Ik ben bezig om een 500E weer rijdend te krijgen. Dat begint aardig op te schieten maar van de week liep ik tegen een probleempje op. Alle verlichting en elektra werkte, behalve het dimlicht en het grote licht. Dan ga je zoeken, eerst het lampje controleren. Dat was niet goed dus een nieuwe erin. Nog geen licht. Dan de zekering doormeten. Die van het dimlicht had weerstand dus ook goed. Tja, wat dan? Boek erbij en het schema nakijken. Misschien de schakelaar op het stuur? Die eraf. Maar dan moet ook de gaskabel los. Ok. Carburateur los want dan kan je veel makkelijker bij de kabels om ze los te haken. Carburateur moest er tochaf want hij stroomde soms over. Schakelaar doorgemeten maar geen gekke dingen gevonden. Andere schakelaar dan? Ook die eraf en gemeten. Geen gekke dingen. Stekkerblokken dan? Ook daar geen vreemde zaken. Ik ontdekte dat het licht wel ging branden als ik 2 contactpuntjes in de rechterschakelaar doorverbond. Het werkt dus wel maar niet zoals het hoort. Na veel meten, nadenken, proberen enz toch maar de zekeringen nog eens bekijken. Eentje ( niet van het licht) zag er kapot uit maar gaf wel doorgang. Op de plek van het dimlicht een andere zekering gezet en toen...Het werkte weer! Dus toch de zekering. Intussen de carburateurs schoongemaakt. De vlotterbakken hadden alletwee een oranje drab onderin liggen. Geen idee hoe dat kan. De vacuumschuiven schoongemaakt en weer gangbaar gemaakt. Eentje bleef hangen als je hem met de hand omhoog bewoog.
Vanavond de boel weer gemonteerd en de motor gestart. Hij liep weer en naar mijn idee mooier als voor het schoonmaken. Ook het overlopen deed hij niet meer.
Ik kan weer verder met de overgebleven klussen.
Les van deze keer: glaszekeringen op het stuur kunnen je aardig bezig houden!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl