Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cdi zwart witte draad

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 okt. 2013 17:19 | Aangepast door: peter cxje 
Hallo mannen,

Ik zit met het volgende probleem, na veel gehannes met het knipperlicht gebeuren (doet het weer), kom ik de volgende storing tegen geen vonk.
Nu zie ik dat de cdi draad (zwart-wit) naar het contactslot en naar de engine stop swits gaat, (aangeduid als ige) maar met welke draad word deze nu door verbonden?
Dit staat niet in het schema, met contact aan meet ik op de draad geen stroom?
Wel raar daar ik hem draaiend heb weg gezet
Betreft de cx500 custum.

grt Peter
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 okt. 2013 18:16 
Peter,

je hebt het over "de cdi draad (zwart-wit)"

Dus is het een CDI model?

De zwart-wit draad wordt óf op het contactslot, óf op de killswitch doorverbonden met de massa draad, kleur groen.

Door zwart-wit los te nemen onder het zadel kan de motor gestart worden, tenzij er natuurlijk iets anders aan de hand is.

Harmony,
Hans.
( ziet niet alles zwart-wit.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 okt. 2013 18:22 | Aangepast door: peter cxje 
Hans,
dit heb ik geprobeerd maar zonder resultaat.
Alles werkt qua elektra, maar geen vonk.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 okt. 2013 20:11 
Als je de zwart witte draad los trekt van de cdi en je gebruikt een 1 euro op het start relais, dan is elke cx voor mij binnen 30 seconden te starten. Sterker nog, als ik hem aan kan duwen, dan mag de accu ook wel weg gehaald worden.
Met andere woorden, de cdi unit heeft een eigen stroom voorziening uit de dynamo. En als de crukas gaat draaien dan zullen er vonken komen. Meer en neit minder. Dus als er geen vonken zijn dan is in de regel de dynamo kapot.

echter heb je aardig lopen zoeken in de bedrading, dus loop stekkers nog naa onder het zadel. In het bijzonder de stekker met de witte en blauwe daar, en die dikke stekker die er naast zit. Die met de gele draden is voeding voor de accu, die kan je vergeten, die is nu niet beklangrijk.

Als je de zwart witte draad los neemt, dan kan de cx niet uit gezet worden met de kilswhits en of contact sleutel.

Mocht het duidelijk worden dat het de dynamo is, dan moeten we kijken of ik mogelijkheid kan maken via de site om je een test te laten doen. Makkelijk zal het niet worden, maar we weten nog niet hoe het gaat lopen. De test is bij mij gelukt, dus wie weet ook bij jou.
Daarvoor heb je wel een voeding nodig die je moet slopen. 220 volt, 6 volt. wissel spanning. en die gaan we dan in bouwen bij jouw cx en kijken wat er dan gaat gebeuren.

We lezen wel hoe het gaat lopen.

Groetjes marco.

Trouwens, dynamo's zijn te leveren maar volgens mij kost een losse dynamo rond de 150 euro.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 okt. 2013 21:04 
Bij mijn eerste cx was de dynamo ook stuk, maar startte wel.
De dynamo heb ik toen vervangen door een nieuwe, en draait nu nog steeds goed.
Ik ga morgen nog eens proberen, jullie gaan het horen
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 okt. 2013 11:38 | Aangepast door: peter cxje 
Vandaag nogmaals de zwart-witte draad van de cdi los gehaald, stekkers onder het zadel gecontroleerd, maar geen vonk
Dat zal dan wel dynamo wisselen worden, of het oude blok van de luxe (waar de nieuwe dynamo in zit) er maar onder zetten.
Of het ding te koop zetten.
Wat ik even niet snap is dat ik hem draaiend weg gezet heb, en nu de dynamo het begeven heeft.
Voorlopig gaat ie maar even de kast in, heb even andere dingen te doen.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 okt. 2013 16:33 | Aangepast door: Hansv 
Geen paniek....

Je zou eventueel kunnen proberen met de CDI van je andere CX, als dat ook een CDI machien is.

En misschien is er in de buurt van Hillegom wel iemand die even kan helpen met een CDI of zelfs een Ignitech......

Harmony,
Hans.
( die weet dat er meer fout kan dan alleen de dynamo )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 okt. 2013 16:57 
Ik was ook nog niet klaar.......

Koop een voeding bij de kringloop.
Sloop die.
haal print er uit, en gebruik alleen de transformtor.
SLuit de lage spanning aan op de 2 gele draden. Aan de andere kant sluit je de hoge uitgang aan op de groene, of massa, en blauw draad.

Kijk eens wat er gebeurd???

Ik heb namelijk een test gedaan, en uit eindelijk had ik vonken met een tranformator van een kleine voeoding 6 volt.

Wat je doet is gebruik maken van de wissel spanning dynamo, deze op vokken met een tranformator, en die spanning dan de cdi unit in jagen.

Bij mij werkte het, maar helaas nog niet test gereden.

Van de zomer ga ik dit zeker verder uit diepen, en uit zoeken wat het beste werkt. En als ik het setje klaar heb, zal ik het ook aan gaan bieden.


Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 okt. 2013 19:23 | Aangepast door: peter cxje 
Van middag stond ik even raar te kijken, na een sleutelklusje aan de camper samen met een vriend de boel opgeruimd en de custum weer in de werkplaats gereden. Zegt mijn vriend "o ja die wou geen vonk geven he" ik "nee daar heeft hij geen zin in, kijk maar" druk op de start knop wel vonken wel hele kleintjes maar toch.
Dit met de zwart-witte draad los, weer vast geen vonkjes meer, en nee hij startte er niet op.

Daar valt je bek van open, van de week maar eens gaan meten stom ding.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 okt. 2013 21:07 | Aangepast door: Hansv 
Het is toch de machine waar ook de draadboom zo vreemd van is?
Kijk eens bij het balhoofd, of op een andere plek aan het frame, waar die zwart-witte draad langs loopt. Het zou zo maar kunnen dat je sluiting hebt met het frame.

Zwakke vonken komen van een langzaam draaiende startmotor. Het geheel moet vrij vlot draaien om voldoende spanning op te wekken om te starten.

Harmony,
Hans.
( 't kan zomaar ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 okt. 2013 21:32 
Hans het tweede deel van jouw verhaal klopt. De draadboom heeft namelijk niet meer te maken met de cdi zodra de witte zwarte draad los is.

Wel is het zo, hoe sneller het blok loopt hoe meer spanning er op gewekt wordt. Ik heb er hier al een paar gehad waarbij het zelfde verhaal van toe passing was. Inwendig in de hoog spanning spoelen van de dyanmo is sluiting. Laten we zeggen dat van de 900 windingen er 350 sluiting hebben. Ja dan gaat het ook minder vonken.

Wat ik wel als test doe, is om te kijken of een andere cdi unit waarvan we weten dat hij goed is, even er in te pluggen, en dan kijken hoe of wat. Blijft het verhaal het zelfde, dan is het de dynamo.

Als je goed hebt gelezen probeer ik hierboven een test door te drukken die iemand anders zou kunnen proberen. Helaas heb ik een proto type nog niet klaar, maar in dit geval zou een losse voeding die dus aangesloten wordt op de lage spannings dynamo dienst kunnen gaan doen als voeding voor de cdi unit. Bij mijn test op de draaibank 900 toeren werkte het prima. Dus ik blijf volhouden dat dit ook een extra oplossing kan zijn.

Dus lees het nog eens door, en probeer het eens uit. Wel is het zo dat als je niet weet wat een diode is, en een spoel met lage en of hoge spanning, je hier beter niet aan kan beginnen.

Maar goed, je weet maar nooit, ook ik heb dingen moeten uit zoeken, en voor als leren....
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 16 okt. 2013 23:11 
Ik weet wel wat een diode is, dacht ik. Dat dingetje in het zekeringkastje op het stuur, toch?

Dus het valt best mee, denk ik.

Peter schreef dat er vonken waren met de zwart-witte draad los. Misschien wel een gevalletje van quod erat demonstrandum.

Harmony,
Hans.
( die weet wat een diode is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 17 okt. 2013 08:38 
Ja hans dat is hem, maar nu heb ik wel een vraagje aan jou,,,,,

quod erat demonstrandum,,,, wat is dat?

ik snap die tekst niet, of mis ik iets...


Dat van die diode, had ik wel verwacht dat jij weet wat dat is, maar weet peter dat ook. Ik bedoelde het ook meer in zijn richting. Als het er op aan komt, leer ik waarschijnlijk nog van jou als het over electronica gaat. Ik denk dat jij wel degelijk weet hoe het werkt of niet dan.... Dus ik onderschat jou niet hoor..

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 okt. 2013 08:59 | Aangepast door: Hansv 
quod erat demonstrandum
'zoals bewezen moest worden'. 't Is Latijn.

In het geval van de zwart-witte draad zou Peter dus even moeten kijken of het een sluiting is.

Het lijkt er op, maar ja, het zou zomaar iets kunnen zijn als 'errare humanum est', wat betekend: vergissen is menselijk

Overigens ben ik er nog steeds op tegen om 300volt in een circuit te stoppen waar componenten inzitten met een 150volt max. werkspanning, over-gedimensioneerd of niet.

Harmony,
Hans.
( die nu echt verder moet gaan met z'n werk )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 17 okt. 2013 12:14 
300 volt zeg je.
Ja ik dacht dat het wel op kon lopen tot 400 volt
Ik moet toe geven dat ik nog niet de juiste ingangs spanning heb. Wel weet ik dat deze behoorlijk onstabiel kan zijn. Tevens zit er ook grote verschillen in wat honda gemaakt heeft en wat zelfs imitatie aan geboden wordt.
Dus, ja, zeg het maar, Ik weet het ook niet.

Groetjes marco,
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cdi zwart witte draad

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven