Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppeling

 
Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 26 aug. 2013 23:21 | Aangepast door: MAST 
Hallo, zoals jullie misschien weten heb ik een 2e CX waar ik de afgelopen tijd druk mee ben geweest. Van Erik1 had ik een blok gekregen en dat is voorzien van nieuwe koppakkingen, distributie ketting, andere geleiders, waterpompseal, keerringen enz.
De motor had ik weer rijdbaar na vele uren sleutelen en poetsen. Maar na wat testritten bleef ik problemen houden met de koppeling van dit blok. In eerste instantie leek het probleem (slippen) opgelost met een andere kabel. Normaal rijden ging prima, maar bij echt flink gas geven merkte ik dat de koppeling toch slipte.
Ik heb bij Frans een dop opgehaald die hij geschikt gemaakt had om de centrale moer van de koppeling los te krijgen. Frans gaf mij ook nog uitgebreide instructies hoe het e.e.a. aan te pakken. Ik heb de koppelingsdeksel weggehaald en de hele koppelingskorf met platen verwijderd. (eerst de olie aftappen natuurlijk).
De korf en platen eens nader bekeken en zag eigenlijks niet zoveel vreemds.
Op het prikbord stond laatst een link naar een verhaal van iemand die ook met een vergelijkbare koppeling bezig was geweest. KLIK
Bij nadere inspectie van de koppelingskorf bleek dat mijn koppeling ook wat ingeslagen randjes had.
Korf met "deukjes" Maar wat volgens mij een belangrijkere "fout"was, waren de bijna volledig dicht geslipte groeven van de frictie platen.
Kijk maar bij dit plaatje, er bijna geen verschil in hoogte tussen het frictie materiaal en de groef.
frictieplaat
Ik heb daarna alle groeven van de frictieplaten uit staan krabben.
Zie dit plaatje waar een deel van de groeven gedaan is.
platen met deels uitgekrabde groeven
De randjes van de korf weer glad gevijld en daarna de zaak weer in elkaar gezet. De korf terugzetten gaf wat problemen omdat het tandwiel van de oliepomp net een tikkie verdraaid was. Uiteindelijk lukte het om de zaak op zijn plek te krijgen en alles te monteren.
De testrit daarna was heerlijk! Vol doortrekken zonder slippende koppeling. De vrijstand vinden ging een stuk makkelijker en het schakelt en koppelt allemaal veel lichter.
Frans had gelijk. De platen slijten niet echt, maar als de groeven vol gelopen zijn, kan de boel toch gaan slippen.
Zo, nu kan ik op zoek naar een nieuwe eigenaar voor mijn "winterproject" CX500E.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 27 aug. 2013 09:35 
Zou de reden kunnen zijn dat er verkeerde olie is gebruikt?
Iig, weer een mooi verhaal met een happy end.
theoj

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 27 aug. 2013 15:08 
De "groef" is bij nieuwe platen niet eens zo diep. Ik kan me voorstellen dat het in de loop der jaren vol loopt met slijpsel. Of, bij nader inzien, de platen zijn toch iets afgesleten waardoor het frictiemateriaal op gelijke hoogte komt te liggen als de "groeven". Ik zal zo'n plaat eens opmeten. Als bekend is hoe dik een nieuwe is, weet je meer.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 27 aug. 2013 18:07 
Slijtagegrens voor type a frictieplaat is 2,30. Nieuw tussen 2,6 en 2,7 mm. De plaat die ik gemeten heb was 2.30 mm.( volgens Peters) Dus toch aan de slijtagegrens.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver udent

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 aug. 2013 21:21 
De korf kun je beter nabewerken, zodat de rand weer recht is, met het ontkoppelen kunnen platen in de groef blijven hangen, waardoor de kopp niet goed vrij komt, ook kun je hiermee niet goed gedoseerd de kopp op laten komen. Binnen lamellen zien er wat blouw uit, zijn ze nog wel goed vlak?

Gr Theo.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 27 aug. 2013 21:43 
De randen van de korf heb ik weer glad gevijld. De platen leken mij recht genoeg te zijn. Wat bedoel je met ' de lamellen zien er iets blauw uit'. ? De foto is binnen gemaakt, deels in de schaduw, dat kan de blauwe kleur verklaren.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 aug. 2013 22:12 
undefined:
Dus toch aan de slijtagegrens.

Dus toch nog vervangen voor verkoop
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 27 aug. 2013 22:34 
Tja
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 9 sept. 2013 13:13 
Update. De koppeling heb ik inmiddels vervangen voor platen met ruim voldoende frictie materiaal. Met dank aan Frans Brinkman! Vandaag een testritje gemaakt en het werkt perfect. Nu kan ik een koper gaan zoeken die nog veel plezier aan deze 500E kan gaan beleven.
Marcel. ( interesse? Mail cxmast2casema.nl Vul ipv de 2 een@ in)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven