Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vliegwiel

 
Schrijver Mike Hek
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2013 17:28 
Goedemiddag,
Ik ben bezig met mijn kettingspanner e.d. te verwisselen. Nu heb ik het vliegwiel er af gehaald, maar is een van de drie "geleiders/kogeltjes" met veertje er uit gesprongen. Het vliegwiel was erg vet, en er zaten metaalsplintertjes in, dus heb ik deze gereinigd en de onderdeeltjes weer herplaatst. Nu is mij vraag:
Moet er vet/olie in het vliegwiel zitten? Zo ja, welke?

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 20 sept. 2013 18:17 
Het 'vliegwiel' draait in de olie die normaal in je blok zit. Meestal 10W/40.
De veertjes en rollers zijn belangrijke onderdelen van de startkoppeling. Het is zaak dat je die weer juist monteerd voor het vliegwiel weer op zijn plek gezet wordt. Anders wordt starten lastig en moet je alles weer uitbouwen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Mike Hek
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 sept. 2013 18:20 
Super. Bedankt voor je snelle response MAST. Heb je misschien ook nog een idee waar die metaalsplintertjes weg kunnen komen?
Groet Mike.

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 20 sept. 2013 18:34 | Aangepast door: MAST 
De ketting wil nog wel eens stukjes metaal van een van de bouten wegslijpen. Daar zouden die metaalsplinters van kunnen zijn.
Op de foto ( dank Jimi) zijn de slijtsporen van de ketting zichtbaar. Ook de schetsplaat ( op de foto niet zichtbaar) komt wel eens in aanraking met de ketting.
distributie ketting cx
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Mike Hek
Gast 
#5 | Geplaatst: 20 sept. 2013 19:08 
Wederom; hartelijk bedankt!
Fijn weekend.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 sept. 2013 09:32 
Metaal splinters in het vliegwiel.
Dat is een slecht teken.
Ga nog een goed kijken?

In bijna alle gevallen is er dan een veer kapot. Daarnaast moet je ook naar het passende deel kijken waar de rollen in bewegen. Ook hier kunnen staal splinters ontstaan. Dan is het zaak dat je aller drie de veren naast elkaar legt, en bekijkt of ze even lang zijn. Dit is echt van groot belang.

Dan nog even het meneem vlak van het tandwiel door je vingers laten glijden, en voel je on evven heden, dan is het tandwiel afkeur. Zeker als je het met het oog kunt zien.

Mocht je al problemen hebben met starten, niet meenemen, of hamer geluidenhebben gehoord, dan komt dat hier vandaan.

Ik zou er nog maar eens goed naar kijken. Spinters op die plek, is vragen om moeilijkheden.

Groetjes marco.


Wat ik mis in het veh
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Mike Hek
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 sept. 2013 14:00 
Oei, dat is een minder mooi bericht Marco. Maar wel blij dat je me hier even op wijst. Ik zal eens grondig onderzoek gaan doen.
Ik laat het jullie weten!
Thx!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vliegwiel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 2 [ brinkcx, amsilverwing ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven