Hallo, zoals jullie misschien weten heb ik een 2e CX waar ik de afgelopen tijd druk mee ben geweest. Van Erik1 had ik een blok gekregen en dat is voorzien van nieuwe koppakkingen, distributie ketting, andere geleiders, waterpompseal, keerringen enz.
De motor had ik weer rijdbaar na vele uren sleutelen en poetsen. Maar na wat testritten bleef ik problemen houden met de koppeling van dit blok. In eerste instantie leek het probleem (slippen) opgelost met een andere kabel. Normaal rijden ging prima, maar bij echt flink gas geven merkte ik dat de koppeling toch slipte.
Ik heb bij Frans een dop opgehaald die hij geschikt gemaakt had om de centrale moer van de koppeling los te krijgen. Frans gaf mij ook nog uitgebreide instructies hoe het e.e.a. aan te pakken. Ik heb de koppelingsdeksel weggehaald en de hele koppelingskorf met platen verwijderd. (eerst de olie aftappen natuurlijk).
De korf en platen eens nader bekeken en zag eigenlijks niet zoveel vreemds.
Op het prikbord stond laatst een link naar een verhaal van iemand die ook met een vergelijkbare koppeling bezig was geweest.
KLIKBij nadere inspectie van de koppelingskorf bleek dat mijn koppeling ook wat ingeslagen randjes had.
Maar wat volgens mij een belangrijkere "fout"was, waren de bijna volledig dicht geslipte groeven van de frictie platen.
Kijk maar bij dit plaatje, er bijna geen verschil in hoogte tussen het frictie materiaal en de groef.
Ik heb daarna alle groeven van de frictieplaten uit staan krabben.
Zie dit plaatje waar een deel van de groeven gedaan is.
De randjes van de korf weer glad gevijld en daarna de zaak weer in elkaar gezet. De korf terugzetten gaf wat problemen omdat het tandwiel van de oliepomp net een tikkie verdraaid was. Uiteindelijk lukte het om de zaak op zijn plek te krijgen en alles te monteren.
De testrit daarna was heerlijk! Vol doortrekken zonder slippende koppeling. De vrijstand vinden ging een stuk makkelijker en het schakelt en koppelt allemaal veel lichter.
Frans had gelijk. De platen slijten niet echt, maar als de groeven vol gelopen zijn, kan de boel toch gaan slippen.
Zo, nu kan ik op zoek naar een nieuwe eigenaar voor mijn "winterproject" CX500E.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl