Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Licht op het schema.....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 juni 2013 23:45 
Ik probeer wat licht te werpen op het schema, en dan vooral het gedeelte van het licht.

Waar het om gaat, op het schema staat dat de Hoog- Dimlicht schakelaar DRIE standen kent, elk met een eigen doorverbinding.

Ook op de schema's hier op de site is dat terug te vinden, en ook op schema's in de latere boeken , voor de GL650 etc.

Steeds worden op de Dimmer-schakelaar DRIE aansluitingen gegeven:
- B2 toevoer, blauw-witte draad
- Lo Dimlicht, witte draad
- Hi Hoog licht, blauwe draad

Tot zover alles duidelijk.

Volgens het schema uit het boek (Peters, alle drukken die ik heb) en hier op de site (amerikaanse schema's) zijn de volgende schakelstanden en doorverbindingen mogelijk:

LO >> B2 aan Lo
N >> B2 aan Lo aan Hi
HI >> B2 aan Hi

U kunt mij nog volgen?

Mooi

Ik heb, op mijn CX alleen maar de stand HI en de stand LO, dacht ik.

Stand N, waarbij zowel grootlicht als dimlicht zouden branden kan ik niet vinden.

Weet iemand hoe dat zit?

Harmony,
Hans.
( hoe later op de avond, hoe gekker de vraag.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 juni 2013 09:06 
je hebt een americaans of canadees model, daar zit die niet op.
(import...?)

Groet Erik

(hoe vroeger op de ochtend hoe korter het antwoord....)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 juni 2013 10:13 | Aangepast door: Hansv 
Naar mijn beste weten is de HI/LO schakelaar een TWEE standen schakelaar, zowel aan de overkant van het grote water, als hier in ons eigen, knusse, Europa, en zelfs in het thuisland van de Honda, Japan.

Op ALLE schema's staat de HI/LO schakelaar als een DRIE standen schakelaar genoteerd.

Voudje ?? Maar dan overal?


Harmony,
Hans.
( het graag wil snappen, ook al begrijpt 'ie er niks van .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 juni 2013 13:38 
Volgens mij is de derde stand een signalerings stand (lichtsignaal voor inhalen en onoplettende 4 wiellers)
daar heb je dat ronde knopje voor. Deze zit niet op overzeese modellen, of de draden in de draadboom verwerkt zijn weet ik niet.

En inderdaad een driestanden schakelaar -voor het licht- zit niet op de cx.
Staat de signaleer-knop wel op het schema?

Schrijver sieds

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 juni 2013 13:49 | Aangepast door: sieds 
Hans,

In de official Honda shop manual van de 650C staat de 'N' bij 'Dimmer switch' tussen haakjes (N).
M.a.w. : N is er niet

Ook in het Officiele Honda CX500 werkplaatshandboek (Ned.) staat de 'N' tussen haakjes

In het stroom 650C schema staan 2 draden bij light switch: W/G en G/Y

verder heb ik hier geen verstand van.

Gr. Sieds die nu naar de Britsh GP gaat kijken op BBC 1 (ook een puzzel, waar wordt de GP uitgezonden?)
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 juni 2013 17:26 | Aangepast door: JiMi 
Is de "onbekende" stand misschien LO plus het PA-knopje ingedrukt?

(zeg ik zonder het schema bekeken te hebben)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 juni 2013 19:41 
Hans
Vs motoren brand het licht altijd.
Maar als je de startknop indrukt gaat het licht uit.
N >> B2 aan Lo aan Hi

is niet terug te vinden op de schakelaar
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 30 juni 2013 21:04 | Aangepast door: Hansv 
Het licht bij de amerikaanse modellen gaat uit omdat in de startknop de verbinding tussen 12 volt, zwart, en licht na startschakelaar , geel/zwart (wordt na de zekering blauw/wit) verbroken wordt.
Het uitschakelen van het licht bij het starten heeft geen relatie tot de Hi/Lo schakelaar.

Start een amerikaans model, druk nogmaals de startknop in, en kijk, het licht gaat uit. (vgls schema)

De 'N' stand heeft ook niets te maken met de PA knop, die kennelijk niet op amerikaanse modellen zit. (niet terug te vinden op schema)

Het gaat om de schakeltoestanden van de dimmer schakelaar, de 'switch arrangement':
LO >> B2 aan Lo
N >> B2 aan Lo aan Hi
HI >> B2 aan Hi

De N stand in het schema, bij het connection diagram van de Dimmer schakelaar, kan ik alleen maar verklaren door:

Bij het overschakelen van Dim licht naar Groot licht kan het licht in zijn geheel UITgeschakeld worden. Voordat Hi aan is KAN Lo al uit zijn. En omgekeerd. Dan rij je zonder licht. Door kortstondig BEIDE gloeidraden te activeren wordt dit probleem ondervangen.

Vandaar een 'N' tussen stand.

De tussen stand is niet terug te vinden OP de schakelaar, maar (moet er eentje gaan slopen) wel erin.

Harmony,
Hans.
( die lang geleden schema's heeft gelezen, ontworpen en getekend, en graag weet waar hij naar kijkt. )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 juni 2013 21:41 | Aangepast door: sieds 
Wat een educatieve site is dit toch

Hans je hebt gelijk !!

1e- Inderdaad het licht gaat uit bij een lopende motor bij het indrukken van de startknop.

2e- Zoals ik al meldde hierboven, N staat tussen haakjes en is er dus niet maar doet het wel !!

En jouw theorie Hans klopt helemaal, ik kan met mijn schakelaar zowel Hi en Lo tegelijk laten branden in de tussenstand anders zou je dus zonder licht rijden.

Weer een ontdekking

Knap denkwerk Hans.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 juni 2013 23:37 
Hoi Hans,

je hoeft geen schakelaar te slopen om het te zien hoor, probeer het maar gewoon met de rakker in het donker op de bok, dan kan je het goed zien.

In het schema was het me nog nooit opgevallen, maar dat klopt dus ook.

Op naar het volgende raadseltje, en dan wel spannend houden, moet je niet zelf met de oplossing komen

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Licht op het schema.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven