Nou stond er hier laatst iemand met een CX voor de deur, met de vraag: vindt je ook niet dat 'ie wat gek doet?
Nou, ja, elke CX doet gek, want het is niet mijn eigenste "Rakkertje" , maar toch een proefritje gemaakt.
En inderdaad, op sommige momenten, ergens tussen de 5000 en 6000tpm is het net of 'ie wat inhoud, zoekt, naar de juiste ontsteking, en dan besluit om toch maar verder te gaan. Met een andere CDI erin ook, alleen ligt het punt waarop de ontsteking 'aarzelt', om het zo maar eens te zeggen, op een iets ander punt.
MultiMeter erbij gehaald, want het was teveel moeite om de stator-tester op te zetten. Blauw naar groen minder dan 70ohm (moet zijn 77-95), Wit naar groen meer dan 600 ohm (moet zijn 387-473). Lees voor de meetopstelling ook
DIT verhaal.
Let wel, de meting was na een oefenrondje, dus met warme motor. Ook de waarden van oranje, lichtblauw, oranje/rood en lichtblauw/rood waren niet helemaal volgens het boekje, namelijk 20 tot 40 ohm hoger.
De motor heeft minder dan 15000 originele! kilometers gedaan, en de laatste 6 of 7 jaar stilgestaan.
Naar mijn voorzichtige idee kan de stator op z'n retour zijn.
Ik ben niet zo heel erg thuis in tryristoren etc. maar ik denk dat de verkeerde (lagere) spanning op blauw of wit het 'kantelpunt' van de ene spoel naar de andere spoel, wat ergens bij het beruchte 5500tpm ligt, beinvloed. Let wel, van weigeren boven de 5500tpm te komen is geen sprake! Trekt makkelijk door tot boven de 6500 en meer. Hij loopt als een tierelier, alleen dat 'zoeken', dat 'aarzelen' tussen 5000 en 6000, dat is wat hinderlijk, en irritant.
Of heeft er iemand een (extra) Ignitech liggen die even geplaatst kan worden? Dan weten we het ook.
Harmony,
Hans.
( vindt het lastig dat 'ie niet helemaal kon helpen met een oplossing )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken