Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nu een olie filter.....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 juni 2013 16:56 | Aangepast door: Hansv 
Nu een oliefilter vraagje.

Vandaag een opwarm-rondje gereden. Het opwarmrondje was bedoelt om de olie iets op te warmen, ook al was het vandsaag warm zat. Terug gekomen een bak eronder, aftap dop los, filter los, uit laten lekken etc. etc.

Alles zit weer in elkaar, verse olie erin, dus klaar voor de volgende toertocht.

Echter, volgens een goede gewoonte werd het filter na gekeken. Geen enkel brons kleurig schilfertje te zien, maar wel een stuk op 10-15 aluminium schilfertjes.

schilvertjes

Blijft bij mij de vraag: hoe erg is dat ??

Oh ja, hij verliest olie, da's te zien buiten aan het blok. Ergens een keerring of twee.... En ik ben niet altijd elke 1000km olie aan het peilen, dus toen ik uit Vechta terug kwam was het erg nodig om bij te vullen....

Harmony,
Hans.
( die wel eens aan een minder onderhouds gevoelige motor denkt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#2 | Geplaatst: 18 juni 2013 17:18 
Hans,

Kan zijn dat je distributieketting ergens tegen aan slaat, meestal is dat aan de linker kant van de ketting, is de ketting hoorbaar, is de ketting slap ?

Vaker olie verversen wordt het meer stukjes aluminium gevonden dan moet je eens het blok open maken.

Groet Arno

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 juni 2013 09:14 
Beste Hans,

Ik heb bij de laatste silverwing meeting je blok horen lopen, dacht ik. Laat ik het zo zeggen, mij is niet op gevallen. Geen overmatige herrie aanwezig.

Dan bekijk ik de foto, en zie dat het schilvers zijn. Ik kan het mis hebben, maar schilvers komen eigenlijk altijd van de lagerschalen af. Deze is grijs, maar brons inwendig. Dus het kan een beginnend lagerschaal probleempje zijn.

Laten we het zo zeggen, er is iets beginnend aan de hand. Wat? moeilijk te zeggen nu. Het kannog heeeeel lang goed gaan. Het enige wat je kan doen is wat vaker de olie filter na kijken.

Als het de lagersschalen zijn, dan komt het snel aan het licht, binnen 2000 kilometer mag je dan echt zichbare problemen gaan zien.

Als het de ditributie spanner is, dan liggen schilfers niet voor de hand, dan is gruis, stof in die kleur veel opvallender. Ook dit komt wel aan het licht, maar er zijn gevallen bekend die er 7000 kilo meter mee hebben gereden.

Dus wat is wijsheid. Gewoon olie vervangen, en onderhoud plegen, en over 2000 kilometer de olie filter weer na kijken.

Het kan ook zo maar zijn dat het een afgebroken giet rest is van het blok zelf.

Dus kijk over 2000 kilometer in je olie filter, en lees het dagboek (titel olie filter) op nieuw.


Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 juni 2013 19:56 
Wat zal ik zeggen? Ik denk dat Arno gelijk heeft, en dat het best eens de ketting kan zijn. Een volgende keer kleppenstellen extra opletten naar het hoe en wat.

Enne, bij brons is het probleem lagerschalen, maar nu is het bij aluminium ook al lagerschalen? Complexe dingen hoor, die CX-blokken.

Het blok van de Rakker maakt geen overmatige geluiden, maar misschien ben ik door de jaren heen er te veel aan gewend.

Harmony,
Hans.
( wacht af, rijdt door )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 juni 2013 20:50 | Aangepast door: brinkcx 
Hoi Hans,

op de lagerschalen is de (dunne) toplaag van een lichtgrijze, zachte legering, in de wandeling vaak "witmetaal"genoemd hoewel dat eigenlijk de naam van een bepaalde soort is.

Pas als je daar doorheen bent met de krukas komen bronzen schilfertjes. Resultaat is 't zelfde, als je dat in het filter hebt zal dat brons wel snel volgen.

groet, Frans

(die eigenlijk nooit de moeite genomen heeft de filters na te kijken, goed van je hoor)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 juni 2013 22:55 | Aangepast door: Hansv 
Het kan dus nog alle kanten op., en de enige manier op precies te weten wat er aan de hand is, zou zijn: openmaken, en diep in 't blok kijken wat er aan de hand is.

Een dergelijke kijk-operatie gaat mijn vaardigheden momenteel ver te boven. Misschien dat het zou lukken, misschien niet. En dan moeten er waarschijnlijk zo-wie-zo nieuwe lagerschalen in of zo. Ik voorzie een kostbare geschiedenis.


Ik ga de olie proberen in de gaten te houden, let op de temperatuur meter, luister nauwkeurig naar andere geluiden dan de bekende rammels uit het blok, en blijf rijden.

Wanneer er mensen zijn die dat erg onverstandig vinden, laat het gerust weten. Ik doe wel vaker dingen die mij goed lijken, en waar andere hoofdschuddend naar kijken met een blik van: weet 'ie dat niet beter?

Nee dus.

Het staat een ieder vrij mij te verlichten met zijn/haar eigen wijsheid, of eigenwijsheid, kan ook.


Ik neem morgen de restanten van het filter wel mee, dan kunnen we, na de koffie, en voor 't vertrek van de "Kastelentocht" er misschien naar kijken......

Ramptoerisme op de vierkante decimeter.....

Ik wil me nog even geen zorgen maken, daar is nog genoeg tijd voor.

Harmony,
Hans.
( er staat nog een reserve CX met een redelijk blok )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 juni 2013 20:52 | Aangepast door: marcobecker 
Hans, hoe dan ook, ik denk dat je niet gevaarlijk bezig bent. Ik denk dat het probleem gaande weg erger wordt. '
Het komt vanzelf boven drijven.

Vastlopen zal het niet in een keer doen. Ik heb nu reeds twee keer een blok in puin gereden, en er waren altijd signalen die werden gemeld door het blok. Let op schokkend inhouden terwijl je het gevoel hebt dat het blok toch echt wel werkt. Op dat moment is de lagerschaal van de ene kant naar de andere kant geschoten...........


En als het een spanners is........ dan wordt het geluid steeds erger. Echter je kunt gewoon door rijden. In bijde gevallen is 2000 kilometer haalbaar.

Vandaar dat ik zij, kijk gerust over 2000 kilometer even naar je olie filter.


Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nu een olie filter.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven