Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Trillen blok

 
Schrijver Ron dijkhuizen
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 juli 2013 14:47 | Aangepast door: Ron dijkhuizen 
Hoi allemaal, dit topic is al meer verschenen,maar helaas niet in mijn probleem .
Ik heb nl. het probleem dat het blok bij ca 85 km/uur (ca 5000 rpm) heftig begint te trillen.
Bij toenemende snelheid wordt dit steeds heftiger.
Het ligt niet aan het rijwielgedeelte daar ik nu met een reserveblok rondrij waarbij ik dit probleem niet hebt.
Het probleem blok heeft nu zeker 114.000 gelopen,en de trillingen zijn heel goed voelbaar in het stuur en de voet rusten.
Tot ca 80 km is er eigenlijk niets aan de hand.
Kan het zijn dat de krukaslagers uitgelubberd zijn..?het blok gaat voor de winter toch open want waterseal en nokkenasketting moeten dan vervangen worden.
Is er iemand die mij misschien nog meer nuttige hints kan vertellen waar ik op moet letten .?


Groet Ron.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 juli 2013 19:25 | Aangepast door: sieds 
Welkom Ron op dit forum.

Bij 'zoeken' op het 'prikbord' kun je heel veel vinden:

waarschijnlijk lopen je carburateurs niet SYNCHROON

Maar er kan inderdaad meer aan de hand zijn.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#3 | Geplaatst: 27 juli 2013 22:06 
Sieds,

Ron is al lid vanaf 2013

Schrijver Ron dijkhuizen
Gast 
#4 | Geplaatst: 27 juli 2013 23:33 
Sieds bedankt voor je reactie,ik heb de carbs al enkele malen goed synchroon gezet.
Bij mijn huidige blok heb ik het probleem namelijk niet.

Arno, sieds heeft wel een beetje gelijk hoor, ik ben nog redelijk vers op het forum.
Maar ja ,je moet toch ergens beginnen-nietwaar ?.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 juli 2013 23:43 
Hallo Ron,

Er kan van alles aan het blok mankeren natuurlijk, maar bij alle problemen waarin "begint bij 5000 toeren" voorkomt is het eerste advies om de stator maar eens na te meten.

Maar dan moeten we natuurlijk wel weten of je een CDI ontsteking hebt of niet...

Zet er eens bij wat voor model, bouwjaar op z'n minst. En hoe is dat begonnen? Warm of koud verschil? Kortom, geef wat meer informatie, dan kan men ook meer gericht antwoord geven. Vul ook in je persoonlijke gegevens in waarmee je precies rijdt, altijd handig.

Laat dus eens horen !

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 juli 2013 09:46 
Ron
Naar mijn idee zit je in de goede richting te denken.
Er is iets in onbalans geraakt, dat kan bijvoorbeeld je dynamo zijn.
En dit is zomaar een gok.
Andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 28 juli 2013 12:01 
Controleer de olie en vooral je oliefilter op metaaldeeltjes. Bronskleurig zou duiden op versleten krukaslagers.
Verder kan ik niet bedenken waarom een blok bij een bepaald toerental erger gaat trillen. Tenzij er een cilinder bij dat toerental uitvalt. Maar dan zou je vermogen moeten verliezen.
Wie het weet mag het zeggen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron dijkhuizen
Gast 
#8 | Geplaatst: 28 juli 2013 13:41 
Jongens, wederom bedankt voor al jullie reacties.
Mijn cdi is goed,motor trekt wel door tot 8/9000 rpm.
Gelijkrichter is goed,statorspoelen moet ik noch even meten.dit heeft niet met trillen te maken.
Mijn blok is van een cx z of a nummer beginnend met 202 dus bwjaar 1978.
De afgetapte olie was echt gitzwart en zaten wel wat heel kleine Alu deeltjes in.
Ik begrijp niet dat misschien een dynamo zodanig speling vertoont op de krukas dat hij gaat slingeren.
Het is bijna altijd speculatie, ik ben bang dat hij open moet voor een grondige inspectie.
Het feit dat hij pas vanaf een bepaald toerental heftig gaat trillen komt bij mij ook zeer vreemd aan.helaas kan ik ook geen bronsachtige kleur aan de olie zien.het blijft een raadsel.
Jullie feedback vind ik geweldig op het cx vrienden forum , allen nogmaals dank.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 juli 2013 15:25 
Hallo Ron,

Met een 202xxxx framenummer heb je een Z van 1978 idd. En "helaas geen bronskleur" is wel een mooie gedachte, maar alleen als je van doorgezakte krukassen houdt, voor op de schoorsteenmantel of zo

En het zal wel openmaken en kijken worden ja,

Plezier,Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 juli 2013 16:33 
het zou toch ook een "losse" ventilator kunnen zijn?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Trillen blok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven