Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

proef onsteking cx gelukt.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 sept. 2013 15:11 
Al enige tijd loop ik met gedachten rond over de CDI unit, en het verhaal om de initech. Binnen de club zijn er voorstanders en tegenstanders te vinden over de initech. Ook de reden om deze te gebruiken is soms onduidelijk.

Echter, heb ik gisteren avond een proef gedaan waarbij ik de spoeltjes van de cx500 oermodel ontsteking niet meer heb gebruikt. Ik heb spanning van de bestaande dynamo omgevormd en deze zo de cdi unit ingestuurd. Tot mijn stomme verbazing bleven de vonken maar komen. Het was even kijken hoe de bedrading liep, maar na nu blijkt is dat makkelijk te doen. Tijdens deze meting maakt ik een fout, en nu heb ik dus een vraag extra. Het geheel bleef werken terwijl ik allen spanning op de witte en blauwe draad had. De groene lag totaal los, en ik had maar één spoel van de dynamo in gebruik ( 12 v)
Ik was met stomheid geslagen.
Uiteraard begrijp ik op dit moment nog niet alles, maar ik ben al wel weer veel wijzer geworden over de CDI unit.

Tevens ben ik een stap dichterbij gekomen om als de storing zich voor doet dat er geen spanning meer aanwezig is voor de cdi unit via de dynamo, dat ik dan mischien een oplossing aan kan bieden die dan werkt op de gewone dynamo. Dus als het ware een tussen stap kan maken voordat er echt naar een initech gegrepen gaat worden.
Ook hier weer, ga ik test rijden, en kijken hoe het zich houd.
Werkt het echt, dan zal ik daar voor ook een werkende kit, met verhaal aan gaan bieden.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 15 sept. 2013 23:23 
Hallo Marco. Mooi dat je altijd op zoek bent naar (ongewone) oplossingen. Ik snap echter weinig van je verhaal. Bv:Ik heb spanning van de bestaande dynamo omgevormd en deze zo de cdi unit ingestuurd.
Hoe heb je dat gedaan ?
Je schrijft dat je maar 1 spoel van de dynamo hebt gebruikt. Hoe heb je dat gedaan dan?
Hoe vaak komt het voor dat er geen spanning meer is voor de CDI unit? Is dat het geval als de dynamo stator door ouderdom gebreken gaat geven?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 sept. 2013 11:51 
Ik heb de uitgaande spanning met behulp van wissel spanning op weten te verhogen naar grofweg 300 volt. Dus direct de spanning uit de gewone dynamo gahaald naar omvormer, en dan zo de cdi unit in. Tot mijn stomme verbazing hoefde ik maar één deel te gebruiken. We weten dat de cdi unit twee spoeltjes nodig heeft. Nu weet ik dat dit ook uit een spoel geleverd kan worden. Ook maar één ingang nodig heeft.
Welke weet ik nu nog even niet, ik zal het schema er bij moeten pakken.

Waarvoor is dit bedoeld, simpel. We weten dat vele tijdens een warme zomder dag stil komen te staan. Hierbij heeft de één van de twee spoeltjes die de spanning door geeft aan de cdi unit het begeven. Welnu, ik probeer hiervoor een nood kit te maken zodat men altijd iets heeft om door te kunnen rijden.

Tevens kan deze kit ook dienen om hier meer door te rijden als de dynamo kapot blijkt te zijn . En dan heb ik het over de twee spoeljte die voor de CDI unit zijn bedoeld.

Let wel, het werkt dus alleen op de andere spoelen wat ik maak, dus niet op gelijk spanning uit de accu. Het werkt helemaal op wissel spaning.

Helaas gaan proeven bij mij niet heel snel, en voordat er een beruikbaar verhaal is zijn we gouw en jaar verder.
En ik moet er ook nog mee proefrijden.
Dus voordat het bruikbaar is, nog even geduld.

Groetejs Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 sept. 2013 17:33 
Ergens schreef iemand dat de twee spoeltjes die de spanning doorgeven aan de CDI unit nooit kapot gaan. Dat zijn dan de spoeltjes in het achterste achterdeksel.

Nou weet ik dat er ook iemand is die juist van die spoeltjes er eentje defect had, dus het kan wel.......

En van de twee spoeltjes die voor de CDI unit bedoelt zijn op de dynamo gaat er meestal maar ééntje stuk, daar is de White Wire fix voor, dacht ik.

300 volt de CDI in? Zo......

Harmony,
Hans.
( als ze mij voeden met drie maal de normale hoeveelheid gaat dat echt niet goed )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 sept. 2013 22:49 
Quote van Hans.
( als ze mij voeden met drie maal de normale hoeveelheid gaat dat echt niet goed )

Nou Hans ik weet het niet, maar je kan wat hebben hoor.

Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 sept. 2013 08:48 
de spoeljtes die ik in een andere mail bedoelde waaren gerelateerd aan het verzoek van die persoon. Het ging hierbij om de stationaire spoeltjes die buiten het vliegwiel zitten. Die gaan nooit kapot.
Waar ik het nu over heb zijn de spoeltjes in het vliegwiel, de voeding van de cdi. Ik heb nooit verteld dat die nooit kapot zouden gaan.
Dus als je daar op doeld, dan haal je twee verhalen door elkaar.

Geeft niet, vandaar dat ik het nog even netjes vertel.

Groetjes marco.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 proef onsteking cx gelukt.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven