Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorvorkkeeringen vraagje

 
Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#1 | Geplaatst: 26 juli 2013 21:40 
Adhv de zeer mooie handleiding op deze website, ben ik begonnen met het vervangen van de voorvorkkeerringen, want er was er een die lekte. Mijn vraag is of zo een keerring een onder en bovenkant heeft? En zo ja dewelke?

En voorts; de olie die voeg je toe (220cl op cx500c - b van 1981) op het einde als de binnenpoot en de buitenpoot terug vast zitten via de inbusbout; dus dan vul je de olie bovenaan in de opening waar de 'dop' zich bevindt, en pas dan de lange veer er opnieuw in? Juist?

Thx,

Ray

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 juli 2013 22:00 
Ja zeker wel heeft hij een boven en een onderkant
houd de vlakke kant boven daar komt dan de circlipsring overheen
doe dan voor je de stofring plaats een hoop vet er in , dit houd eventueel zand of fijn stof van de keerring vandaan en zorgt er ook voor dat het niet zo gaat roesten want er komt geen water meer om dat er vet zit

Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#3 | Geplaatst: 31 juli 2013 22:41 
Ik ben nou enkele enkele dagen aan het proberen en het lukt voor geen meter;

Als de binnenpoot in de buitenpoot zit en vastgemaakt is aan de onderkant met de inbusbout:

- dan volgt eerst de losse glijlager bus

- dan de geschootelde ring

- dan die verrekte keerring die ik met alle moeite (de oude keerring erbovenop, en dan met een 40mm afvoerbuis op zijn plaats kloppen) niet diep genoeg krijg om er de metalen oring op de plaatsen en dan de circlip die in de groef vd buitenpoot moet passen

Ik word er tureluut van!

Wat moet ik doen?

Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 sept. 2013 20:54 
Na veel gesakker heb ik mijn voorkpoten maar bij een motorgaragist afgeleverd ter herstelling en die heeft er nieuwe keeringen in geplaatst met een speciale daartoe dienende pers. Na 5km gereden te hebben was het weer van dattum! Linker poot lekt weer flink en bovendien heb ik helemaal geen demping meer; ik heb de indruk dat ik bijna geen demping meer heb en bij elke kleine oneffendheid is het pattat, de vork gaat dan helemaal ten einde... WAt nu?

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 3 sept. 2013 22:38 
Terug naar de garagist denk ik. Als het na 5 km al weer lekt, is het niet goed gemonteerd geweest of je poot heeft diepe krassen/ putten. Als het laatste klopt, had hij geen nieuwe keerringen moeten monteren, of met jou moeten overleggen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 sept. 2013 22:53 
Morgen ga ik op twee voorvorken keerringen plaatsen. Ben benieuwd of ik ook zoveel problemen ga ondervinden.
Op het eerste gezicht klinkt het toch weer als een defecte keerring, alle moeite ten spijt.
Als ik bijzonderheden ondervind zal ik het laten weten.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 sept. 2013 16:17 | Aangepast door: Jottum 
Nou de keerringen zitten op zijn plaats. Het moet nog blijken of alles goed dicht zit want in het verleden is geprobeerd de oude keerringen met een schroeven draaier er uit te peuteren:
Daarna de boel weer monteren:


Met een pijp op de opsluitring de keerring en koperen ring overtuigen om op zijn plaats te gaan:




Totdat de groef voor de zegerring zichtbaar is:



Om de zegerring goed op zijn plaats te krijgen de pijp er weer opzetten en een tikje nageven.

Waar kan het bij jou fout zijn gegaan:
De koperen ring glijd er niet mooi in, dan moet er veel kracht bij komen en kans op vervorming.
De behuizing was niet schoon genoeg, er is weinig speling.
De opsluitring is te dik, deze mag niet dikker zijn dan 1 mm. Anders krijg je de zegerring er niet in.

Maak in ieder geval alles brandschoon.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#8 | Geplaatst: 4 sept. 2013 20:42 
Dag Jottum,

ik heb je procedure gevolgd hoor toen ik het zelf probeerde... ik kreeg de keerring nooit diep genoeg om en de ring en de circlips erin te krijgen, en dus heb ik de ring er maar uit gelaten.

Zou ook kunnen dat er iets scheefs is met de linkervork, de vorige eigenaar was nl gevallen... maar dan moet hij hard gevallen zijn; ik zie niet in hoe je een hardchromen binnenpoot kan plooien.

Morgen naar de garagist; ik hou jullie op de hoogte!

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 sept. 2013 21:35 | Aangepast door: Jottum 
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat gietaluminium en hardchroom verbogen is, hoewel er duistere figuren op het forum anders beweren...
Je zult het vast wel gecontroleerd hebben maar heeft de nieuwe keerring wel dezelfde afmeting als de oude? (dikte, diameter?).

Van wat ik vanmiddag ervaren heb geeft de koperen ring de meeste weerstand en die is makkelijk te overwinnen.

Ik ben erg benieuwd waar het nu aan ligt.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#10 | Geplaatst: 5 sept. 2013 13:28 
Zonet contact gehad met de garagist en ga er strax langs met de poten, hij zal het zaakje nog eens nakijken waar ik bij sta; hij denkt dat 220ml sae 15 per poot teveel is...

Ik ben eveneens benieuwd

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 sept. 2013 13:57 
In mijn GL gaat volgens het handboek 210 ml. Maar dat is geen reden waarom je de ringen er niet in krijgt
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Ray_V_Lo
Gast 
#12 | Geplaatst: 5 sept. 2013 20:49 
tromgeroffel en trompetgeschal.....! Ziedaar "das Problem" is opgelost. Voor God weet welke reden is me CX500C van 1981 (ingeschreven in NL in augustus van dat jaar) een model van 1980; dat kon ik opmaken uit het framenr: PC01-22xxxx. Blijkt dat deze modellen 140ml olie (sae15) nodig hebben en niet de gebruikelijke 220ml. Dat verklaart waarom hij opeens voor geen meter meer veerde. Helaas heb ik mijn rechterpoot lichtjes gekrast met de do-it-yurself job, dus als hij daar weer lekt dan weet ik waarom. Hoe het komt dat ik de keerring er zelf niet inkreeg zal aan mijn 2 linkerhanden liggen, de garagist gebruikte vanmiddag (ik heb hem nauwkeurig geobserveerd) een speciaal daartoe dienende tool. Ik heb het zaaktje zonet gemaonteerd en hij veert stukken beter, waardoor ik kan besluiten dat het ok is.

Wat hebben we geleerd:
- keerring vakkundig laten plaatsen (voorvork demonteren en monteren deed ik zelf) kostte mij 34 euro, keerringen en olie inclusief.
- sommige CX500C (van 1980, controleer uw framenr!!!!) hebben 140ml sae 15 nodig.
- ik kan een voorvork in 10 minuten demonteren en evenveel minuten opnieuw inbouwen (komt ervan als je het 5 maal doet op 3 weken tijd)

Aan allen die mij door deze klus hielpen:

nb. mijn voorpoten zijn 74 cm lang gemeten van de inbus tot boven zonder bout en 78cm over de hele lengte.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorvorkkeeringen vraagje

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven