) op US forum voor plaatjes en info/documentatie. Ze doen dat daar wel in het Engels maar lukt wel hoop ik.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver laurentzv
Gast 
#3 | Geplaatst: 18 juni 2013 09:29 
Ik had inderdaad niet zoveel respons, maar het heeft ook geen haast

Dankuwel voor de link!

Bij verder zoeken over hoe ik best het vliegwiel los, heb ik onder andere foto's van een 'normaal' cx500 vliegwiel gezien..

Mijn vliegwiel heeft geen M20x1.5 draad zitten.... Deze is gwn een vlakke boring en heb dus geen idee hoe ik het zal loskrijgen...

Ik ben inderdaad wat begonnen, want volgens de verkoper was dit blokje nog zeker in orde (tot ik het de eerste keer starte

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 juni 2013 14:36 
Hallo Laurentz,

dan heb je een heel bijzonder vliegwiel. Zeker weten? De draad zit wat dieper in het gat en loopt niet door tot de rand.

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 18 juni 2013 14:56 
De bout van je oliefilter past daar ook in als het goed is. Je vliegwiel kan je tegenhouden met een boortje 6mm. Niet ideaal, maar het lukt wel. Zie ook Jimi's site.
vliegwiel lossen
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver laurentzv
Gast 
#6 | Geplaatst: 18 juni 2013 18:41 
Ja hoor, waar er normaal de M20x1.5 in moet heb ik geen schroefdraad

Zeer lastig want niet echt mogelijk om het vliegwiel eraf te halen dan...

Ik heb een ander maniertje gevonden om het te blokkeren, je neemt een vod en steekt die tussen de tandwielen zodat ze klemmen -> veel minder kans op breuk

Bedankt voor de hulp

Schrijver laurentzv
Gast 
#7 | Geplaatst: 18 juni 2013 18:45 
Heel interessante site trouwens!

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 juni 2013 22:28 
Hallo Laurentzv,

ipv de honda tool voor de koppelingsmoer gebruik ik zo'n gator socket. werkt bij mij perfect. kan bij jouw koppelingsmoer misschien wel helpen
kostte mij nog geen 5€.

foto: http://www.pepboys.com/product/details/9584464/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 19 juni 2013 10:10 
Hallo Boterkoek,

Gator grip voor vijf Euri, waar? Heb ik ook wel naar gekeken maar in de EU slecht te krijgen (goedkoopste die ik nu zie ca. 25 Euro!)

dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 19 juni 2013 13:45 
Hallo brinkcx,

Deze heb ik gekocht bij mijn lokale hardware winkel. Ze hadden dit al zo lang liggen dat er zelfs nog een prijs op stond in Belgische Frank. Hij wist de prijs zelf niet goed, en wist zelfs niet of die prijs bij die gator grip hoorde dus heeft hij mij deze verkocht aan 4,5€.

Of dit nu de echte prijs is, of heb ik nu een enorme korting gekregen, maar dat was alleszins mijn prijs. Op internet staan de prijzen idd hoger.

Schrijver laurentzv
Gast 
#11 | Geplaatst: 21 juni 2013 10:38 
Weet iemand trouwens waar je een koppelingssleutel voor de cx500 haalt?

http://www.daxdodo.com/catalog/images/kitaco%20koppelingsmoer.jpg

Ik heb eentje liggen voor de honda dax motoren, maar van cx500 is dit een maatje groter..

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 21 juni 2013 11:01 
Als je veel geld wilt uitgeven KLIK HIER. Voor iets minder neem je een passende dopsleutel en maak daar zelf een passende dop van. (slijpschijf, vijlen)
Op die kapotte moer van jou blok gaat dat niet werken vrees ik. Wel handig om een nieuwe moer weer vast te zetten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver laurentzv
Gast 
#13 | Geplaatst: 25 juni 2013 19:22 
Voor de koppelingsmoer heb ik een dopsleutel opgelast en die is dan zo meegekomen, moertje voor de vuilbak en nieuwtje steken

Voor het vliegwiel ben ik naar een maat geweest die het nodige gerief had... met een grote polietrekker, bolloneur en enkele harde kloppen is het dan uiteindelijk ook gelukt..

Gelukkig had hij ook een zeer lange potsleutel waarmee ik de nokkenasmoer kon lossen...

Ik zal enkel de nokkenasketting moeten vervangen en nu hij toch openligt ook de drijfstanglagers en segmenten... voor de rest ziet alles er nog goed uit.. Is er iets dat ik kan doen bij de kettingspanner? dit is een automatische...

Zijn er anders nog dingen die ik kan vervangen, nakijken nu hij toch openligt?






Groeten

Schrijver laurentzv
Gast 
#14 | Geplaatst: 18 sept. 2013 12:46 


bij montage van de motor terug op volgend probleempje gekomen..

De disc spring op de foto kan op 2 manieren worden gemonteerd..

1ste manier: de sub gear en disc spring kunnen vrij rond bewegen na opspannen van de bout

2de manier: de sub gear en disc spring worden vastgeklemd door opspannen van de bout.

Dit komt doordat de discspring lichtjes buigt en een soort van borging heeft hierdoor.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 sept. 2013 13:39 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb de disc spring met de bolling in de rijrichting gemonteerd. Bovendien heb ik hem radiaal zo gedraaid dat de twee penntjes op het achterliggende tandwiel onzichtbaar zijn, zodat mocht er een pennetje losschieten, deze niet gaat zwerven door het blok.

Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motorische probleempjes cx

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven