Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

progressieve veren

 
Schrijver jakob

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 juni 2013 14:36 | Aangepast door: jakob 
bij vervangen van de voorvork kering alles uit elkaar gehaald.
zit als het goed is van TRW progressieve veren in, en bij aankoop heb ik meegekregen de originele veren.
als ik ze naast elkaar legt blijkt dat de originele veren plm 5 mm langer zijn. winding lijkt ook niet veel verschil in te zitten.
de TRW veren zijn plm. 8000 km oud.
zit in de progressieve TRW veren het verschil nu alleen maar in de 5 mm ???
Dat kan ik me haast niet voorstellen.

wie weet wat het uiterlijke verschil is tussen standaard en progressieve veren ?

bijgevoegd 2 foto`s, de onderste is de standaard veer.

Jakob

URL
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 juni 2013 15:06 
Hoi Jacob ,
Op de foto denk ik te zien dat de diameter van de bovenste veer dikker(materiaal diameter) is dan de onderste
meet het eens met een schuifmaat
als die dikker(diameter) is dan is dat de stuggere veer
gr Arnold

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 juni 2013 16:09 
de originele veer is een positieve veer

en de anderen is een Lineaire veer
zo op de foto te zien.
kijk maar naar het verschil tussen de 10 cm en de 20 cm.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver jakob

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 juni 2013 21:44 
Arnold,

Dat heb je verdraaid goed gezien vanaf een fotootje.
inderdaad, de TRW veer is 2/10 mm dikker.
Draag een bril, maar vraag mij nu af waarom ;)

Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 juni 2013 06:39 
Nou ja Jacob ik zit in de metaal en loop bijna de hele dag met een schuifmaat en micrometer in mijn handen dus mijn kijk naar onderdelen is daar anders door dat zal het zijn

gr Arnold

Schrijver jakob

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 juni 2013 23:46 
gisteren de voorvorkpoten weer in elkaar gezet en alles gemonteerd.
vandaag een proefritje gemaakt.

wat een verschil !!

650 E gekocht met TRW progressieve veren, onbekende voorvorkolie en hoeveelheid.
alles schoongemaakt ( niet heel erg vuil )
poten afgevuld met voorgeschreven hoeveelheid olie ( Links 290 cc, recht 275 cc ) iets minder dan 500 cc SAE 10 W ( klein beetje gebruikt tbv monteren nieuwe keerringen, en 100 cc SAE 15 W
TRW progressieve veren terug geplaatst, conische kant van de hoofdveer naar beneden, zoals voorgeschreven in WPH

voorheen stuiterende voorkant, nu heerlijk soepel, maar niet week.

zoals bij menig CX rijder al wel bekend, en nu ook zelf door mijzelf ondervonden, wil je een lekker rijdende CX hebben, ga maar eens experimenteren.
( lees het verhaal van Marco Becker er maar eens op na, hier staat alles in vaktermen omschreven. Was voor mij een mooi ondersteund verhaal )

Mijn fiets rijdt weer heerlijk, vol vertrouwen heb ik op de terugweg een vol ronde klaverblad genomen met een "snaarstrak" rijdende CX.

Gr. Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 progressieve veren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven