Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Aarzeling tussen 5000tpm - 6000tpm

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 juli 2013 16:01 | Aangepast door: Hansv 
Nou stond er hier laatst iemand met een CX voor de deur, met de vraag: vindt je ook niet dat 'ie wat gek doet?
Nou, ja, elke CX doet gek, want het is niet mijn eigenste "Rakkertje" , maar toch een proefritje gemaakt.
En inderdaad, op sommige momenten, ergens tussen de 5000 en 6000tpm is het net of 'ie wat inhoud, zoekt, naar de juiste ontsteking, en dan besluit om toch maar verder te gaan. Met een andere CDI erin ook, alleen ligt het punt waarop de ontsteking 'aarzelt', om het zo maar eens te zeggen, op een iets ander punt.

MultiMeter erbij gehaald, want het was teveel moeite om de stator-tester op te zetten. Blauw naar groen minder dan 70ohm (moet zijn 77-95), Wit naar groen meer dan 600 ohm (moet zijn 387-473). Lees voor de meetopstelling ook DIT verhaal.
Let wel, de meting was na een oefenrondje, dus met warme motor. Ook de waarden van oranje, lichtblauw, oranje/rood en lichtblauw/rood waren niet helemaal volgens het boekje, namelijk 20 tot 40 ohm hoger.

De motor heeft minder dan 15000 originele! kilometers gedaan, en de laatste 6 of 7 jaar stilgestaan.

Naar mijn voorzichtige idee kan de stator op z'n retour zijn.

Ik ben niet zo heel erg thuis in tryristoren etc. maar ik denk dat de verkeerde (lagere) spanning op blauw of wit het 'kantelpunt' van de ene spoel naar de andere spoel, wat ergens bij het beruchte 5500tpm ligt, beinvloed. Let wel, van weigeren boven de 5500tpm te komen is geen sprake! Trekt makkelijk door tot boven de 6500 en meer. Hij loopt als een tierelier, alleen dat 'zoeken', dat 'aarzelen' tussen 5000 en 6000, dat is wat hinderlijk, en irritant.

Of heeft er iemand een (extra) Ignitech liggen die even geplaatst kan worden? Dan weten we het ook.

Harmony,
Hans.
( vindt het lastig dat 'ie niet helemaal kon helpen met een oplossing )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 juli 2013 16:13 
klemmen de vacuumzuigers niet in de carbs?

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 juli 2013 17:42 
Doet mijn Silverwing ook altijd, heeft te maken met de dynamo, die bij 5000 toeren overschakelt naar een ander circuit. Hij houdt iets merkbaar in, maar pakt direct daarna weer op. Niets aan de hand dus!
(iets van laag- naar hoogfrequent?)
Gr. Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juli 2013 19:50 
Ik zou voor aan beginnen om uit te zoeken wat het probleem is.

Bougie doppen de weer standen er uit halen.
Dan een CDI wissel,
en als dat nogn iethelp, dan is het waarschijnlijk wel de dynamo.

Dus,, driue optie die men kan uit voeren.

groetjes Marco.
.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 juli 2013 19:56 
Goh.....

Weerstanden zijn uit de bougiekappen
De CDI is, zoals je hebt kunnen lezen, gewisseld geweest.
En ja, ik verdenk de stator, of zoals jij het zegt, de dynamo. Technisch gezien is het een alternator, maar vooruit........

Harmony,
Hans.
( en dat is 1 )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juli 2013 20:19 
Ik kan iet alles bij houden.

Dan blijft er nog een ding over, een initech.

Groetjes marco.
(Reactie aangepast door moderator omdat het er 2 keer stond)
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juli 2013 21:19 | Aangepast door: sieds 
Vreemd allemaal, de motor heeft 15.000 originele km's gereden.
Technisch kan er niet veel mis zijn.

Het is misschien meer iets wat Theo zegt, carburateur na lange stilstand.

Eerst maar eens wat langer mee rijden en zien of het verbetert
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 juli 2013 22:22 
Dat je warm een hogere weerstand ziet is in ieder geval normaal. Na dat ook een keertje tegen gekomen te zijn heb ik het nagezocht, voor koper moet je voor een eerste benadering per graad C er ongeveer 0,4% bijtellen, verschil tussen koude (zeg 20C) en beetje warme dynam0 (zeg 70C) kan dus al wel richting 20% gaan.

En m'n ignitech hoop ik dit weekend zelf te gebruiken

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 juli 2013 22:23 
Heb reeds mijn igni aangeboden via PM aan de betreffende persoon.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 juli 2013 00:59 
Denk toch misschien dat de dynamo is.

De olie heeft de wikkeling aangetast.

Of zit ik toch niet goed

Groet Arno

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 juli 2013 01:33 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Welk probleem is er nou eigenlijk, alles doet het, je accu laadt bij?, hij geeft een aarzeling bij 5000 toeren, (nou en) maar rijdt als een zonnetje!
Je kunt overal wel een drama van maken, maar ik rij daar mee naar de Pyreneeën en alles is ok. Als de dynamo defect is, dan moet er een nieuwe in, dan laadt hij ook niet meer bij. (inmiddels zit er een nieuwe in, maar deze aarzelt soms ook even bij 5000 toeren)
Techniek van de jaren 80 kan de oorzaak zijn.
Hans, ik zie nu, dat jij dit draadje gemaakt hebt, maar eigenlijk is dit gericht aan degene, die bij jou langs gekomen is.

Gr. Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver paul tobe
Gast 
#12 | Geplaatst: 6 juli 2013 22:39 
Nou henk om te beginnen de motor heet ook zonnetje rijdt inderdaad als een zonnetje , de motor heeft maar 1 probleem en dat ben ik de berijder.
Na jaren zorgvuldig onderhouden en echt verwend te zijn van af 1978 tot aan 2012 heb ik het al voor elkaar gekregen om van af nov 2012 binnen 3 maanden, de tank te laten vallen 2 deuken er in.
rem foutje in het gras flink wat schade.
Dus het grote probleem zit nog op de buddy seat en niet er onder..
De vraag komt eigenlijk voort uit mijn nog onbekendheid met de cx, en het soms merken van de hik die soms lastig is
Het is een goed leefbaar euveltje maar ik als techneut weet dat het beter kan ook met oude techniek.

oja henk jij op miin motor naar de pyreneeen NO WAY MAN, de posbank een keer over daar kunnen we over praten.

bedankt jongens voor het mee denken
dit gaan we oplossen dat weet ik zeker
eerst maar verder de basis goed na kijken, ik heb al wel wat droogte scheurtjes ontdekt in de aanzuigrubbers, die zal ik eerst eens behandelen en zo verder dingen uit gaan sluiten.
@ siets dat wat jij zeg dat zeg ik ook
zou wel heel vreemd zijn bij deze stand dat er grotere dingen al defect zouden zijn.
aan het eind van de rit weten we het.
gr paul

Schrijver sieds

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 juli 2013 22:49 
He Paul,

Henk zegt dat hij hetzelfde ervaart bij zijn Silverwing en daar rijd hij de Pyreneeën mee over.
Denk niet dat hij jou motor daar voor nodig heeft want hij heeft er drie.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 7 juli 2013 00:00 
Paul, je leest het verkeerd, want ik ben met mijn eigen motor met hetzelfde euvel, al over de Pyreneeën geweest, ook Italië de Dolomieten enz. zonder problemen!!!
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver paul tobe
Gast 
#15 | Geplaatst: 8 juli 2013 17:31 
@ sieds het zoouuuuuuuuu kunnen
dat ik het verkeerd lees.
Maaaaar ik heb natuurlijk wel de mooiste en fijnst rijdende ( op een hikje na soms) en natuurlijk de liefste cx die er rond rijd tussen Scheveningen en moskou. dus ja ik zou het kunnen begrijpen als je daar mee de signorita,s in de pyreneen het hoofd mee op hol zou willen maken


( volgens mij heb ik last van de hitte slaan de meligheidsbacterrien weer toe)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Aarzeling tussen 5000tpm - 6000tpm

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven